Kære Nadia
Jeg kan godt forstå, du kan komme i tvivl om, om du har en depression. Det er ikke noget mærkeligt spørgsmål. Især hvis du synes, det er sådan noget, der kommer og går indimellem.
Har du tænkt over, om din hverdag stresser dig sådan, at du bare har lyst til at lade den passe sig selv - at det måske er en kombination af en slags reaktion på at være tilbage i "virkeligheden" + at den måske er travl + at vi får flere og flere mørke timer i døgnet nu?
Hvis du har det sådan, at du har svært ved at finde glæde ved noget, og du faktisk er så ked, at du ofte er ved at græde, så synes jeg, du skal bede din læge om en samtale om det. Hvis du fortæller ham/hende, hvad du også har skrevet i dit indlæg - måske uddyber og giver eksempler på, hvornår du er ekstra ked - så er jeg sikker på, han/hun kan vurdere, hvor hårdt ramt du er.
Jeg ved ikke meget om depressioner, men jeg ved da, at det tærer helt ufatteligt meget at gå rundt og være trist og have svært ved at finde glæde ved det, man gør i hverdagen. Jeg ved også, at man kan få tanker om, at noget dårligt (sygdom, ulykke og sådan) vil ramme én eller ens nærmeste, og sådanne tanker kan også gøre én helt bims, så man heller ikke føler, man er ordentligt tilstede selv for dem, der betyder allermest for én.
Desuden ved jeg, at der findes så mange muligheder for at få hjælp i DK i dag, at der ingen grund er for, at man skal gå rundt og have det skidt. - Så bed din læge om en samtale Nadia. Der er jo flere grader af depression, og man kan ikke helt stille en diagnose for sig selv, men du kan få lægens hjælp til det.
Knus og tanker fra Helle.
Anmeld