Vitaminer til sidst i grav.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

773 visninger
5 svar
0 synes godt om
10. marts 2011

mortil4dejligepiger

Hej med Jer.

Jeg har spist Matas' vitaminpiller til gravide indtil nu. Men jeg har ikke flere tilbage. Jeg ville købe et nyt glas, men så kan jeg se, at der står, at de skal spises de første 12 uger.

Men hvad er det så for nogle vitaminer man skal spise, når man er så langt henne i graviditeten? Jeg er i 33. uge.
Jeg spiser jern hver dag. Men er det så kalk? Og andet?

T

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. marts 2011

Rødhætte

Jeg spiser stadig de vitaminpiller til gravide fra matas.. Der skulle man gerne være dækket ind på nær med Jern.

Anmeld

10. marts 2011

otlitrom

Jeg tager de samme, også fra matas.. Jeg har godt set der står det med de første 12 uger, men mener JM sagde at det var ligegyldigt. Det er en vitamin som alle andre, og den har den nedsatte mængde d-vitamin (mener jeg det er) som gravide ikke skal have for meget af.

Anmeld

11. marts 2011

kaka4

Hejsa,

jeg tager gravitamin i alle 40 uger + 2 kalkpiller om dagen + jernpille. det har min læge anbefalet mig.

Kalkpillerne kan undværes, hvis man indtager nok mælkeprodukter, ost m.v.

k.h. kaka4

Anmeld

11. marts 2011

mortil4dejligepiger

Hmm...måske jeg bare skulle købe et glas mere så. Tænkte bare at jeg måske kunne nøjes med mindre.

Men jeg stikker i Matas i morgen

Anmeld

12. marts 2011

SimoneL

Grunden til de 'særlige' graviditets-vitaminpiller anbefales til de første 12 uger er, at der er ekstra folinsyre i. Det skal man have de første tre måneder af graviditeten (og gerne allerede fra man planlægger at blive gravid), da det nedsætter risikoen for rygmarvsbrok hos babyen. Efter de første 12 uger gør folinsyren ingen forskel.

I Gravitamin (som sikkert indeholder det samme som dem fra Matas) er der derudover bl.a. forhøjet mængde b-vitamin (der er godt for håret, der ellers kan blive trist og slidt under graviditeten) og nedsat mængde a-vitamin (der i for høje mængder tidligt i graviditeten kan være skadeligt for fostret).

Der er altså intet i vejen for at tage graviditets-vitaminerne efter de 12 uger (eller efter graviditeten, for den sags skyld. Du kan også sagtens dele dem med manden, hvis han tør tage 'graviditets-piller )

Du behøver ikke at tage kalk, hvis du får din kalk fra andre kilder, eg. mælk.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.