Svensk Klægkage, nogen der har opskrift

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.453 visninger
4 svar
0 synes godt om
25. marts 2011

3rollinger

Jeg kunne godt taenke mig at bruge en svensk klaegkage til nederste bund i en kommende paaskekage.

Men jeg har ingen opskrift og kan ikke umiddlebart finde en paa nettet, paa dansk ihvertfald. Nogen der ligger inde med saadan en?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. marts 2011

Fiffi84

Hvad er en klægkage?

Anmeld

25. marts 2011

3rollinger

Hvad er en klægkage?

Jamen, det er lidt som navnet antyder en kage der er klæg, altsaa saadan vaad og ubagt i det. Lidt ala en Brownie, men mere klæg. Det er noget typisk svensk.

Men jeg har faktisk fundet en opskrift:

Klæg Chokoladedessert kage
På kun 35 minutter
Bagetid ca. 20 minutter

250 g mørk chokolade, bitter
150 g smør
4 æg
4 spsk. sukker
1 tsk. vaniljesukker
1 - 2 spsk. mel

Sæt ovnen på 180 grader.
Hak chokoladen og læg den i en bunke. Smelt smørret i mikroovnen ca. 1 ½ minut på fuld effekt og hæld det varmt over chokoladen. Rør rundt til chokoladen er smeltet.
Pisk æg og sukker og vaniljesukker luftigt med en håndmikser i ca. 2 min. og bland det med den smeltede chokolade.
Tilsæt melet og bland godt.
Hæld massen i en smurt springform eventuelt med bagepapir i bunden af formen, cirka 26 centimeter i diameter.

Jeg synes den kunen vaere god til nederste bund da den er saadan ret tung i det.

Anmeld

25. marts 2011

Bom

3rollinger skriver:

Jamen, det er lidt som navnet antyder en kage der er klæg, altsaa saadan vaad og ubagt i det. Lidt ala en Brownie, men mere klæg. Det er noget typisk svensk.

Men jeg har faktisk fundet en opskrift:

Klæg Chokoladedessert kage
På kun 35 minutter
Bagetid ca. 20 minutter

250 g mørk chokolade, bitter
150 g smør
4 æg
4 spsk. sukker
1 tsk. vaniljesukker
1 - 2 spsk. mel

Sæt ovnen på 180 grader.
Hak chokoladen og læg den i en bunke. Smelt smørret i mikroovnen ca. 1 ½ minut på fuld effekt og hæld det varmt over chokoladen. Rør rundt til chokoladen er smeltet.
Pisk æg og sukker og vaniljesukker luftigt med en håndmikser i ca. 2 min. og bland det med den smeltede chokolade.
Tilsæt melet og bland godt.
Hæld massen i en smurt springform eventuelt med bagepapir i bunden af formen, cirka 26 centimeter i diameter.

Jeg synes den kunen vaere god til nederste bund da den er saadan ret tung i det.

Prøv da og skriv til Rosa, hun er jo sammen med en svensker..

Anmeld

25. marts 2011

3rollinger

<3 Mor-Til-Matilde <3 skriver:

Prøv da og skriv til Rosa, hun er jo sammen med en svensker..

Tak for tippet

Tror dog bare jeg denne gang laver ovenstaaende. Nu har jeg nemlig faaet koebt ind til den og den lyder ret laekker.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.