"koffein fri kaffe og te"
Jeg håber på at være blevet gravid efter et besøg hos en gynækolog i onsdags... - derfor vil jeg jo selvfølgelig gerne spise og drikke det bedste for mit - forhåbentlig - kommende barn.
Jeg ved nogle af de gængse ting som ikke for meget kaffe, ikke lever, huske folsyre etc. - Men jeg har nogle spørgsmål, som jeg ikke har kunnet finde svar på.
Må jeg drikke kakkao? Er der én, der er bedre end andre?
Må jeg drikke the i ubegrænset mængde - og findes der the uden koffein?
Kan jeg drikke koffein-kaffe i ubegrænset mængde om dagen?
Er det rigtigt, at jeg ikke må spise mere end 50 g. lakrids om dagen// slet ikke?
Mht. de nye fiskeregler kan jeg slet ikke finde ud af, hvad jeg bør gøre. Jeg spiser fiskeolie fra apoteket...
Mvh. en forhåbentlig kommende mor.
Ja, det var vist lige det vigtigste for mig.
Lenas svar
Kære kommende mor
Tak for dit spørgsmål og undskyld det sene svar.
Du kan godt få kofeinfri te, det nemmeste er nok i helsekostbutikker. Koffeinfri kaffe kan du også købe der. Jeg er tilholder af alt med måde, så et par kopper kaffe og lidt mere te er fint nok, men ellers drik vand. ca 1 L pr 25 kg.
Det er rigtigt der er lavet forskellige undersøgelser mht lakrids, det er det komponent i lakridsen kaldet glycyrrhiza, som nogle mener kan forringe moderkagen. Der er også undersøgelse om børn har en lavere iq IQ hvis deres moder spiste meget lakrids under graviditeten men om det holder ved jeg ikke.
Rådet er max 100g ren lakrids om ugen.
Sørg for at spise sundt og varieret og motioner.
Spis gerne 2-3 fiskeolie og 1-2 Omnimin pr dag.
Håber det lykkes snart
De bedste hilsner
Lena Bæk-Madsen
total-sundhed
Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.
Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk