Fremtiden hva skal jeg??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

781 visninger
4 svar
0 synes godt om
10. marts 2011

Louise mortil4

Hejsa.

Jeg går lidt og overvejer hva jeg skal i fremtiden.

Jeg er uddannet aglært landmand og arbejder som landbrugsmedhjælper på en lille kvæggård. Jeg er glad for mit arbejde men arbejdstiderne ligger ikke særlig godt når man har familie med 4 små børn. Dertil komme også at jeg er eneste medhjælper og chefen også har 3 små børn og familie selv. Men når jeg så er syg eller en af ungerne er syge og min mand ikke kan kmme hjem, så mangler chefen jo mig på jobbet da han står med det hele selv og i år sys jeg virkelig vi har været hårdt ramt på sygdom, det er heller ikke holdart for ham i længden. Jeg har dertil tit ondt i mine knæ og i min ryg. Jeg er på anti depressiv medicin og der brug for i de dårlige perioder at kunne tage en fridag.

Det er jo ikke lige det nemmeste at finde arbejde for tiden og går lidt og spekulerer over hva jeg kan og ikke kan. Vores økonomi spiller en stor rolle her da vi ikke har voldsomt mange penge. Jeg har løbende månede + 1 måneds frist ved fyrring eller opsigelse og kan derfor heller ikke starte med det samme hvis jeg finder et job, de skal altså vente mellem 1 og 2 mdr på at jeg kan starte, det er vel ikke ret atraktivt for en ny arbejdsgiver, man tør jeg sige mit job op uden at ha noget andet på hånden??

Jeg er berettiget til dagpenge fra a-kassen.

Jeg kan ikke skifte over og arbejde med grise da jeg har astma og er overfølsom sover for støv (mærker det kun steder hvor der er meget af det)

Går så og tænker over om jeg skal begynde at studere.

Her kommer i så ind i billedet Kan i fortælle mig hva jeg kan få som studerende?? Alm SU  og evt SU lån er jeg nok berettiget til, men er der andet jeg kan få??

Pleas hjælp piger.

Louise

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. marts 2011

linemus

Har du kigget på www.su.dk? Det afhænger jo af dine forhold, hvad du kan få, så det er lidt svært at svare på. Der er nogle forskellige "særlige støtter", hvor du bl.a. kan læse om det at være forsørger. Her kan du få supplerende SU-lån, og hvis din mand er på SU (hvilket jeg ikke mener, han er?), kan du få ekstra SU.

Held og lykke med tankerne

Anmeld

10. marts 2011

Mary

Ellers skal du jo ud og finde dig en uddannelse der giver elevløn.....su er ikke mange penge  Jeg er selv studerende på su og har lidt over 5000 kr før skat. Så er der div lån du kan tage, så du kan ende med mellem 8-9000 kr udbetalt, hvis altså du tager lånene. Jeg synes det er værd at tage med for at det kan lade sig gøre at få den uddannelse. Det er til en lav rente og du afdrager først efter endt uddannelse. 

Voksenelev-løn er 18.000 kr før skat sådan cirkus. Og er man under 25 år er noget mindre, men jeg ved ikke hvor lidt man egentligt får. Ved altså ikke lige hvor gammel du er 

Men synes da det er fedt du har mod på noget nyt! Jeg er færdig med min uddannelse til sundhedsservicesekretær til september, men regner med at gå direkte videre med nogle enkeltfag på VUC for at kunne søge elevplads som farmakonom på apoteket til næste forår. Det er ikke utænkeligt at jeg har skiftet mening om et år, men det er de umiddelbare planer  

Det var lidt inspiration fra mig. 

Anmeld

10. marts 2011

Marco2

Mary skriver:

Jeg er færdig med min uddannelse til sundhedsservicesekretær til september

Søgte du bare ind på skolen eller skulle du ha' en praktikplads inden? Og hvordan ser jobsituationen ud når du er færdig?

Og hvis ja til det første hvordan er mulighederne så for at få en praktikplads?

AG - som overvejer at tage den uddannelse

Anmeld

10. marts 2011

Mary

Marco2 skriver:

Søgte du bare ind på skolen eller skulle du ha' en praktikplads inden? Og hvordan ser jobsituationen ud når du er færdig?

Og hvis ja til det første hvordan er mulighederne så for at få en praktikplads?

AG - som overvejer at tage den uddannelse

Jeg har søgt til skolen, og så tager de alle til samtale, og man bliver i ligeså høj grad vurderet på modenhed og lysten til at tage uddannelsen som på hvilke papirer man har. Men det er jo kun proceduren på min skole i Holbæk. Ved ikke hvordan det er andre steder i landet. Mit indtryk er, at der generelt kan være stor forskel på by til by, hvor god en uddannelse man ender med. Jeg har en fremragende lærer, og føler jeg har lært sindsygt meget!

Jeg havde svært ved at finde en praktikplads. MEN.......jeg er også lidt picky  Jeg ville have noget i den by jeg bor i, og det var sgu en besværlig opgave jeg havde sat mig for der, men det lykkedes da. Jeg fornemmer at jo nærmere storbyerne man kommer, så er der både jobs og praktikpladser, men det er altså også sløvt i denne branche med jobsene generelt. Den her uddannelse skulle aflaste lægesekretærerne da der var mangel på dem, men de går også arbejdsløse nu, og så er det nok ikke nemt at være sundhedsservicesekretær. 

Jeg vælger at gå videre med en anden uddannelse fordi jeg har fået øjnene op for nogle områder jeg finder rigtig spændende og så fordi jeg ikke forventer at finde et arbejde. Men finder jeg et job, så springer jeg ud i det. Vi bor bare herude hvor der ikke sker en skid i den sundhedsfaglige verden = sygehuset lukker fx, så her er ikke noget arbejde. 

Håber du kan bruge mit svar til noget 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.