Til jer på barsel/med "skæve" arb.tider eller hjemmegående..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

774 visninger
7 svar
0 synes godt om
24. marts 2011

Kaufie

Ja, I andre må selvfølgelig også give jeres besyv med....

Men hvor tit holder jeres 3+ årige en fridag fra børnehaven??

Jeg må indrømme, at William ikke har haft mange fridage (uden at skulle noget, som gør han alligevel skulle have 1/2 dag fri) siden Naja kom til verden.....

De par timer Naja er vågen mellem kl 9 og 15 er de eneste, hvor jeg virkelig kan lege og være meget intens sammen med hende. Når William er hjemme tror jeg nærmest jeg bruger mere tid på at lege og lave ting med ham end før hun kom til - for at han ikke skal føle at hun har "taget hans mor fra ham". 

Hvordan deler I sol og vind lige? Naja brokker sig jo ikke - men jeg er selv opmærksom på, at jeg fx. ikke har sunget lige så meget for hende som jeg gjorde for William i sin tid. 

Er det bare fedest at være barn #1??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. marts 2011

linemus

Ja, det er bare fedest at være den første, for der er ikke andre i hele verden, der kan rive opmærksomheden væk fra moar

Du må ikke sammenligne, hvad du gjorde med ham, og hvad du når med hende. Du skal give hende det bedste, du kan give NU. For det er det, du kan.

Her går der ikke 25 % opmærksomhed til hver. Her går det efter behov, for der er nogle ting, der kommer før andre. Og så sørger jeg ellers for på bedste vis med et væld af tålmodighed (...) at lytte intenst, når de tre store fortæller om deres dag i munden på hinanden

Hvormange fridage de nåede at få, mens jeg var på barsel?? Tror bare lige jeg kigger fløjtende den anden vej...

Her var det jo også kun hendes få vågne timer om formiddagen, at jeg havde tid til at nyde hende og omvendt. Ellers gik resten af tiden med at sørge for alt det praktiske for resten af familien, så der hang hun bare på. Nok også derfor, jeg ikke har følt, der var plads til at give de andre børn fridage, selvom jeg havde de bedste intentioner.

Knus Line

Anmeld

24. marts 2011

Louise mortil4

Jeg vil gi Line ret, det er bare fedest at være den første, ikke at det er dårligt at være nr 2 eller 3, der er bare ikke den samme tid til alt det man gjore med nr 1, sådan er det bare.

Jeg har heller ikke været god til at holde de store hjemme når jeg har været på barsel. Det har faktisk kun været hvis der har været en grund til det. Som i siger så er der jo kun de få timer i løbet af dagen til rigtig at være der for den mindste og lege, synge og pludre rigtig gennem uden forstyrrelser og skal man nå og ha lavet lidt så er det jo i de timer i løbet af dagen hvor den lille sover det skal gøret for freden er forbi når de store kommer hjem, så er det dem der tager tiden.

Jeg er bestemt heller ikke god til at holde dem hjemme nu hvor jeg er startet på arbejde. Jeg har jo fredag fri i forbindelse med min fri weekend hver 2. uge, men da jeg jo arbejder hver 2. weekend og manden er meget alene med ungerne de dage hvor jeg er på arbejde, så er det mest fredag og på mine halve fridage jeg får ordnet ting her hjemme og komme med med vasketøj og rengøring. Men så er det også overstået så vi har tid til rigtig at være sammen når vi så har fri sammen. Der ud over så har jeg også brug for at "lade op" og bare være mig og kunne slappe af, ellers kan jeg slet ikke få tingene til at hænge sammen i mit hoved og tingene braser sammen for mig. Om det er min dep. der gør det eller om jeg fejler noget ud over det, ved jeg ikke.

Det korte af det lange er at vi vist næsten alle sammen har det som dig.

Anmeld

24. marts 2011

Millebasse

Giver Line ret i alt det hun har skrevet

Da jeg var på barsel, var det altså heller ikke så meget Bastian var hjemme..

Nu har jeg jo skiftende arbejdstider, så nu har de hjemmedage lidt på skift. Fx imorgen holder jeg Bastian hjemme, da jeg skal arbejde hele weekenden og så er det Claras tur en anden dag. Men det er ikke hver uge de har fridage..

Anmeld

24. marts 2011

Kaufie

Tak for jeres svar - dejligt at høre man ikke er helt på afveje....

Ja, William nyder jo også godt af, at jeg får lavet en masse praktiske ting mens han er i børnehave og Naja sover - så der er tid til at høre om hans dag i børnehaven og køre racerløb indtil aftensmaden skal igang.... Så må Naja jo bare lytte med og kigge på - det lærer hun jo også af... 

Faren er selvfølgelig også med i billedet, men han har jo ofte nogen praktiske ting, der skal laves efter arbejdet....

Anmeld

24. marts 2011

Marco2

Kaufie skriver:

Men hvor tit holder jeres 3+ årige en fridag fra børnehaven??

Er det bare fedest at være barn #1??

Hmm.. bum bum. Tror Emily har en dag hjemme hver 14. dag. nogle uger mere - nogle uger mindre.

Smilla sover jo stadig en del, så det er nemt nok at have begge piger hjemme. Og Emily er nem at have med hvis jeg fx vil en tur ned i byen eller lignende. Så hygger vi os faktisk ret meget og har Smilla med i barnevognen.

Men ellers hygger vi hjemme og tager os god tid med at komme i børnehave - og jeg henter tidligt. Men hun er jo ofte med hjemme hos kammerater eller har nogen med hjem.

Men det bliver jo nok anderledes når Smilla begynder at være mere vågen, for kan klart mærke at når Emily er med i bleskift, påklædning mm af Smilla at det ikke bliver det samme som hvis jeg bare har hende selv. Men synes generelt at Emily er god til at forstå at jeg også skal ha' tid med Smilla. Hvis jeg bare forklarer det til hende.

Jeg tror helt klart at det er "fedest" at være barn nr. 1 for der er nr 1 kun i fokus. Hele tiden. Her skal der jo deles. Men igen, så er der garanteret så meget der er bedre at være barn nr 2. ved. Forældrene er garantere mere "large" ved nr. 2 end nr 1 mht mange ting, for der er det ikke første gang man som forælder prøver det. Men her mens de er små er der nok bedre at være enebarn. Men det er jo kun en tid. Senere i livet vil de elske at være søskende.

AG

Anmeld

25. marts 2011

Lise

Simon havde så godt som ingen fridage under min seneste barsel - kun hvis vi tog en lang weekend til Jylland eller sådan noget. Men han blev afleveret som den sidste hver dag, og morgener var uden stress..

han kedede sig derhjemme, for jeg er ikke god til at droppe tøjvask, støvsugning og diverse andre praktiske ting, for at smide mig på gulvet og lege med legoklodser med ham. Og min dag var så indrettet af Caspers behov, hvilke betød en meget mere rolig hverdag og meget mere hjemme, end barslen med Simon, så man kunne tage med alle steder..

Jeg havde ofte lidt dårlig samvittighed over det. Men jeg kom frem til at det var Caspers barsel, ligesom Simon også havde min udelte opmærksomhed da han var baby. Hvorfor skulle Casper ikke have tilnærmelsesvis det samme, selv han er lillebror..

Anmeld

25. marts 2011

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Caroline havde 1 fridag om ugen. Tom, min mand, har fri hver torsdag, så det var meget naturligt, at hun var hjemme med os andre 3 den dag. Det var kun, hvis de skulle noget i børnehaven, som hun skulle/ville være med til, at hun kom afsted der. Til gengæld afleverede Tom hende så allerede omkring kl. 7.45 de andre dage, så jeg "slap" for at skulle ud af døren om morgenen, og så hentede jeg ca. 14.30, når de havde spist frugt.

Nu hvor barslen er slut, begge unger er i pasning og jeg er arbejdsløs, har de begge haft en del ugentlige fridage, både på skift og sammen - det eneste positive ved at være uden job

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.