Eksperthjælp: God hudpleje og sund mad til baby

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.974 visninger
0 svar
0 synes godt om
12. april 2011

Rose Maimonide

"God hudpleje og sund mad til baby"

Hej rebecca. må jeg høre nærmere om en god hudpleje, og sund mad til baby. min datter er 10 måneder.

Mange tak på forhånd.

Rebeccas svar

Hej

Tak for dit spørgsmål!

Det er to store emner – her får du mine vigtigste tips:

GOD HUDPLEJE TIL BABY

• Vælg svanemærkede babyprodukter til hudpleje. Brug så lidt som muligt.
  • Undgå al form for parfume til baby, også æteriske olier.
  • Brug lidt mandelolie, gerne økologisk, til tør hud, eller Universalsalven, som du selv kan lave, det er ret nemt. Find opskriften i min bog BABY.
  • Find flere naturlige råd mod tør hud hos baby på min blog.
  • Bad din baby med vand, intet andet, et par gange om ugen (ikke hver dag). Brug kun shampoo, hvis det er absolut nødvendigt.
  • Læs på min blog om den bedste tandpasta.
  • Brug helst ikke zinksalve ved rød numse. Prøv med masser af luft til numsen, olivenolie, fast dansk honning eller kogtvandsklude. 
  • Vælg svanemærkede engangsbleer eller moderne stofbleer, som giver de luxe babymås. Dem kan du også læse meget mere om i min bog.
  • Undgå helst vådservietter. Brug stofklude og økologiske vatklude, f.eks. Änglemarks fra Coop’s butikker, Urtekram Dry Baby Wipes eller Bocoton Fairtade Maxi Vat. Du kan evt. bruge skumklude, klippet i halve. Læs mere om vatklude her på min blog.

SUND MAD TIL BABY

• Giv baby økologisk mad, helst hjemmelavet.
  • Hvis du ammer, så fortsæt endelig med det. Amning er guld, og alt er bedre end ingenting.
  • Giv ikke dit barn hvede, sukker og komælksprodukter endnu.
  • Vær tålmodig, når dit barn skal lære en ny fødevare at kende. Nogle gange skal dit barn hilse på den mange gang, før den accepteres. Undgå at presse på.
  • Dit barn på 10 måneder har brug for cirka en halv liter modermælk eller modermælkserstatning om dagen, også gerne hjemmelavet sesamdrik (kræver en god  blender), som er meget rig på kalk og sund næring.
  • Introducér nye madvarer en ad gangen og vent flere dage, før du tager fast på en ny madvare. Så kan du meget bedre registrere, hvordan dit barn reagerer på maden.
  • Vent med at give baby komælk til tidligst efter 1 års fødselsdagen, evt. længere.
  • VIGTIGT: Giv de kosttilskud, som jeg anbefaler i min bog BABY. Det bliver lidt for omfattende at skrive det hele her i brevkassen.
  • Giv dit barn masser af gnavemad og mad med klumper her ved 10 måneders alderen. 
  • Giv dit barn gode fedtstoffer; hørfrøolie, olivenolie, kokosolie, avocado samt nødder, frø, kerner og mandler, som skal være knuste eller malet til mel.
  • Baby må snart få fisk. Find fiskehitlisten på min blog. Så kan du vælge fisk, som hverken er truet af udrydning eller belastede af miljøgifte  - det er rigtig mange fisk nemlig.

Her er i hvert fald lidt at gå i gang med. Du er velkommen til at skrive igen, hvis du vil have noget uddybet.  Kh Rebecca 

På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.

Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.