udlanske navne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

946 visninger
8 svar
0 synes godt om
27. februar 2011

bassemor

Jeg kunne godt tænke mig at kalde min datter for Mashanta, min mand er afrikaner og vi fandt frem til det navn sammen, men jeg ved det ik er godkendt her hjemme, har set at 13 i usa hedder det. er det svært at få godkendt? og burde jeg søge om det før barnet bliver født, er der nogen som ved hvor lang tid processen kan tage?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2011

Multebær

Tror det nemmeste er at ringe til kirkekontoret og se om der er en der kan hjælpe dig med at få det undersøgt. Er der en i din mands familie der hedder det? Mener nemlig at det kan hjælpe.

Du kan også læse mere her:  http://www.familiestyrelsen.dk/samliv/navne/

Vi har selv problematikken omkring mellemnavn. Min mand er også afrikaner og ved ikke om det pågældende navn er beskyttet i Danmark. Hvis din mand kan dokumentere at navnet er givet til en i familien via en dåbsattest kan det hjælpe. Pøj pøj med det.

Anmeld

27. februar 2011

Multebær

fandt lige det her svar på nettet:

Hvis det fornavn du ønsker ikke står på listen over godkendte fornavne, kan du søge om at få navnet godkendt. Du skal indsende ansøgningen til dit bopælssogn, så sørger kordegnen/præsten for det videre forløb. Du kan eventuelt lægge dokumentation ved, som viser, at navnet anvendes som fornavn i andre lande.

Fundet på  http://www.familiestyrelsen.dk/samliv/navne/spoergsmaalogsvar/

Anmeld

27. februar 2011

bassemor

Multebær skriver:

Tror det nemmeste er at ringe til kirkekontoret og se om der er en der kan hjælpe dig med at få det undersøgt. Er der en i din mands familie der hedder det? Mener nemlig at det kan hjælpe.

Du kan også læse mere her:  http://www.familiestyrelsen.dk/samliv/navne/

Vi har selv problematikken omkring mellemnavn. Min mand er også afrikaner og ved ikke om det pågældende navn er beskyttet i Danmark. Hvis din mand kan dokumentere at navnet er givet til en i familien via en dåbsattest kan det hjælpe. Pøj pøj med det.

nej det er desværre ik et navn som er i hans familie, men jeg har kunne finde andre i verden som hedder det. tak for hjælpen og tillykke med jeres

Anmeld

27. februar 2011

Multebær

bassemor skriver:

nej det er desværre ik et navn som er i hans familie, men jeg har kunne finde andre i verden som hedder det. tak for hjælpen og tillykke med jeres

Tak skal du have :-)  i lige måde

Anmeld

27. februar 2011

bassemor

min søn har et "normalt" navn, han hedder sebastian, så det var jo ikke noget problem på det tidspunkt.

Anmeld

27. februar 2011

Mulse-mor

bassemor skriver:

Jeg kunne godt tænke mig at kalde min datter for Mashanta, min mand er afrikaner og vi fandt frem til det navn sammen, men jeg ved det ik er godkendt her hjemme, har set at 13 i usa hedder det. er det svært at få godkendt? og burde jeg søge om det før barnet bliver født, er der nogen som ved hvor lang tid processen kan tage?

Hvis Hanna fra de unge mødre kan få lov at kalde sit barn for cecileja eller hva det er hun hedder, så tror jeg også at du kan få lov at kalde dit barn for Mashanta. Tit skal navne minde lidt om et andet godkent navn så hjælper det. Mashanta kan jo godt lidt minde om Amanda (jeg sagde lidt... hehe) så det kan være at det hjælper. Og hende Hanna hun søgte om at få det godkendt inden barnet blev født. Så gå ned på kirkekontoret og snak med præsten.

Anmeld

28. februar 2011

bassemor

tak for rådet og ja det navn er også lidt specielt/anderledes.-. jeg har skrevet til kordegnen i mit sogn og hun er igang med at undersøge om det kan lade sig gøre, hun har bedt mig om at vente med at ringe til april måned også ser vi om hun har fundet ud af noget. jeg har sendt hende en mail med nogle informationer onkring at andre i verden hedder Mashanta, så det ik er et helt unormalt navn.. jeg krydser fingre også må vin se

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.