Svangerskabsforgiftning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.384 visninger
9 svar
0 synes godt om
26. marts 2011

Bruus

Hej Juni'er 

Jeg var til 3D scanning i tirsdags, og så det smukkeste barn i hele verden  Den havde de dejligste tykkeste babykinder, og var bare for lækker. Jordemoderen målte den til at veje 1503g (der var jeg 28+3), og sagde at den størrelsesmæssigt svarede til en der var 29+6. Så vi er allerede over gennemsnit, og hun vurderede at det ville blive en basse på over 4 kg, såfremt jeg føder til tiden. Det skal nok lige nævnes at vi i familien er kendt for at levere dejlige basse-børn   Men alt i alt kunne det ikke se mere perfekt ud derinde sagde hun. Hun lavede samtidig en misdannelsesscanning, og alt var i den mest perfekte orden. Hun kunne også fortælle at den allerede har lagt sig med hovedet ned af, og hun formoder at den vil blive der resten af graviditeten 

Dagen efter var jeg hos egen Jordemoder, som også vurderede den til 1500g. Hun målte mit blodtryk, og kunne konstatere at det var steget en del, og var for højt (155/90, og det var 110/70, da jeg blev gravid)  Jeg begyndte at få flimmer for det ene øje, for 2 uger siden, hvilket er der dagligt, og det symptom, sammen med meget væske i kroppen over kort tid, vægtstigning, flimmer for øjnene og for højt blodtryk, var hun bekymret for om jeg var ved at udvikle svangerskabsforgiftning  
Så jeg fik en tid på hopitalet dagen efter, i torsdags, for at blive tjekket. Hun kørte en CTG på barnets hjertelyd. Sådan hvor man skal ligge med et bælte på i 15 min ca, og den viser dens hjerteslag på udskrift. Hun sagde at det så MEGET flot ud, og især når jeg kun var 28+5 henne, da de ikke altid kunne køre en CTG, når man ikke var længere henne. Igen - dyyygtig baby 

Mine blodprøver så umiddelbart rigtig fine ud, og der var ikke æggehvidestof i urinen, så hun sagde at jeg ikke havde svangerskabsforgiftning på nuværende tidspunkt, men da mit blodtryk stadig var for højt, er jeg blevet sygemeldt i en uge. På fredag skal jeg så til tjek igen på svagerskabsambulatoriet, hvor en læge skal vurdere om jeg skal sygemeldes resten af graviditeten eller ej.

Jeg har fået nogle flere jordemodertider, og skal måske regne med at skulle til tjek på hospitalet måske en gang ugentligt resten af graviditeten, alt efter hvad undersøgelserne siger på fredag. Jeg har det helt okay, og Bassen har det perfekt!!!! Og er sikker på jeg kunne have det meget værre. Er bare glad for at de er OBS!  Det er jo kun betryggende. Er dog rigtig glad for at jeg var til scanning dagen inden, hvor jeg så at alt var mere end okay med Bassen, før jeg fik at vide at jeg skulle tjekkes for svangerskabsforgiftning.

Ville egentlig intet andet med dette, end at lige skrive en 'status pt' på min graviditet 

Knus fra Os 29+0

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. marts 2011

joojoo

Mette:)) skriver:

Hej Juni'er 

Jeg var til 3D scanning i tirsdags, og så det smukkeste barn i hele verden  Den havde de dejligste tykkeste babykinder, og var bare for lækker. Jordemoderen målte den til at veje 1503g (der var jeg 28+3), og sagde at den størrelsesmæssigt svarede til en der var 29+6. Så vi er allerede over gennemsnit, og hun vurderede at det ville blive en basse på over 4 kg, såfremt jeg føder til tiden. Det skal nok lige nævnes at vi i familien er kendt for at levere dejlige basse-børn   Men alt i alt kunne det ikke se mere perfekt ud derinde sagde hun. Hun lavede samtidig en misdannelsesscanning, og alt var i den mest perfekte orden. Hun kunne også fortælle at den allerede har lagt sig med hovedet ned af, og hun formoder at den vil blive der resten af graviditeten 

Dagen efter var jeg hos egen Jordemoder, som også vurderede den til 1500g. Hun målte mit blodtryk, og kunne konstatere at det var steget en del, og var for højt (155/90, og det var 110/70, da jeg blev gravid)  Jeg begyndte at få flimmer for det ene øje, for 2 uger siden, hvilket er der dagligt, og det symptom, sammen med meget væske i kroppen over kort tid, vægtstigning, flimmer for øjnene og for højt blodtryk, var hun bekymret for om jeg var ved at udvikle svangerskabsforgiftning  
Så jeg fik en tid på hopitalet dagen efter, i torsdags, for at blive tjekket. Hun kørte en CTG på barnets hjertelyd. Sådan hvor man skal ligge med et bælte på i 15 min ca, og den viser dens hjerteslag på udskrift. Hun sagde at det så MEGET flot ud, og især når jeg kun var 28+5 henne, da de ikke altid kunne køre en CTG, når man ikke var længere henne. Igen - dyyygtig baby 

Mine blodprøver så umiddelbart rigtig fine ud, og der var ikke æggehvidestof i urinen, så hun sagde at jeg ikke havde svangerskabsforgiftning på nuværende tidspunkt, men da mit blodtryk stadig var for højt, er jeg blevet sygemeldt i en uge. På fredag skal jeg så til tjek igen på svagerskabsambulatoriet, hvor en læge skal vurdere om jeg skal sygemeldes resten af graviditeten eller ej.

Jeg har fået nogle flere jordemodertider, og skal måske regne med at skulle til tjek på hospitalet måske en gang ugentligt resten af graviditeten, alt efter hvad undersøgelserne siger på fredag. Jeg har det helt okay, og Bassen har det perfekt!!!! Og er sikker på jeg kunne have det meget værre. Er bare glad for at de er OBS!  Det er jo kun betryggende. Er dog rigtig glad for at jeg var til scanning dagen inden, hvor jeg så at alt var mere end okay med Bassen, før jeg fik at vide at jeg skulle tjekkes for svangerskabsforgiftning.

Ville egentlig intet andet med dette, end at lige skrive en 'status pt' på min graviditet 

Knus fra Os 29+0

hvor er det betryggende at læger osv. er OBS på sådanne ting så der ikke sker ens lille guldklump ngt eller en selv

Min jordmor sagde også han lå med hovedet nedad da jeg var der og blodtryk osv. var alt sammen perfekt...

Synes kun jeg hæver ved mine fingre...Kan ikke passe m forlovelsesring eller vielsesring Kan det godt lade sig gøre man kun tager på der eller har vand der, ved du ngt om det?

Anmeld

27. marts 2011

Bruus

joojoo skriver:

hvor er det betryggende at læger osv. er OBS på sådanne ting så der ikke sker ens lille guldklump ngt eller en selv

Min jordmor sagde også han lå med hovedet nedad da jeg var der og blodtryk osv. var alt sammen perfekt...

Synes kun jeg hæver ved mine fingre...Kan ikke passe m forlovelsesring eller vielsesring Kan det godt lade sig gøre man kun tager på der eller har vand der, ved du ngt om det?

Jaa, det er nemlig kun godt at man ved de holder øje med en 
Nu glæder jeg mig bare lidt til at se hvad de vurderer på fredag. Håber ikke blodtrykket er steget yderligere 

Mht vand i fingrene, så tror jeg det er meget individuelt hvor det sætter dig mest, men det mest almindelige er vel i ben/fødder, og så hænderne. Jeg kan heller ikke passe min ring længere  Men ja, tror sagtens at du kan have væske i fingrene, uden at behøve at være besværet af det i resten af kroppen 

Anmeld

27. marts 2011

otlitrom

Det lyder til du har det godt, og er rimelig tryg, til trods for deres ekstra observationer? Det er godt!!

Det er en dejlig stor basse der ligger i din mave! Jeg glææææder mig til at skulle til JM 7. april, så håber jeg hun vægtskønner baby. Det har jeg slet ikke prøvet endnu. Og jeg tror også det er et stort barn! Det er helt vildt som baby er vokset de sidste 14 dage, når jeg mærker udenpå maven!!

Har du været til glucosebelastning? Og nej, jeg spørger ikke fordi du ser tyk ud Jeg spørger grundet baby's størrelse!

Jeg begynder også at døje med vand i benene, og jeg er meget irritreret over det!! Men jeg prøver at tænke "det kunne være meget værre..." Det virker bare ikke rigtigt...

Jeg håber ikke det er svangerskabsforgiftning, og så håber jeg din sygemelding kan få lidt ro på det hele, så du kan slappe af og nyde resten af gravid-tiden!

Anmeld

27. marts 2011

Bruus

kitty skriver:

Det lyder til du har det godt, og er rimelig tryg, til trods for deres ekstra observationer? Det er godt!!

Det er en dejlig stor basse der ligger i din mave! Jeg glææææder mig til at skulle til JM 7. april, så håber jeg hun vægtskønner baby. Det har jeg slet ikke prøvet endnu. Og jeg tror også det er et stort barn! Det er helt vildt som baby er vokset de sidste 14 dage, når jeg mærker udenpå maven!!

Har du været til glucosebelastning? Og nej, jeg spørger ikke fordi du ser tyk ud Jeg spørger grundet baby's størrelse!

Jeg begynder også at døje med vand i benene, og jeg er meget irritreret over det!! Men jeg prøver at tænke "det kunne være meget værre..." Det virker bare ikke rigtigt...

Jeg håber ikke det er svangerskabsforgiftning, og så håber jeg din sygemelding kan få lidt ro på det hele, så du kan slappe af og nyde resten af gravid-tiden!

Jeg plejer at tage det meste med ophøjet ro, og ikke tage sorgerne på forskud  ... Det som beroliger mig rigtig meget, er at jeg VED at Bassen har det fantastisk inde i maven, og vokser og suger al den næring til sig som den kan. Den misdannelsesscanning hun lavede på den i tirsdags var så fremragende at jeg slet ikke kan få armene ned  Er bare så stolt over at jeg er i fuld gang med at lave den dejligste og mest velskabte lille baby  ... Så det er ikke den jeg er bekymret for. Nu håber jeg bare at mit blodtryk er faldet når jeg skal til tjek på fredag. Jeg har det jo faktisk meget godt... altså jeg er sikker på det kunne være meeget værre. Så det beroliger jeg mig selv med hele tiden  Og ser derfor bare de ekstra undersøgelser som et plus 

Ja, det går bare såååå stærkt med de små bebser nu! Eller skulle man sige store bebser  I forgårs prøvede jeg at lægge mig ned på ryggen og slappede helt af, så maven på en måde blev helt blød. Så lavede jeg nogle cirkulære rolige bevægelser med fingrene på maven, over navlen, mens jeg langsomt øgede presset, og dermed trykkede ned i maven. Det gjorde jeg forskellige steder, og kunne på den måde tydeligt mærke hvor den var henne. Pludselig mærkede jeg noget spidst og hårdt, som jeg tror var hælen  Den smuttede væk, da jeg havde mærket lidt på den. Bassen reagerer jo selvfølgelig på berøring. I går aftes prøvede jeg igen, og er sikker på det var numse og ryg jeg fik masseret/mærket lidt. Fik et lille chok første gang jeg mærkede den så tydeligt, og specielt når man så tydeligt kan mærke at den bevæger sig ved berøring. Så kommer det lige pludselig meget tæt på, på en anderledes måde  Den ligger jo med hovedet ned af, og derfor må det jo være ben, numse og ryg jeg kan mærke. 
Jeg kom til at tænke på om den måske synes det var irriterende, eller om den faktisk synes det er lidt sjovt. Og om min berøring, selvom den er blid, kan få den til at vende sig igen, så den ikke vender med hovedet ned af. For den første aften da vi mærkede den, fik den godt nok møvet og sparket enormt meget efterfølgende.... Hmm... Hvad tror du??

Det blev lige ret langt, men synes lige jeg ville dele oplevelsen  Det er altså helt fantastisk at den nu er blevet så stor at man ligefrem kan mærke den så tydeligt. Det er en helt vild oplevelse.

Mht vand i benene, kan jeg kun give dig ret. Man prøver at sige til sig selv at man kunne have det meget værre.... Meeen for mig er det nu slemt nok. Ved ikke hvorfor, men det er specielt mit venstre ben som er værst. Foden er konstant hævet, og gør ondt når jeg går på den, når den er meget hævet. Men hvis jeg husker at have benene meget oppe i løbet af dagen, og  hvis jeg bruger de støttestrømper jeg har, kan jeg godt holde hævelsen godt nede. Min jordemoder skød på at jeg snildt kunne gemme 5 liter væske i kroppen på nuværende tidspunkt 

Glæder mig meget til at høre hvad din jordemoder skønner Kattekyllingen til at veje. Hun burde kunne skønne vægten på det tidspunkt 

Anmeld

27. marts 2011

Bruus

kitty skriver:

Fik i øvrigt slet ikke svaret på dit spørgsmål om Glucosebelastningen. Men ja, det skal jeg d.19. april. Glæder mig ikke til det, for kan ikke forestille mig at det er særlig lækkert 

Dog er det ikke på grund af barnets vægt, men derimod min egen  Mener min jordemoder fortalte at hvis man har en bmi over X, så skal man have den taget, for at være sikker på man ikke udvikler sukkersyge.

Har du været til sådan en undersøgelse, eller skal du, siden du spørger? 

Anmeld

27. marts 2011

otlitrom

Mette:)) skriver:

Fik i øvrigt slet ikke svaret på dit spørgsmål om Glucosebelastningen. Men ja, det skal jeg d.19. april. Glæder mig ikke til det, for kan ikke forestille mig at det er særlig lækkert 

Dog er det ikke på grund af barnets vægt, men derimod min egen  Mener min jordemoder fortalte at hvis man har en bmi over X, så skal man have den taget, for at være sikker på man ikke udvikler sukkersyge.

Har du været til sådan en undersøgelse, eller skal du, siden du spørger? 

Jeg skal afsted på fredag, og jeg glæder mig på ingen måde. Der er sukkersyge i min familie, og så er der mit BMI der også er ret meget for højt Jeg ville høre dig, hvordan det havde været, hvis du havde været afsted. For jeg er selv lidt spændt på det! Men så må det være " the other way around", når jeg kommer hjem!

5 liter væske er meget.. det kan jeg godt forstå du ikke synes er behageligt!! Jeg aner ikke, hvor meget jeg har, men det er ved at være en del. Min hud på benene er helt blank om aftenen, fordi væsken står og trykker!

Anmeld

28. marts 2011

Bruus

kitty skriver:

Jeg skal afsted på fredag, og jeg glæder mig på ingen måde. Der er sukkersyge i min familie, og så er der mit BMI der også er ret meget for højt Jeg ville høre dig, hvordan det havde været, hvis du havde været afsted. For jeg er selv lidt spændt på det! Men så må det være " the other way around", når jeg kommer hjem!

5 liter væske er meget.. det kan jeg godt forstå du ikke synes er behageligt!! Jeg aner ikke, hvor meget jeg har, men det er ved at være en del. Min hud på benene er helt blank om aftenen, fordi væsken står og trykker!

Åhhh, yikes  Jeg glæder bare virkelig heller ikke. Men ja, håber lige du giver et praj om HVOR slemt det er  Håber testen er helt fin på fredag. Det er den helt sikkert!  

Vi har heldigvis ikke sukkersyge i familien, men her er det også det alt for høje bmi tal som giver mig adgangsbiletten 

Ja, det er meget væske. Og kan jo kun høre at du kender til det også! Heldigvis forsvinder det forhåbentlig HURTIGT når de små er kommet til verden 

Anmeld

28. marts 2011

joojoo

jeg skulle have været til glucosebeh. den 22 marts men droppede det da jeg fik at vide at grunden til jeg skulle have foretaget den var fordi der var mgt sukker i mit urin og efter jeg havde været hos min egen læge inden og fik konstateret at min urin var som det skulle være tænkte jeg at der ik var ngn grund til at få foretaget den. Jeg har fint blodtryk, ik forhøjet BMI eller sukkersyge i familien og mit barn vejer heller ik over gennemsnittet men følger ligeså stille og roligt med det der er gennemsnittet. Synes I det måske var for hurtigt at takke nej for ''tilbuddet''?

Anmeld

29. marts 2011

Bruus

joojoo skriver:

jeg skulle have været til glucosebeh. den 22 marts men droppede det da jeg fik at vide at grunden til jeg skulle have foretaget den var fordi der var mgt sukker i mit urin og efter jeg havde været hos min egen læge inden og fik konstateret at min urin var som det skulle være tænkte jeg at der ik var ngn grund til at få foretaget den. Jeg har fint blodtryk, ik forhøjet BMI eller sukkersyge i familien og mit barn vejer heller ik over gennemsnittet men følger ligeså stille og roligt med det der er gennemsnittet. Synes I det måske var for hurtigt at takke nej for ''tilbuddet''?

Hmm.. Altså hvis din urinprøve var helt fin, og det var den eneste årsag til at du skulle have den foretaget, er det måske okay at du ikke fik den taget  
Jeg ville måske få den taget alligevel, for at være på den sikre side. Jeg mener bare.... det kan jo ikke skade at få den taget  
Men på den anden side kan jeg godt forstå dig. Det er alligevel 3 timer man skal hive ud af dagen, og bare sidde på hospitalet og lave ingenting...Zzz....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.