Mælkeallergi - må jeg...?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

606 visninger
3 svar
0 synes godt om
28. februar 2011

Ranarupta

Albert (9,5 mdr.) har kastet op de 5 gange, han har fået MME - også når han har fået Nutramigen, der gives til allergikere.

Han får nu mere alm. mad, end han bliver ammet - han bliver ammet tidlig morgen, indimellem om eftermiddagen og så om aftenen inden sengetid.
Pt. hersker et tigerspring herhjemme (samtidigt med tand nr. 2 på vej), så han er mere pyldret end normalt, hvilket betyder lidt hyppigere amning.

Men i weekenden skal han passes fra lørdag til søndag - det er første gang med overnatning.
Da vi lavede aftalen for 5 mdr. siden, regnede jeg med, at amningen ville være overstået. (Snyyyydt!)
Jeg har ikke nok mælk til at malke ud og ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre mht. aften-/natamningen.
Jeg er ikke sikker på, at han spiser fordi han er sulten, men mere fordi det er søvndyssende og trygt.

Tror I, at jeg kan give ham noget rismælk med, som han kan få i flaske? Det skulle smage sødligt og kan jo lunes...
Og hvis min teori, ang. årsagen til at han stadig ammes, holder, så burde det vel kunne lade sig gøre?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. februar 2011

kamtok

Fandt lige følgende på Netsundhedsplejerske.dk (ville lægge link ind, men det virker åbenbart ikke når det er kopieret ind her)

Børn med komælksallergi, de tilbydes de specielle erstatninger Nutramigen eller Profylac og mange af dem helt op til 3 års alderen.

Med hensyn til rismælk, soyamælk og andre alternativer til komælk så skriver Sundhedsstyrelsen: "Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.

Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.

Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.

Anmeld

28. februar 2011

Ranarupta

Fandt lige følgende på Netsundhedsplejerske.dk (ville lægge link ind, men det virker åbenbart ikke når det er kopieret ind her)

Børn med komælksallergi, de tilbydes de specielle erstatninger Nutramigen eller Profylac og mange af dem helt op til 3 års alderen.

Med hensyn til rismælk, soyamælk og andre alternativer til komælk så skriver Sundhedsstyrelsen: "Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.

Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.

Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.

Hov...

Mange tak for kopiering  

Anmeld

28. februar 2011

kamtok

Ranarupta skriver:

Jeg kan desværre ikke se nogen tekst i dit link...

Nej, det gik op for mig, så jeg rettede indlægget og kopierede bare teksten ind der i stedet..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.