Jer med forstand på blodprøve-hCg taller osv ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18.017 visninger
12 svar
2 synes godt om
31. marts 2011

Anonym trådstarter

Har lige et spørgamål til jer som VED svaret, for ellers gætter i nok bare lige som jeg selv :p

Er det sådan at hvis hcg ligger på 0 så er man IKKE gravid ? Fordi, hvad hvis nu tallet ligger på f.eks 2 ? Hvad betyder det så ? En meget tidlig graviditet ?

Tænker bare, har man fået et tal over 0, og det er 2 jo, så burde der vel ligge en lille der inde eller hvad ??

Håber der er nogen som VED det og evt er sat ind i det fra lægen eller anden vej igennem : )

Go aften tøser

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2011

Anonym trådstarter

Sleet ingen som ved det her ?

Anmeld

31. marts 2011

Madam Blå

Har du prøvet at google det? Derigennem kan man finde svar på mange ting

Anmeld

31. marts 2011

Trine89

men siger at tallet skal være over fem før man siger den er "god nok" 

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor man siger det er der grænsen er. men det var det jeg fik afvide ved lægen en gang  

Anmeld

31. marts 2011

Mussi30

Jeg fik på et tidspunkt en blodprøve med et hcg-tal på 4, og der sagde lægen klart at jeg ikke var gravid - hvilket jeg så heller ikke var.

Man siger - så vidt jeg ved - at er tallet under 5 er man ikke gravid. og er man gravid ligger tallet mellem 10 og 100 på testdagen.

Dette er naturligvis bare en guideline, da alle kvinder udvikler mængden af hcg forskelligt.

Anmeld

31. marts 2011

smlmea

Man er først gravid når man har et HCG tal på 10 eller der over.

De fleste kvinder har faktisk ikke et HCG tal på 0.

Anmeld

31. marts 2011

Palaja

Det kommer an på hvor langt du i så fald er henne... Jeg havde en BP på 125 hvor jeg skulle have været 8 uger henne, så jeg fik at vide at der var en meget lille sansynlighed for at være gravid, kom til scanning og fik så at vide at det var en MA. 

Da jeg blev gravid med min datter var tallet over 1000 uge 5+0 og 19000 ugen efter. Men det er svært at sige noget om, da det er forskelligt hvor hurtigt hormonet bliver produceret hos den enkelte...

Men 2 er godt nok lavt, det lyder usansynligt i mine ører. Men man kan da blive glædeligt overrasket...

Anmeld

31. marts 2011

Rockertand

Man bruger noget, der hedder referenceværdier, og det betyder, at en given blodprøve skal ligge indenfor eller over/under en vis værdi for at være normal (eller positiv/negativ).

HCG hedder positiv >5 (eller negativ <5) ved en normal blodprøve for HCG, men jeg har også ladet mig fortælle, at fertilitetsklinikkernes referenceværdi først er positiv ved >10. (Obs. referenceværdierne kan også svinge fra region til region alt efter målesystemernes præcision).

Alle normalt fungerende kvinder kan i løbet af cyklus svinge i HCG-værdien fra 0 til ca. 2, dette hormonudsving er kraftigst omkring ægløsningstid, men altså helt normalt. Jeg har selv fået målt HCG i blodprøve på ægløsningsdagen, og den var 2.

Anmeld

31. marts 2011

Palaja

Rockertand skriver:

Man bruger noget, der hedder referenceværdier, og det betyder, at en given blodprøve skal ligge indenfor eller over/under en vis værdi for at være normal (eller positiv/negativ).

HCG hedder positiv >5 (eller negativ <5) ved en normal blodprøve for HCG, men jeg har også ladet mig fortælle, at fertilitetsklinikkernes referenceværdi først er positiv ved >10. (Obs. referenceværdierne kan også svinge fra region til region alt efter målesystemernes præcision).

Alle normalt fungerende kvinder kan i løbet af cyklus svinge i HCG-værdien fra 0 til ca. 2, dette hormonudsving er kraftigst omkring ægløsningstid, men altså helt normalt. Jeg har selv fået målt HCG i blodprøve på ægløsningsdagen, og den var 2.

Se det var klar besked 

Anmeld

31. marts 2011

tinasmor

Nej du er ikke gravid ved en hcg på to. Da jeg fik taget bp så blev et tal på under 3 på hospitalet taget som at jeg var "helt hcg fri". dvs  lig 0.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.