"smerter efter akupunktur"
Hej Trine.
Jeg har for første gang fået akupunktur hos jordemoderen mod bækkenløsning i onsdags.
Allerede i onsdags var det meget slemt, og dagen efter og endnu her lørdag, gør det så vanvittig ondt, at jeg ikke kan røre mig uden smert. Jeg kan intet, jeg kan ikke selv løfte mine ben ud af sengen eller op i sengen. Blodet forsvinder fra hovedet pga smert, når jeg bliver nødt til at komme op på toilettet.
Jordemoderen sagde at det ville blive værre i et par dage, men så skulle det gerne blive bedre. Som det ser ud nu, har jeg ikke tiltro til at det bliver bedre. Nu kommer så spørgsmålet til dig... Er der håb om bedring??? De har kun åben for akupunktur om onsdagen...
Mvh. Bondepigen.
Tines svar
Kære Bondepige!
Beklager det sene svar, men der har været nogle tekniske probemer. Men nu er jeg klar og iler med svar til dig :-)
Det er normalt at smerterne kan blive værre samme dag og evt. dagen efter, men derefter skulle det blive bedre. Det er ikke sket i dit tilfælde. Det er jo forskelligt hvordan en jordemoder anvender akupunktur, og så en uddannet akupunktør - og faktisk også hvordan de enkelte akupunktører arbejder - men jeg ville personligt ikke give nåle direkte på smertestedet hos en gravid. Har du fået det, kan det godt være årsagen. Der er jo ikke bivirkninger ved behandlingen, men den kan godt have været for hård en omgang for dig. Så du kan jo spørge din jordemoder om hun ikke kan give dig punkter andre steder på kroppen, der er mange andre relevante punkter. Hvis hun ikke kender til dem, ville jeg takke nej.
Mine råd til dig er, at du skal tænke en del over hvordan du bevæger dig. Det er vigtigt at du ikke lægger dig på sofaen og føler du ikke kan noget overhovedet. At lave blid gymnastik og krydsbevægelser (stå op og løft knæene skiftevis og lad det mødes med modsatte arm) er godt.
En anden ting du kan gøre her og nu er, at du i din kost undgår ALT der kommer fra dyr med fire ben. Dvs. svinekød, oksekød, lammekød og alt hvad der kommer fra disse dyr (altså alle mælkeprodukter). Jeg har erfaring med kvinder med bækkenløsning som kunne slippe for smerter i løbet af få dage. Det er da et forsøg værd.
Rigtig god bedring.
Tine
Akupunktur bruges verden over når et par gerne vil have børn. Men også i graviditeten til fx at dæmpe kvalme, i forbindelse med bækkenløsning, til at fremme veer eller til at vende et foster. Akupunktur er særdeles effektivt til børn med eksem, kolik osv. Tine arbejder også med andre patienter end kommende forældre i hendes klinik der ligger i Nordsjælland.
Se Tines hjemmeside: Klinik-lyspunkt.dk
Anmeld