Hjælp til opstart med grød/mos..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.417 visninger
13 svar
1 synes godt om
18. marts 2011

FamilenStorm

Hejsa piger..

Har lige brug for lidt hjælp...

Er blevet glemt af min SP i dag som skulle komme og snakke omkring opstart af grød.. Og har virkelig set frem til det og her de sidste dage er jeg blevet mere og mere sikker på at det er det rigtige tidspunkt at starte op på, da jeg ikke rigtig tror bettemusen bliver ordenlig mæt mere (hun er 5 mdr + 1 uge og er blevet/bliver ammet og får suplerende mme til natten)

Så det er bare rigtig ØV at hun ikke er dukket op..

men har besluttet at jeg vil starte op med det alligevel idag, da jeg nu har gået og "forberedt" mig på det og set frem til at i dag skulle være den "store" dag.. Men har lige en masse spørgsmål som jeg håbede SP kunne have hjulpet med inden jeg gik igang..

Så nu tyr jeg lige til jeres hjælp, så jeg kan få en god opstart

1. Hvor tit skal hun have grød/mos? (hvor mange gange om dagen? Og hvilken tidspunkter er gode?)

2. Hvad er bedst at starte op med? Grød eller mos (af grønsager)?

3. Hvor længe kan det holde sig i køleskabet?

4. hvis man nedfryser mos - bevare det så vitaminerne?

5. Skal hun have det samme hver dag? Fx hvis jeg starter op på gulerodsmos, skal det så så være det hun får hver dag? Hvis ja - hvor skifter man så?

6. kan man bruge blender til at mose det med? Eller hvad er bedst? (har hørt noget om at kartoffel ikke må blendes?? )

7. Når hun begynder at få mos/grød skal hun så have afføring hver dag?

Det var vidst det.. Nogle af dem giver nok sig selv.. Men kan godt lide at få helt klart besked, så jeg ved at det bliver gjort rigtig for lillepigen..

Håber der er en eller flere der kan hjælpe

På forhånd tak..

Knus - en Mor der gerne vil kunne gøre sin lille engel mæt igen..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2011

FamilenStorm

Ingen der kan hjælpe??

Anmeld

18. marts 2011

2babygirls

Heidibh skriver:

Hejsa piger..

Har lige brug for lidt hjælp...

Er blevet glemt af min SP i dag som skulle komme og snakke omkring opstart af grød.. Og har virkelig set frem til det og her de sidste dage er jeg blevet mere og mere sikker på at det er det rigtige tidspunkt at starte op på, da jeg ikke rigtig tror bettemusen bliver ordenlig mæt mere (hun er 5 mdr + 1 uge og er blevet/bliver ammet og får suplerende mme til natten)

Så det er bare rigtig ØV at hun ikke er dukket op..

men har besluttet at jeg vil starte op med det alligevel idag, da jeg nu har gået og "forberedt" mig på det og set frem til at i dag skulle være den "store" dag.. Men har lige en masse spørgsmål som jeg håbede SP kunne have hjulpet med inden jeg gik igang..

Så nu tyr jeg lige til jeres hjælp, så jeg kan få en god opstart

1. Hvor tit skal hun have grød/mos? (hvor mange gange om dagen? Og hvilken tidspunkter er gode?)

5. Skal hun have det samme hver dag? Fx hvis jeg starter op på gulerodsmos, skal det så så være det hun får hver dag? Hvis ja - hvor skifter man så?

6. kan man bruge blender til at mose det med? Eller hvad er bedst? (har hørt noget om at kartoffel ikke må blendes?? )

Det var vidst det.. Nogle af dem giver nok sig selv.. Men kan godt lide at få helt klart besked, så jeg ved at det bliver gjort rigtig for lillepigen..

Håber der er en eller flere der kan hjælpe

På forhånd tak..

Knus - en Mor der gerne vil kunne gøre sin lille engel mæt igen..

Svar: Jeg startede med grød (rismel/majsmel) kl 12 i en lille uge
og så proppede jeg grøntsagsmos ind kl 18 kartofler+gulerødder

Se foroven. Start med 2 små kartofler og en gulerød, så skulle der gerne være til to gange aftensmad hvor du blander mme pulver i + flyvende smør eller vegetabilsk olie
Af grød er ris og majs bedst og så efter hånden hirse, quinua og boghvede med mme pulver og fedtstof

Lige som alm. rester. Du laver det uden mme og fedtstof og så har du til to dage

Ja det gør det. Du laver mosen og purer det og tør det op til hver dag, varmer det op og tilsætter mme og fedtstof

Det bestemmer du selv, men start med kartoffel/gulerodsmos så maven ikke går helt i stå, og så præsenter hende efterhånden for nye ting

Ja en stavblender eller mini hakker. Eller en gaffel hvis hun efterhånden er vænnet til små klumper

Har har Madeleine aff. 4 gange om dagen HVER DAG, men da hun startede op på grød og mos gik maven lidt i stå, og så tilsatte jeg syrnet mme og sveskemos i grøden nogle gange i mellem

Håber det kunne bruges. Mangler du en opskrift på grød??

Til 4 måltider

3dl koldt vand

1dl rismel,boghvede, hirsemel, quinua eller majsmel

1/4-½ dl mme (afhængig af konsistensen

1 tsk flydende fedtstof

Bring vand og mel i kog ved høj temperatur og kog videre ved svag varme i få minutter. afkøl og server

Anmeld

18. marts 2011

FamilenStorm

Tina&Martin skriver:

Svar: Jeg startede med grød (rismel/majsmel) kl 12 i en lille uge
og så proppede jeg grøntsagsmos ind kl 18 kartofler+gulerødder

Se foroven. Start med 2 små kartofler og en gulerød, så skulle der gerne være til to gange aftensmad hvor du blander mme pulver i + flyvende smør eller vegetabilsk olie
Af grød er ris og majs bedst og så efter hånden hirse, quinua og boghvede med mme pulver og fedtstof

Lige som alm. rester. Du laver det uden mme og fedtstof og så har du til to dage

Ja det gør det. Du laver mosen og purer det og tør det op til hver dag, varmer det op og tilsætter mme og fedtstof

Det bestemmer du selv, men start med kartoffel/gulerodsmos så maven ikke går helt i stå, og så præsenter hende efterhånden for nye ting

Ja en stavblender eller mini hakker. Eller en gaffel hvis hun efterhånden er vænnet til små klumper

Har har Madeleine aff. 4 gange om dagen HVER DAG, men da hun startede op på grød og mos gik maven lidt i stå, og så tilsatte jeg syrnet mme og sveskemos i grøden nogle gange i mellem

Håber det kunne bruges. Mangler du en opskrift på grød??

Til 4 måltider

3dl koldt vand

1dl rismel,boghvede, hirsemel, quinua eller majsmel

1/4-½ dl mme (afhængig af konsistensen

1 tsk flydende fedtstof

Bring vand og mel i kog ved høj temperatur og kog videre ved svag varme i få minutter. afkøl og server

100000000000000 gange tak for hjælpen...

Dejligt med lidt vished så det forhåbenlig bliver en god oplevelse...

Tusind tak..

Knus

Anmeld

18. marts 2011

2babygirls

Heidibh skriver:

100000000000000 gange tak for hjælpen...

Dejligt med lidt vished så det forhåbenlig bliver en god oplevelse...

Tusind tak..

Knus

Det var så lidt

Anmeld

18. marts 2011

FamilenStorm

Tina&Martin skriver:

Det var så lidt

1/4 -½ del mme er det hvor det er blandet op eller er det rent pulver?

Anmeld

18. marts 2011

2babygirls

Heidibh skriver:

1/4 -½ del mme er det hvor det er blandet op eller er det rent pulver?

I starten blandede jeg det op, men nu hvor jeg tilsætter det efter grøden/mosen er klar til mad smider jeg 2-3 tsk i som følger med pakken.

Anmeld

18. marts 2011

FamilenStorm

Tina&Martin skriver:

I starten blandede jeg det op, men nu hvor jeg tilsætter det efter grøden/mosen er klar til mad smider jeg 2-3 tsk i som følger med pakken.

oki.. Så vil sige man kan gøre det på begge måder???

Men at det måske er bedst at blandet det opblandet i til at starte med? For så bliver det vel mere flyende??

Sorry for alle de "dumme" spørgsmål...

Anmeld

18. marts 2011

2babygirls

Heidibh skriver:

oki.. Så vil sige man kan gøre det på begge måder???

Men at det måske er bedst at blandet det opblandet i til at starte med? For så bliver det vel mere flyende??

Sorry for alle de "dumme" spørgsmål...

Det vil jeg tro.. det var i hvert fald hvad jeg fik ud af opskriften, og min SP sagde ikke det var forkert.. Ja det bliver lidt mere tyndt, fordi der allerede er vand i grøden, hvis du forstår...

Du skal bare max tilsætte x antal skeer så det går op med vandet, ellers kan det få maven til at gå lidt i stå

Anmeld

18. marts 2011

FamilenStorm

Tina&Martin skriver:

Det vil jeg tro.. det var i hvert fald hvad jeg fik ud af opskriften, og min SP sagde ikke det var forkert.. Ja det bliver lidt mere tyndt, fordi der allerede er vand i grøden, hvis du forstår...

Du skal bare max tilsætte x antal skeer så det går op med vandet, ellers kan det få maven til at gå lidt i stå

Oki.. Jeg vil prøve mig frem..

endnu engang tusind takker for hjælpen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.