Tak igen ;O)
Emilie - Jeg er nødt til at være ærlig og sige, at den eneste der kan hjælpe dig, er dig selv. For det første skal men tage beslutningen om at man vil tabe sig, så skal man finde ud af hvilken måde der passer bedst til en selv, og til sidst kommer det sværeste: Man skal leve efter det og arbejde på det HVER dag!
Som tidligere skrevet, har jeg lavet, hvad der for mig personligt synes som, nogle få ændringer. Men det er småjusteringer som har STOR betydning. For mig er det vigtigt at jeg ikke går på kur, ikke finder en nem løsning, ikke køber mig til piller eller pulver der ikke virker, ikke sulter eller straffer mig selv. De ændringer jeg har lavet, er nogle jeg kan leve med hver dag resten af mit liv, så jeg sikrer mig et varigt vægttab som jeg let kan holde bagefter.
Her er mine egne regler:
- Drik min. 2 liter vand hver dag
- Spis lidt men ofte - 5-6 måltider om dagen
- Undlade sukker, smør og hvidt brød så vidt muligt
- Få min. 8 timers søvn hver nat
- Find sunde alternativer til snacks og sodavand
- Undgå alkohol helt, og spar evt. op til en bytur max hver 2. månede.
- Spis frugt og grønt så tit du kan
- Tag kun 1 portion, og sørg for at der er masser af det der mætter af grøntsager og kød.
Jeg kan prøve at beskrive en torsdag (lang arbejdsdag 8-17 og derfor kagedag på arbejdet) for 3 mdr. siden og en torsdag i dag i mit liv:
Torsdag før og nu :
Morgenmad herhjemme bestående af en bolle med smør og ost og der til en kop nescafe med sødmælk og sukker. (jeg ved der er en der giver brød på arbejdet, men jeg kan godt spise 2 gange.)
Morgenmad herhjemme undlades, da jeg ved der i dag er morgenbrød på kontoret. Jeg nøjes med en sort kop kaffe sammen med familien.
Morgenbrød på arbejdet - Jeg kan godt klemme 2 skiver brød ned med smør, ost og pålæg og gerne sammen med 2 kopper sort kaffe. Der er ofte kage med som jeg tager et lille stykke af også.
Morgenbrød på arbejdet - Jeg tager en skive af det mørkeste brød med skrabet smør og 1 skive ost og drikker 1 kop kaffe. Jeg tager ikke noget af kagen.
Formiddag - Jeg har en 2 liters vanddunk som jeg fylder hver morgen på arbejdet, og drikker vand af glas, som virker bedst for mig. Når jeg går hjem, kan jeg så se hvor meget jeg skal drikke hjemme - som regel 1-2 glas.
Hvis jeg spiser et mellemmåltid, bliver det til et stykke frugt, ellers henter jeg gerne 1-2 kopper kaffe, og hver gang tager jeg en småkage eller et bolche med, som står ved kaffen.
Mellemmåltid om formiddagen ca. kl. 10 består oftest af en grovbolle med salat, miracle whip balance og 1 skive fedtfattigt pålæg og 1 skive ost.
Frokost - en bolle med smør og ost og 2 skiver rugbrug med smør og pålæg forsvinder ned sammen med en kop kaffe. -Og et bolche eller 2 til dessert.
Frokost - 2 halve skiver rugbrød med miracle whip balance og pålæg med agurkskiver samt 1-2 glas vand.
Kagepause - Jeg køber dagens stykke kage eller tørkage og skyller ned med 1-2 kopper sort kaffe.
Kagepause - Jeg køber en snackbakke med frugt, grønt, nødder og rosiner og drikker 1 kop sort kaffe til.
Aftensmad - Jeg spiser 1 stor portion aftensmad og drikker skummetmælk til.
Aftensmad - Jeg spiser 1 alm. portion og drikker skummetmælk til.
Aftensnack - 1 kop nescafe med sødmælk og sukker samt en bolle med smør og ost
Aftensnack - 1 glas vand og et stykke frugt, eller gulerodsstave e.l. Hvis jeg ikke kan undvære kaffen tager jeg en kop sort koffeinfri kaffe.
Grunden til jeg springer morgenmad over herhjemme, hvis der er brød på arbejdet, er at jeg undgår dobbelt kalorie-indtag og der er ikke nogen der lægger mærke til at jeg kun tager 1 stykke brød og skipper kagen, men hvis jeg sagde helt nej, ville folk sige: ej hvorfor det... Du kan da godt spise et enkelt stykke... og det er samme princip med kagen om torsdagen. Man er stadig en del af fællesskabet, men spiser bare anderledes.
I stedet for sodavand, kan jeg godt lide vand med smag, og jeg er af den mening at light eller zero sodavand heller ikke er alt for sundt, så det drikker jeg kun begrænset, hvis ikke der er andet. Vil min mand have chips, køber jeg bare agurker og gulerødder og skærer dem i stænger og spiser det med dip til. Så kan vi deles om dippen, og jeg bliver ikke fristet. Hvis jeg bare har lysten til chips tager jeg en håndfuld, og så er det det. Jeg prøver på at begrænse de dage hvor jeg "falder i" til max. 1-2 dage om ugen, ved at sige til mig selv, at hvis jeg også vil have et lille stykke chokolade, må det blive i næste uge...
Sidst men ikke mindst, tager jeg mit vægttab 1 uge af gangen og sætter mig små mål som er realistiske. Jeg gik efter ti kilo til at starte på. Jeg havde ingen tidshorisont på, for jeg ville ikke presse mig selv. Nu går jeg efter de næste ti, og jeg har et delmål på at nå under en bestemt vægt i denne uge, og det kunne godt se ud til at jeg når det ;O)
Jeg har haft en uge hvor vægten stod stille, og en uge hvor jeg havde taget 100 g. på, men begge gange har jeg ikke ladet mig slå ud af det, og har bare fortsat den gode stime, og ugen efter havde jeg tabt mig igen. Så bare hæng i - Også selvom det ser lidt sort ud.
Det var de gode råd jeg kunne give, og du kan følge dem eller lade være. Det vigtiste er at du gør noget! -Og at det du gør passer til DIG.
Jeg håber du kommer i gang med at tabe dig og det går dig godt.
Sally.