Line

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

687 visninger
5 svar
0 synes godt om
14. marts 2011

Lise

Hej Line,

Jeg har lige et par spørgsmål, som du måske gider at svare på..

Jeg har lånt bogen "Glød og glæde med Raw Food", kigget i den, og synes at meget deri ser rigtig lækkert og spændende ud. Men jeg kan simpelthen ikke se hvordan det skal forenes med små børn? Har Nanna og Signe spist de raw retter i har lavet? Jeg tænker, at man skal jo lave en masse ved siden af... Jeg kan sagtens leve at raw food til aften (ikke hele dagen), men manden min VIL have kød  så der skal der laves noget ved siden af til ham. Casper SKAL have fedt i sin mad, og gerne noget lind mad, der ikke skal tygges for meget. Og Simon, tja....han elsker bare sådan noget som ris, pasta, kartoffelmos mv. og sovs! Jeres børn er sikkert ikke så besværlige, men i da immervæk flere af dem, og ca samme alder som mine - hvordan har i opfyldt deres behov. Tænker, det virker helt åndsvagt at lave vietnamnesiske rispapirsruller, og så lave boller i karry ved siden af - så er det sgu da nemmere at vi alle æder boller i karry. Vi har jo ikke så meget tid heller...

Har ikke tænkt mig at skulle leve hverken vegetarisk eller raw, men synes at retterne deri ser spændende ud til en gang i mellem - så vi taler ikke HVER dag. Men kan stadig ikke få det til at gå helt op...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2011

linemus

Jamen, du har ganske ret. Jeg kunne heller ikke få det til at gå op

Jeg vil lige pointere, at vores børn ikke har levet af raw food. Kasper og jeg prøvede det på os selv. Så længe vi er i tvivl om, om en kost vil give børnene "det de skal have", så lever de ikke efter den kost.

Det vil så også sige, at ja - jeg stod og lavede én mad til Kasper og jeg, én mad til de tre store og én mad til Sofie (der dengang var på mos-stadiet). Efter at have fulgt den bog, du har lånt, i 5 dage var jeg ved at gå ud af mit gode skind af stress over alt det mad, jeg skulle lave (vi fik det jo også til frokost, som skulle laves om aftenen, så Kasper kunne få det med på madpakke).

Min mening om bogen er, at opskrifterne er meget omstændige (nej, forfatteren har ikke selv børn) og tager tid. Samtidig bliver grøntsagerne hakket og blandet til ukendelighed, hvilket blev for meget for vores smag - vi savnede simpelthen at kunne smage de friske grøntsager. Så enden af det blev, at jeg lavede forskellige salater og tog inspiration fra bogen.

Ang. børnene så kunne de jo så stadig få salat af vores salat, og de måtte også gerne smage vores raw food. Fx fik vi dem til at spise grøntsagsstænger pakket ind i store salatblade - fordi det var sjovt De er også blevet supergode til at spise forskellige grøntsager. Det har taget tid, men pludselig er der lige en mere af dem, der tør smage på persilleroden, og så finder de efterhånden ud af, at det faktisk smager godt. Og vi kan jo se på Sebastian (der som 3-årig var meget kræsen), at der bare skal tid til. Han er super til at smage på nye ting og er også begyndt at forstå, at selvom det ikke lige er ens aller-yndlingsmad, så kan man godt spise det alligevel.

Var det svar nok? Ellers så spørg igen

På det sidste har vi ikke været så fornuftige spisere, men vi vil gerne leve mere raw, og jeg tror det bliver noget med at være raw (måske bare i perioder) om dagen og så spise en kæmpe salat til aften suppleret med lidt varm mad. Så bliver det jo det samme mad, som børnene spiser - bare i et andet størrelsesforhold.

- Line

Anmeld

15. marts 2011

Lise

Tak for svar

Grunden til at jeg er så interesseret i det, er at jeg er lidt på kur for tiden, og vi æder en halv milliard gulerødder og ærter konstant. Begynder at savne variation  Vi laver jo varm mad til børnene, og Christian kan helt sikkert heller ikke undvære det - eller kød. Men jeg søger inspiration til salater f.eks., som vi kan lave i stedet for gulerodssalaten, for jeg spiser minimalt af det varme mad (og kun for at være social), og jeg kan jo ikke leve af gulerødder.. Der er jo også mange af retterne man kan supplere med kylling eller fisk, f.eks. Men kan godt se at det da er lidt tidskrævende noget af det (f.eks. at skrælle pastaer af en gulerod?)

Men ja, jeg tror det var svar nok  Tusinde tak

Anmeld

15. marts 2011

linemus

Jamen prøv det da bare. Jeg fik masser af inspiration ved at følge opskrifterne og bruger nu ting i salater som jeg ellers aldrig Cole have puttet i fx revet rødbede, gulerodsskræller (som hendes pasta, hvor man bliver ved med at skrælle guleroden bare direkte ned i skålen) eller "skræller" af pastinak el. persillerod. Så kommer jeg altid 1-2 slags frugt i også (al slags frugt kan bruges måske lige bortset fra banan), og kerner af granatæbler giver også en frisk salat. Så skal der lige noget knase-drys på i form af nødder, hvor man også kan variere med forskellige slags.

Vi får aarstidernes grøntsagskasse og frugtkasse, så der er masser at vælge imellem

Go' fornøjelse!

Anmeld

16. marts 2011

Kaufie

Blander mig lige 

Det lyder superspændende - og det er jo netop nu, hvor jeg er på barsel, at man (jeg) har tid til at gøre lidt ekstra ud af madlavningen. 

Tror også jeg vil kigge lidt på de opskrifter - og så lave kød/fisk til, så drengene får det de har brug for/vil have...

Mht salater, så bytter vi den vandede iceberg ud med spidskål - det mætter meget mere og smager lækkert i en gulerodssalat med æbler og kerner af granatæble eller tranebær.

Anmeld

16. marts 2011

linemus

Kaufie skriver:

Blander mig lige 

Det lyder superspændende - og det er jo netop nu, hvor jeg er på barsel, at man (jeg) har tid til at gøre lidt ekstra ud af madlavningen. 

Tror også jeg vil kigge lidt på de opskrifter - og så lave kød/fisk til, så drengene får det de har brug for/vil have...

Mht salater, så bytter vi den vandede iceberg ud med spidskål - det mætter meget mere og smager lækkert i en gulerodssalat med æbler og kerner af granatæble eller tranebær.

Bland dig endelig

Ja, det bruger vi også tit - det der med spidskål. Eller hvad der ellers lige kommer med i kassen. Fx er alle slags kål, alle slags salat eller spinatblade også super i en salat.

Mmm, og så fik vi lige den første bakke jordbær i går. Mums! Nu bli'r det snart sommer De er forøvrigt også fantastiske i en salat.

Og så har jeg opdaget quinoa. Det er supersundt og meget næringsrigt. Kan bruges ligesom ris, og er også super i en salat (altså efter det er kogt). Er helt vild med min nyeste opdagelse: Quinoa-dunser med revet rødbede i. Men så er vi vist mere over i vegetar-temaet

Mht. salat, så kan jeg i øvrigt anbefale bogen: "suveræne salater og brillante buffeter" og for dem, der tør prøve en kødløs dag, min pt. yndlingskogebog: "vegetarisk vellyst"

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.