Kan han pludselig kræve samvær?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.112 visninger
10 svar
0 synes godt om
29. marts 2011

Anonym trådstarter

Er der nogen som ved, hvilke rettigheder en mand har til samvær med sit biologiske barn, når han aldrig har haft noget med barnet at gøre?

Jeg tænker hvis min søns far pludselig skulle ændre mening og ønske at være del af hans liv. hvad er reglerne så for det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. marts 2011

LISBETH:-)

Anonym skriver:

Er der nogen som ved, hvilke rettigheder en mand har til samvær med sit biologiske barn, når han aldrig har haft noget med barnet at gøre?

Jeg tænker hvis min søns far pludselig skulle ændre mening og ønske at være del af hans liv. hvad er reglerne så for det?

Jeg har en veninde hvor faderen ikke ville se barnet. Da barnet så var lidt over 1 år ændrede han mening og søgte om samvær gennem statsamtet, han fik ret til samvær. Første 3 gange overvåget og så ellers hver 2. weekend og ferier. barnet er nu 7 år og det har fungeret fint, han er vokset med opgaven.

Anmeld

29. marts 2011

Noneother

Kort sagt. JA det kan han godt.

men jeg kender en (som kender en) der fik afslag.
Det var noget med at barnet på det tidspunkt var fyldt 6år, og de derfor mente at han ikke længere havde ret til at kræve samvær, men det er en længere historie hvor hun havde bosat sig i Tyskland i mellemtiden eller noget i den retning.

Anmeld

29. marts 2011

Anonym trådstarter

lisbeth2910 skriver:

Jeg har en veninde hvor faderen ikke ville se barnet. Da barnet så var lidt over 1 år ændrede han mening og søgte om samvær gennem statsamtet, han fik ret til samvær. Første 3 gange overvåget og så ellers hver 2. weekend og ferier. barnet er nu 7 år og det har fungeret fint, han er vokset med opgaven.

Solstrålehistorie  

Anmeld

29. marts 2011

LinLin

Jeg håber en mand har ret til at se sit barn/have samvær med det, selvom han ikke har været der fra starten! 

Anmeld

29. marts 2011

Anonym trådstarter

Noneother skriver:

Kort sagt. JA det kan han godt.

men jeg kender en (som kender en) der fik afslag.
Det var noget med at barnet på det tidspunkt var fyldt 6år, og de derfor mente at han ikke længere havde ret til at kræve samvær, men det er en længere historie hvor hun havde bosat sig i Tyskland i mellemtiden eller noget i den retning.

Jeg har også hørt noget om at jo længere tid der går jo mindre bliver sansynligheden for at faderen kan få samvær. Men der er vel mange faktorer som spiller ind.

Anmeld

29. marts 2011

Noneother

Anonym skriver:

Jeg har også hørt noget om at jo længere tid der går jo mindre bliver sansynligheden for at faderen kan få samvær. Men der er vel mange faktorer som spiller ind.

Ja der er meget der spiller ind. og desværre har vi et system der tager langt mere hensyn til mandens ret end til barnets tarv.
Så de kan kræve samvær (næsten) ligegyldigt hvor sindsyge de ellers er.

Anmeld

29. marts 2011

skøjte-prinsessen

nu ved jeg ikke hvor gammel dit barn er, men har lige snakket med en i statsforvaltningen om de ting og han sagde at han faktisk altid kan søge samvær med sit barn og vil få det, men at det op til dig om hvor meget altså om det skal være nogle timer eller en weekend, samt er det dig der bestemmer hvis du har ene forældremyndighed over dit barn om han må have det jul og nytår... hvis i har boet sammen inde for 10 mdr. før barnet's fødsel så har i fælles forældremyndighed og derfor har han krav på lige så meget som dig, og hvis han nu sidder og har det sådan at han intet vil med den lille, så kan du jo få ham til at frasige sig forældremyndigheden og overdrage det hele til dig.

det var hvad jeg fik af vide samt meget andet... men ellers tage ind i statsforvaltningen de er meget venlige til at hjælpe.

håber mit svar hjalp og til dem der har fået andet af vide ja så fortæller jeg bare hvad jeg fik fortalt

Anmeld

29. marts 2011

Lillefe

Rogue skriver:

nu ved jeg ikke hvor gammel dit barn er, men har lige snakket med en i statsforvaltningen om de ting og han sagde at han faktisk altid kan søge samvær med sit barn og vil få det, men at det op til dig om hvor meget altså om det skal være nogle timer eller en weekend, samt er det dig der bestemmer hvis du har ene forældremyndighed over dit barn om han må have det jul og nytår... hvis i har boet sammen inde for 10 mdr. før barnet's fødsel så har i fælles forældremyndighed og derfor har han krav på lige så meget som dig, og hvis han nu sidder og har det sådan at han intet vil med den lille, så kan du jo få ham til at frasige sig forældremyndigheden og overdrage det hele til dig.

det var hvad jeg fik af vide samt meget andet... men ellers tage ind i statsforvaltningen de er meget venlige til at hjælpe.

håber mit svar hjalp og til dem der har fået andet af vide ja så fortæller jeg bare hvad jeg fik fortalt

også hvis barnet er ældre end 10 år? altså jeg tænker der burde barnet vel have noget at skulle have sagt..?

Anmeld

29. marts 2011

skøjte-prinsessen

Perl skriver:

også hvis barnet er ældre end 10 år? altså jeg tænker der burde barnet vel have noget at skulle have sagt..?

jeg fik af vide at det var indtil barnet var de 11-12 år før kunne barnet ikke bestemme... Det jeg fik af vide er at faren altid kan søge samvær, men forældremyndighed kan han ikke søge for altid og efter barnet er 6 mdr. skulle han have mindre chance for at få det hvis moderen ikke ønsker at dele forældremyndigheden...

men igen det var hvad jeg fik af vide, og ja reglerne ændre sig jo hele tiden. samt er moderen ikke tryg ved at barnet overlades til faren så kan sagen gå videre og de skal bruge en begrundelse...

f.eks jeg elsker min eks. og ved han bliver en fantastisk far, når han bliver voksen og stopper med at drikke så meget og feste hele tiden, han kan ikke tage vare for sig selv og derfor mener jeg heller ikke han kan tage vare på et barn... så jeg kan f.eks søge om at han skal i psykolog behandling før han kan få sit barn alene. 

men ellers kan man altid bare gå ind i statsforvaltningen og så snakke med nogen der inde de har altid tid til at besvare en mors spørgsmål 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.