update på huskøb og kontanthjælp...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. marts 2011

Pige2009

Zette skriver:

Det er altså ikke helt sandt!

Man kan sagtens bo i hus og få kontanthjælp. Jeg fik kontanthjælp i december 2009 og ejer stadigvæk et hus. Jeg fik kontanthjælp i tre måneder pga uddannelsesstop. Jeg ejer 50% af et hus og har afleveret erklæring fra bank og kreditforening på at jeg ikke kunne optage mere gæld i huset. Og jeg fik da fuld kontanthjælp alle 3 måneder selvom jeg ejer et hus til 2 mio. 

Jeg ved det, så læs lige hele  inden du kommenterer næste gang 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2011

Pige2009

ønskebarn74 skriver:

Du ejer jo ikke noget af huset, hvis ikke der er friværdi...

Det gør man da

Anmeld

16. marts 2011

Mi

Baagøe skriver:

Det gør man da

Hvis du ikke har friværdi, så ejer banken jo egentlig huset.

Anmeld

16. marts 2011

An&Jo

I.E.K. skriver:

Om man må låne eller ej er jeg ikke klar over, men ring til banken og få et møde. Jeg kan dog ikke forestillie mig at I kan få lov at låne mere end 500.000  når I er på KH.

Men om I kan låne afhænger også af jeres "økonomiske historie" Dvs har I meget overtræk, forbrugslån, SU-lån eller andet der viser, at I ikke er økonomiske forsvarlige, så trækker det ned. Faktisk har vi alle en "karakter" i banken  Jo højere karakter, jo lavere rente og jo mere må du låne.

Men god hus-jagt

Så du mener simpelthen at hvis man en enkel måned har haft røde tal på bundlinjen eller fordi man har et forbrugslån og et  SU-lån så er man økonomisk uansvarlig?? Det er da ganske normalt at have både forbrugslån og su-lån hvis man har en længere uddannelse.. Hvor mange i dagens Danmark  tror du kan se sig fri for en af de 2 låntyper du nævner??

Anmeld

16. marts 2011

smlmea

Problemet med friværdi er,at det ingenting har med at gøre,om du afdrager på lånet,men hvad husene bliver solgt til.

Så har i givet 1,5 mil. og husene pludselig bliver solgt for 1,7 mil,ja så er der en friværdi på 200.000 kr,som i så skal bruge af,før i igen kan få KH.

Men i får slet ikke lov til  at låne penge på KH,og jeg kan slet ikke forstå i tror det kan hænge sammen.

Der er rigtig mange udgifter,når man bor i hus,som man ikke har når man bor i lejlighed.

Så helt ærligt,så vent til i har fået et arbejde begge to,det får i også langt mere hus for pengene af.

Anmeld

16. marts 2011

smokin

Baagøe skriver:

Jeg ved det, så læs lige hele  inden du kommenterer næste gang 

okay tak for dit ellers MEGET VENLIGE SVAR!!!! 

Jeg holder da bare min kæft!! 

Anmeld

17. marts 2011

Anonym trådstarter

Baagøe skriver:

Det er jo bare dejligt. Håber I finder jeres hus og får lov til at låne til det

Tak

Anmeld

17. marts 2011

Anonym trådstarter

cmks2007 skriver:

Jeg har snakket med en sagsbehandler, der arbejder med kontanthjælp, og som jeg stoler på.

Hun skriver: "Når formuen skal opgøres ift. kontanthjælp, ses der på, hvor meget man skylder i huset kontra den offentlige vurdering. Overstiger gælden den offentlige vurdering, vil man altid være berettiget til kontanthjælp - med mindre andre formueforhold spiller ind, som f.eks. forsørgerpligten mellem ægtefæller osv. Får man afslag på kontanthjælp, med begrundelsen at man ejer hus selvom gælden overstiger den offentlige vurdering, skal man klage. Det er IKKE op til den enkelte kommune at fastsætte reglerne for formueberegning."

Det kan ikke hidse mig op at kontanthjælpsmodtagere køber hus. Hvis banken vil låne penge ud til dem, så fred være med det. Det er muligt de får skattefordele ud af det, men de får jo så ikke længere boligsikring og diverse andre tilskud man måtte kunne få i lejebolig.

Vi får ikke engang boligsikring eller noget som helst, hvor vi bor til leje, så det er sindssygt dyrt for os at bo til leje. Synes bare det er mærkeligt, for engang kunne vi få, da vi tidligere begge var på kontanthjælp i en kortere periode, men nu kan vi intet få.

Ved ikke hvorfor det er lavet om..

Anmeld

17. marts 2011

Anonym trådstarter

smlmea skriver:

Problemet med friværdi er,at det ingenting har med at gøre,om du afdrager på lånet,men hvad husene bliver solgt til.

Så har i givet 1,5 mil. og husene pludselig bliver solgt for 1,7 mil,ja så er der en friværdi på 200.000 kr,som i så skal bruge af,før i igen kan få KH.

Men i får slet ikke lov til  at låne penge på KH,og jeg kan slet ikke forstå i tror det kan hænge sammen.

Der er rigtig mange udgifter,når man bor i hus,som man ikke har når man bor i lejlighed.

Så helt ærligt,så vent til i har fået et arbejde begge to,det får i også langt mere hus for pengene af.

Det lød bare slet ikke på kommunemanden til at det overhovedet kunne blive et problem for os før om 5-6 år, og der skulle vi bestemt hekst ikke være KH længere.

Anmeld

17. marts 2011

smlmea

Meget muligt,men nu ved de heller ikke alt på kommunen,og reglerne tolkes også forskelligt fra sagsbehandler til sagsbehandler.

Og hvis personen på kommunen,ikke selv bor i hus,hvor skulle de så vide det fra??

Men min mening er nu også,at har man råd til at købe hus,så skal man ikke være på kontnathjælp,som er absolut sidste mulighed,for at få tag over hovdet,tøj på kroppen og mad i munden.

Men i får som sagdt slet ikke lov til at låne i banken,for i skal have et rådighedsbeløb når ALT er betalt, på 4500-5000 kr pr. voksen,2500 kr for det 1.barn,og 1500 kr pr. efterfølgende barn,og da jeg selv er på kontanthjælp,ved jeg at det har man bestemt ikke tilbage,når alt er betalt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.