MajaPiraya skriver:
Du har 12 fødslesklip at bruge under din barsel. Du kan vælge at få 1 klip hver måned i 12 måneder, eller vælge at få 12 klip i 6 måneder = dobbelt SU.
Forsørger tillæg får I kun hvis I begge to modtager SU.
lige præcis 
Da jeg skulle søge su i forbindelse med fødslen af Laura var min vejleder også HELT rundforvirret og sagde ca. 26 (overdrivelse er muligvis anvendt) forskellige ting til mig.. super irriterende at det skal være så svært at finde ud af...
Men:
Du har ret til 12 fødselsklip. Dem kan du tage som enkelt klip eller dobbelt klip. Du kan søge 3 mdr. inden terminen (tidligst) og du kan få klippene udbetalt fra 2 mdr. før terminen. (hvis du altså går på videregående, jeg kender ikke reglerne for ungdomsuddannelser)... Hvis du får et tillæg til din su - f.eks. hadicaptillæg - vil du også få det udbetalt hver måned du får fødselsklip. Hvis du vælger at tage dem som dobbeltklip får du dog kun tillægget udbetalt én gang (altså "mister" du halvdelen af dine tillægspenge).
Forsørgertillæg er kun beregnet til dem hvor begge forældre (eller samlevende) er på su. Jeg tror nok man kan søge noget forsørger tillæg fra kommunen ellers..
Håber det gav mening
ellers spørger du bare 
Anmeld