Utroligt dumme spørgsmål..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. april 2011

Anonym trådstarter

kamtok skriver:

Hvis du laver en ret med grøntsagsmos, fisk/kød og sovs, så synes jeg at mme er unødvendigt - men det er jo bare min personlige mening. 

Altså nu spiser vi ikke sovs, så hvis min søn skal have det, er det ud fra den "opskrift" der er i "Mad til spædbørn & småbørn" og så ville jeg syntes, at det ville være ulækkert med mme oveni ..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. april 2011

kamtok

Anonym skriver:

Ja, han spiser omkring 1 dl pr måltid og ca 500ml mme dagligt og han følger sin kurve fint. jeg har den som pdf-fil, jeg læser den MEGET tit, men mangler mange svar, da jeg skal have skåret det ud i pap. Ej, hvor jeg synes det er besværligt altså.. jeg er så tæt på at hoppe på den "slemme slemme" færdigmad...

Færdigmad er overhovedet ikke slemt! Jeg bruger nogle gange den der gulerods/kartoffelmos fra Hipp - det er yndlingsmaden hos min lille fisenheimer. Da han var syg og ikke ville spise noget som helst, kunne han alligevel godt klemme et helt glas af det ned. Nogle gange blander jeg det med min egen kartoffelmos. Men i det lange løb er det jo en ret dyr løsning. 

Hvor gammel er din dreng? 

Her er 2 opskrifter som kan laves i større portioner og fryses ned:

Kartoffelmos af søde kartofler:

1. Skræl kartoflerne og skyl dem under koldt vand
  2. Skær de skrællede kartofler i mindre stykker (evt. tern)
  3. Kog kartoflerne i ca. 15 min.
  4. Tag et enkelt tern op og se om du kan mose med den gaffel - når du kan det er de færdige
  5. Hæld lidt af det kogte vand (ca. 1,5 dl.) i et glas (eller en skål) og gem det - resten af vandet hældes fra 
  6. Kartoflerne hældes i en skål (eller blender) og moses med en stavblender - tilsæt evt. lidt vand, hvis du synes det er for tykt
  7. Når mosen er helt fin og uden klumper tilsættes fedtstof - plejer at give det en ordentlig klat smør og røre det ud i, så det smelter
  8. Den færdige mos kan fryses i små portioner (selv bruger jeg en isterningebakke eller små plastikbeholdere med låg

Gulerods-Broccolimos:

1. Skræl gulerødderne og gør broccolien i stand.
  2. Kog det hele i en gryde til det er mørt (10-15 min.) 
  3. Hæld lidt af det kogte vand (ca. 1,5 dl.) i et glas (eller en skål) og gem det - resten af vandet hældes fra 
  4. Mos gulerødder og broccoli sammen med en stavblender - brug evt. lidt af det kogte vand, hvis du synes det er for tykt
  5. Når mosen er helt fin og uden klumper tilsættes fedtstof - plejer at give det en ordentlig klat smør og røre det ud i, så det smelter
  6. Den færdige mos kan fryses i små portioner (selv bruger jeg en isterningebakke eller små plastikbeholdere med låg

I begge opskrifter kan du skifte det kogte vand ud med lidt sødmælk - så behøver du i hvert fald ikke at tilsætte mme. 

Kan tages ud af fryseren enten aftenen i forvejen eller om morgenen og stille i køleskabet, så er det tøet op til om aftenen når det skal bruges. Luner det i mikrovnen.

Anmeld

12. april 2011

132319

Min datter bliver stadig ammet meget, så jeg kommer kun 1 måleske mme i hvert måltid grød.

Kødboller laver jeg med tilsat mme, så der kommer det i helt automatisk 

Anmeld

12. april 2011

kamtok

Anonym skriver:

Altså nu spiser vi ikke sovs, så hvis min søn skal have det, er det ud fra den "opskrift" der er i "Mad til spædbørn & småbørn" og så ville jeg syntes, at det ville være ulækkert med mme oveni ..

Hvis I ikke spiser det selv, hvorfor så lave det til ham? - Du kan jo evt. lave en lækker fisk med grøntsagsmos og en smørklat ovenpå det hele - i stedet for sovs. Så behøver du heller ikke tilsætte smør til grøntsagsmosen. 

Du er meget velkommen til at skrive, hvis du vil have flere råd mht. madlavningen (eller opskrifter)  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.