Hvad betyder det??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.534 visninger
3 svar
0 synes godt om
28. marts 2011

Anonym trådstarter

At få taget en blodprøve for og få målt om der er ægløsning og tallet er 26?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2011

tinasmor

Ved ikke rigtig om jeg skal poste dette, da jeg jo i princippet slet ikke ved hvad det er for nogle blodprøver du har fået taget.

Men hvis det er FSH så kopiere jeg lige dette (fra Trinaglen- Fertilitetskliniks- hjemmeside)

Jeg håber ikke, at det er det du er blevet testet for.

Skriv igen hvis du ved præcis hvilken blodprøve der er taget:

FSH er det hormon, som får ægblærerne, folliklerne til at vokse. FSH ændrer sig gennem cyklus, men gennemsnitligt er FSH lav hos yngre (< 8) og stiger med alderen til de højeste værdier omkring overgangsalderen (>25). FSH kan bruges som en slags mål for æggestokkenes kapacitet til at producere ægceller. Jo lavere FSH er hos det enkelte individ, jo større sandsynlighed for at æggestokkene vil have nemt ved at producere ægceller. Individuelt stiger FSH til maksimale værdier helt tidligt i menstruationscyclus, når æggestokken producerer mindst kvindeligt kønshormon, østrogen.

Ved at måle FSH og østrogen tidligt i cyklus, kan man således måle den individuelle maksimale FSH værdi og ved østrogen-værdien kontrollere, at FSH blev taget på det rigtige tidspunkt. FSH værdier kan kun tolkes, hvis der foreligger måling af serum østradiol. Østradiol skal være < 0,05 nmol/L for at vi kan tolke FSH værdien.

Tolkning af værdier:

• < 7 Flot
  • < 10 Æggestokken plejer at kunne stimuleres uden problemer
  • >10-15 Low responder: oftest problemer med stimulation af æggestokkene
  • >15 Ved så høje værdier opnås sjældent graviditet og fødsel
  • >25 Definitiv slut.

Her på klinikken behandles kvinder med FSH værdier op til 15, idet man over denne værdi, kun vil have yderst ringe chance for fødsel af normalt barn, som følge af fertilitetsbehandling. Østradiol tages samtidig, idet denne værdi vil være kontrol på, at FSH også er taget på det biologisk rigtige tidspunkt (skal være < 0.05 nmol/L).

Dette er ment, som en hjælp til forståelse for, hvorfor vi gerne vil benytte FSH i vores vurdering af ægcellernes kvalitet forud for behandling

OBS: Efter jeg skrev dette, fandt jeg lige noget andet som er MEGET BEDRE NYHEDER:

Man undersøger prøven for hormonet progesteron - kaldet det graviditetsbevarende hormon - som bliver produceret umiddelbart efter ægløsningen er sket i det gule legeme, og falder først igen når menstruationen begynder. 

Normalt siger man at er værdien højere end 25 nmol/l er værdien normal. (normalvis ligger værdien mellem 25 og 60 nmol/l) og værdien fortæller at du med stor sandsynlighed har haft ægløsning.

Anmeld

28. marts 2011

Anonym trådstarter

Okay det er jo godt Kan tallet vise noget om æg'et det er befrugtet eller kan tallet godt være 26 og der er gevinst??

Jeg er blevet testet for noget der hed progestoron

Anmeld

29. marts 2011

Anonym trådstarter

Har testet i dag 3+3 men den var negativ. så der er nok ikke noget.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.