Et dilemma

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

559 visninger
5 svar
0 synes godt om
22. februar 2008

Charlie

Hej Piger,
ja nu kommer der så lige et indlæg mere fra mig, sikken jeg kan skrive lige nu :P

Når, men som overskriften siger, så sidder jeg i lidt af et dilemma lige nu.

Vi vil gerne have et barn mere. Så vidt så godt. Det er vi ret enige om, og vi er også ret enige om, at det gerne må være snart. Men dilemmaet opstår ved, at jeg har en meget meget stor drøm om at blive fotograf. Jeg har altid haft en stor passion for fotografering, og jeg finder en glæde ved det, som er umulig for mig at beskrive. Når jeg står med et kamera i hånden, er det som om alting går op i en højere enhed for mig. Det lyder måske lidt tosset, men sådan har jeg det virkelig :D
Jeg havde egentlig affundet mig med, at jeg ikke kunne blive uddannet professionel fotograf her i Lux. Men så i onsdags fik jeg fat i studievejlederen for Medieskolerne i Viborg, som uddanner fotografer. Og han fortalte mig, at jeg kunne sagtens blive optaget på uddannelsen, selvom jeg bor i Lux, og jeg kan bare starte uddannelsen med eks. 2 års praktik hos en fotograf her i Lux. Da han sagde det blev jeg naturligvis ellevild, og kunne ikke vente med at fortælle det til Tue.

Da jeg havde fortalt ham, kigger han på mig med meget alvorlig mine og siger, at det lyder da meget godt, men han kan ikke klare, hvis jeg og et barn skal væk fra ham igen for at gå på skole. Derfor vil han, hvis jeg skal på fotografskole, ikke være med til at have et barn mere nu. Så vil han vente, til jeg er færdig med det. Det betyder, at der vil være temmelig langt mellem Marcus og en ny baby, og jeg har for det første altid ønsket mig at få børn, inden jeg blev 30, og at de skulle være rimeligt tætte på hinanden aldersmæssigt. Jeg vil virkelig gerne begge dele. Men Tue mener, det bliver for hårdt for vores forhold, hvis vi både får et barn mere, og jeg skal være studerende igen. I så fald bliver han, siger han, nødt til at sætte sit ambitionsniveau ned og lade være med at søge en lederstilling (han leder efter en lederstilling lige i øjeblikket). Jeg ville ikke have det godt med, at han skulle gøre det, bare fordi jeg gerne vil være fotograf. Jeg tænker i den situation, at så burde jeg have valgt rigtigt fra starten og have søgt ind på fotgrafskolen istedet for tandplejerskolen...

Hjælp, jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre. Jeg vil så gerne begge dele. Men Tue sætter hælene i og siger, at jeg må vælge enten det ene eller det andet :( Det er bare svært!

Knus Dorthe

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. februar 2008

3rollinger

Hej Dorthe

Ja, det er da lidt af et dilemma. Nu spurgte jeg jo i mit forrige indlaeg hvor lang tid i havde igen i Lux, for hvis I skal tilbage til DK i en overskuelig fremtid kan du maaske vente med studie til I er i DK igen, og saa skal du da i det mindste ikke vaek i laengere tid fra Tue. Og saa har I jo ogsaa en helt anden form for bagland der kan hjaelpe med pasning osv, gaar jeg ud fra.

Hvad med at proeve at soege ind paa uddannelsen paa et Lux uddannelsessted? Selvfoelgelig vil det vaere svaert med det franske, men maaske de kan hjaelpe med at finde nogle tilsvarende boeger paa engelsk du kan bruge. Eller vente et aars tid eller to hvor du har arbejdet som tandplejer og faaet en flot fransk, og saa soege ind. Og imellemtiden kan I faa nummer to. Det er ogsaa nemmere at studere med to "store" boern end med to babyer.

Jeg kan paa sin vis godt forstaa Tue, at han ikke vil undvaere jer i laengere tid. Og ogsaa at han ikke kan passe Marcus selv i Luxemborg. Mht om han skal undvaere lederstilling eller du din fotograf droem, vil jeg lade vaere helt op til jer to.

Haaber du finder ud af det.

Knus
Trine

Anmeld

22. februar 2008

Charlie

Hej Trine,
tak for dit svar. Jeg har selv tænkt nogle af de samme tanker. Jeg tænker ikke, du har set mit svar endnu på dit andet indlæg, for der skriver jeg nemlig, at jeg ikke kan arbejde som tandplejer i Lux. De anerkender slet ikke den funktion. SÅ jeg vil højst kunne blive klinikassistent, og for at være ærlig, så er det ikke noget, jeg har særlig meget lyst til, når det nu er noget andet, jeg er uddannet til.

Det med at gå på en fotografskole i Lux er heller ikke en mulighed, da en sådan ikke findes her. Jeg har undersøgt det :) Det med at vente til vi kom til DK, har jeg også tænkt på, men fordelen ved at melde mig ind nu er, at jeg kan få merit for den del, der hedder grundforløbet og starte direkte på hovedforløbet, fordi jeg har en gymnasial uddannelse. Men efter 1/7 i år er det ikke længere muligt, så skal alle starte med grundforløbet. For mig betyder det at jeg kan skære et helt år af uddannelsen. Det synes jeg er ret attraktivt ;) Da jeg talte med studievejlederen, sagde han som sagt, at jeg sagtens kan starte uddannelsen med 2 års praktik, 3 hvis man virkeligt strækker den, men han sagde, at 3 år ikke var optimalt, men det kunne lade sig gøre. Derudover ville jeg jo også skulle på barsel, så sandsynligheden for, at vi ville komme til DK alligevel, når jeg skal starte på skolebænken er jo rimelig stor.
Hvis jeg skulle vælge helt som jeg havde lyst til, fik vi både et barn, og jeg startede på skolen. Men Tue vil kun 1 af delene, og jeg har virkelig svært ved at vælge! :(

Anmeld

22. februar 2008

3rollinger

Hejsa

Nej, vi har vist siddet og svaret paa hinanden indlaeg samtidig :)

Du har vist taenkt det hele selv, saa jeg ved ikke mere hvad jeg skal sige :P Andet end held og lykke. Habaer I finder en loesning som I begge kan vaere tilfredse med.

Knus
Trine

Anmeld

22. februar 2008

Doktor Doolittle

Hej Dorthe

Er det lønnet praktik, man er i i Lux, som fotograf? I så fald ser jeg INTET galt i at snuppe et par år eller 3 (hvis du bliver afbrudt af barsel) til dét, så kan I tage den derfra. Der er jo ingen, der forbyder dig at gå tilbage til tandplejer-faget efterfølgende, hvis det ikke kan hænge sammen med at gå i skole lige på dét tidspunkt. Det lyder dog til, at tiden vil løse problemet for jer, og at det kommer til at passe med at du kommer til at gå i skole i Danmark. Jeg synes begge parter i et forhold skal have deres ambitioner opfyldt, så vidt det overhovedet er muligt, ellers går man bare og bliver mavesur i længden og ender måske endda med at gå fra hinanden.

Knus fra Tina

Anmeld

24. februar 2008

Charlie

Hej Tina, ja det kan du jo have ret i, at begge parter bør få sine drømme opfyldt for ikke at blive en gammel gnavpot. Men jeg er enormt god til at sætte mig selv bagest i køen. Reelt set behøver jeg jo ikke gå på fotografskolen i Viborg for at lære at fotografere, det kan man jo lære på mange måder. Men så bliver jeg aldrig andet end en avanceret amatørfotograf... :'( Hvis jeg vælger at gennemføre det, vil jeg enten skulle pendle mellem Århus og Viborg i skoleperioderne, eller vi skulle flytte til Virborg, hvilket Tue ikke er indstillet på (i DK har han kun lyst til at bo i Århus! ...) Og så er der jo det med, at hvis jeg vil være fotograf, så vil Tue ikke have et barn mere nu.. Og det vil jeg rigtig gerne.. Hans argument er, at det vil være på bekostning af vores forhold, fordi det vil være for hårdt, hvis jeg skal være studerende og 2 børn og han har meget arbejde. (men det vil jo nok ikke være meget anderledes, end hvis jeg havde et fuldtidsjob..) Når han siger som han gør, tænker han på de godt 4 måneder, Marcus og jeg var i DK, for at jeg kunne færdiggøre min tandplejeruddannelse. Men der var vi jo heller ikke sammen, vi sås kun ca hver 3. weekend. Sat på spidsen kan man jo også sige, at vi flyttede her ned for hans skyld, hvorfor så ikke flytte tilbage for min? Jeg kan sidde og finde alle de gode argumenter, når jeg sidder og skriver, men når vi så sidder og taler om det, så er de forsvundet... (?)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.