Anonym skriver:
Jeg ved ik helt hva der giver tyk mave..Folk siger man ik skal spise Hvidt brød for det sætter sig på maven !! Er det sandt?Men hva sætter sig mere på maven ??
Hejsa.
Nu er det jo ikke kun bestemte typer mad der sætter sig på maven. Arveanlæg og træning bl.a. har jo også betydning for hvordan man ser ud.
Men du har helt ret i det med det hvide brød. Her er der nemlig tale om stivelse ( fra hvede ) som nemt sætter sig lige på det ømme punkt. Dette gælder så også for andre " hvide " produkter såsom almindelig pasta, ris, kartofler ( selv om det er en grøntsag) og lign.
Hos især kvinder forefindes der ofte candidasvamp i fordøjelsessystemet. Denne svamp lever af stivelse og giver oppustet mave. Undlader man eller skærer kraftigt ned på stivelsesholdige produkter, så forringer man også levevilkårene for denne svamp = mindre ( oppustet ) mave.
Hvis man ikke kan undvære pasta ris og lign, så kan disse udskiftes med fuldkornsprodukter, som giver maven mere at arbejde med og de mætter desuden bedre og i længere tid.
Hvis du vil have en mindre og fladere mave så spis proteinrigt og grønt til alle måltider. Eks Skyr ( islandsk youghurt ) til morgenmad, ærter spiser jeg selv mange af da der er tæt på 50 % protein i disse, kylling, fisk osv.
Slik, øl og vin skulle efter sigende også sætte sig på maven og de dertilhørende håndtag...
Håber du kunne bruge mit svar til en smule.
Kh Stine
Anmeld