Mit fløde bliver grynet...ØV ØV ØV

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.303 visninger
9 svar
0 synes godt om
25. februar 2011

Mi

jeg har lige lavet en kage idag. I går varmede jeg en halv liter fløde med lidt over 100g chokolade i. Fløden havde været frossset og var lagdelt da jeg brugte den, men det forsvandt jo da jeg varmede den. Det har så stået i køleskabet til idag hvor jeg ville piske det på røremaskinen. Men det blev bare delt i en vanddel og en grynet del.  

Heldigvis havde jeg også en kvat frisk fløde, så jeg varmede hurtigt den med noget chokolade og stillede den ud i havestuen så den kunne køle hurtig af. Den piskede jeg så et par timer efter, men jeg kunne ikke piske den særlig stiv, for den var også lige ved at gryne for mig.

Hvad gør jeg forkert?

www.stjerneleg.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2011

DLM

MarianneSonne skriver:

jeg har lige lavet en kage idag. I går varmede jeg en halv liter fløde med lidt over 100g chokolade i. Fløden havde været frossset og var lagdelt da jeg brugte den, men det forsvandt jo da jeg varmede den. Det har så stået i køleskabet til idag hvor jeg ville piske det på røremaskinen. Men det blev bare delt i en vanddel og en grynet del.  

Heldigvis havde jeg også en kvat frisk fløde, så jeg varmede hurtigt den med noget chokolade og stillede den ud i havestuen så den kunne køle hurtig af. Den piskede jeg så et par timer efter, men jeg kunne ikke piske den særlig stiv, for den var også lige ved at gryne for mig.

Hvad gør jeg forkert?

www.stjerneleg.dk

jeg plejer at piske fløden stiv først og derefter vende chokoladen i. det virker også. jeg kan nemlig heller ikke få det til at fungere på den anden måde

Anmeld

25. februar 2011

Magsen

lad fløden blive så varm at den er lige ved at koge, Men den må ikke koge, hak choko'en put den i så smelter den ind i fløden, stil i køleskabet og lad det stå der til dagen efter tag ud og pisk  

Hvid'choko creme på den måde er det BEDSTE 

Anmeld

25. februar 2011

Lou87

MarianneSonne skriver:

Hvad gør jeg forkert?

www.stjerneleg.dk

Kan desværre ikk hjælpe, men tænkte du ku hjælpe mig nu du lyder som om du laver en del kager..

Jeg har købt frosne jordbær, men hva gør jeg med dem..
altså hvis jeg skal lave en mousse med dem ?
Ligesom du gør med chokoladen..
Hvilke ingredienser ska jeg bruge ?

Anmeld

26. februar 2011

Mi

Lou87 skriver:

Kan desværre ikk hjælpe, men tænkte du ku hjælpe mig nu du lyder som om du laver en del kager..

Jeg har købt frosne jordbær, men hva gør jeg med dem..
altså hvis jeg skal lave en mousse med dem ?
Ligesom du gør med chokoladen..
Hvilke ingredienser ska jeg bruge ?

På ingen måde, det er kun min andet fondantkage, men har selvfølgelig lavet lagkager før. Jeg har hindbær i den som står i køleskabet.

Jeg tør hindbærene op og sier væsken fra. Så drysser jeg et par tsk sukker over og moser dem med en gaffel. Pisk fløden rigtig stift og så vender du hindbærene i. Jeg har også hakket noget chokolade fint og vendt i  Elsker chokolade

I det andet lag af kagen har jeg det der fløde med chokolade i, og så har jeg tøet en pose med mango/hindbær op og har lagt det i samme lag som chokoladefløden

Det der med hindbærene smager bare såååååå skønt

www.stjerneleg.dk

Anmeld

26. februar 2011

Mi

DLM skriver:

jeg plejer at piske fløden stiv først og derefter vende chokoladen i. det virker også. jeg kan nemlig heller ikke få det til at fungere på den anden måde

Er det så finthakket chokolade du vender i, eller er det smeltet?

Anmeld

26. februar 2011

DLM

MarianneSonne skriver:

Er det så finthakket chokolade du vender i, eller er det smeltet?

det er smeltet jeg vender i og stiller i køleskabet igen i 30-60 min

Anmeld

26. februar 2011

Mi

DLM skriver:

det er smeltet jeg vender i og stiller i køleskabet igen i 30-60 min

Det vil jeg helt sikkert prøve næste gang.

TAK

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

26. februar 2011

Lou87

MarianneSonne skriver:

På ingen måde, det er kun min andet fondantkage, men har selvfølgelig lavet lagkager før. Jeg har hindbær i den som står i køleskabet.

Jeg tør hindbærene op og sier væsken fra. Så drysser jeg et par tsk sukker over og moser dem med en gaffel. Pisk fløden rigtig stift og så vender du hindbærene i. Jeg har også hakket noget chokolade fint og vendt i  Elsker chokolade

I det andet lag af kagen har jeg det der fløde med chokolade i, og så har jeg tøet en pose med mango/hindbær op og har lagt det i samme lag som chokoladefløden

Det der med hindbærene smager bare såååååå skønt

www.stjerneleg.dk

Det lyder også meget nemmere end den opskrift jeg li har fået, der ska mange ting i.. denne her:

Jorbærmousse :

2 1/2 dl. piskefløde

4 blade husblas

275 g. jordbær

125 g. sukker

1 tsk. vanilie

1 1 /4 dl. yoghurt naturel

Jordbærmousse : 
Pisk fløden . Udblød husblassen i koldt vand (ca 5-10 min). Blend eller pisk jordbær, sukker og vanilie og rør yoghurt i blandingen. Smelt husblassen over et vandbad i det vand, der hænger ved (eller i mikroovnen). Rør lidt jordbærsaft i og vend det så i jordbærsaucen og til slut vendes flødeskummet i. Stil i køleskab i mindst 3 timer.

Tror jeg prøver din metode - tak

Anmeld

26. februar 2011

Snefnug1984

For det første skal du sørge for, at den er HELT KOLD når du skal piske den op og hvis man pisker for længe, bliver den grynet. Jeg har tidligere lavet creme med frossen fløde uden problemer, så måske din ikke har været helt ok- altså måske for gammel?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.