Den bedste opskrift på lyse bunde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.213 visninger
8 svar
0 synes godt om
23. februar 2011

AnneBJ

Jeg vil gerne bage lyse lagkagebunde til en Othellolagkage. Jeg har forsøgt mig med de tynde købebunde og det var ok. Så bare for at kræse lidt, vil jeg gerne bage dem selv (så passer lagkagen nemlig også i en springform

Men hvilken opskrift skal jeg vælge - der er jo SÅ mange! Jeg skal ende op med 3 bunde, som ikke er for tykke, og som kan bages af én gang, og derefter deles i tre... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. februar 2011

AnneBJ

24. februar 2011

Laila T

Lyse lagkagebunde

4 æg
160 g sukker
1 stor spsk vand
1 tsk vanille med top
1 knsp salt

120 g hvedemel
1 tsk bagepulver

How too

Læg æggene i varmt vand 10 minutter.

Pisk derefter æggene heftigt med vand, vanilie, sukker og salt, til en fin mousse.
Sigt mel og bagepulver i, vendes i med let hånd, kun lige til melet er opsuget.

Hvis man har lyst til cacaobunde tilsættes 3 spsk cacao og piskes med i det første.

Passer til en 20 cm springform, bages ca 20 min ved 200 grader.

lad afkøle og del i tre bunde.

Jeg er ikke god til at dele bunde, så jeg bager dem hver for sig, reducere mængden så det passer til en bund, eksempel laver jeg af to æg til en 25 cm bund.

Fandt denne ved at google lidt...

Anmeld

24. februar 2011

AnneBJ

Tak! Jeg kan også sagtens google mig til en opskrift, tænkte bare om nogen havde en som de VED er god!

Anmeld

24. februar 2011

Laila T

AnneBJ skriver:

Tak! Jeg kan også sagtens google mig til en opskrift, tænkte bare om nogen havde en som de VED er god!

Har prøvet den og den er god  mente bare at jeg havde fundet den i tidernes morgen ved at google

Anmeld

24. februar 2011

AnneBJ

Laila T skriver:

Har prøvet den og den er god  mente bare at jeg havde fundet den i tidernes morgen ved at google

På dén måde!! Super, jamen så vil jeg kaste mid ud i det tror jeg

Anmeld

25. februar 2011

Manakauapo

25. februar 2011

AnneBJ

Valkyrien skriver:

Elsker dem her: http://himmelske-kager.blogspot.com/2008/10/sukkerbrdsbunde.html

De er nemlig rigtig gode

Mange tak! Vil kigge nærmere på den, så snart mit internet vil samarbejde... 

Anmeld

25. februar 2011

Manakauapo

AnneBJ skriver:

Mange tak! Vil kigge nærmere på den, så snart mit internet vil samarbejde... 

Jeg kan også lige ligge opskriften her. Hvis nu dit internet ikke virker endnu.

Sukkerbrødsbunde
(passer til en rund kage på 18-20 cm)

5 Æg (Det vigtigt, at æggene har stuetemperatur, da dette giver den bedste og mest luftige kage) 120 g Sukker
100 g Hvedemel
1 1/2 spsk Kartoffelmel
1 tsk Bagepulver

Læg bagepapir i bunden af formen - KUN i bunden - ikke op ad siderne.

Del æggene i blommer og hvider. Pisk blommerne og sukker meget  grundigt til en lys og skummende masse. Pisk hviderne stive og sæt dem til side. Bland mel, kartoffelmel og bagepulver og sigt det i massen, mens du folder det i med en dejskraber. Vær omhyggelig for at undgå "mel-lommer". Fold straks de stiftpiskede æggehvider i dejen og fordel den i bageformen.

Bag kagen på næstnederste rille ved 175 C i 40-45 minutter ( uden varmluftsblæser). Du må ikke åbne ovnen i de første 30 minutter. Afkøl kagen. Når kagen er helt afkølet flækkes den i tre bunde.

Smagsvarianter:

• Vend 2-3 spsk finthakkede smuttede ristede mandler i dejen til sidst. Finthakkede nødder kan også anvendes.
  • Erstat 2 spsk mel med 2 spsk kakaopulver. Tilsæt kakaoen sammen med melet.
  • Vend 2 spsk kokosmel i dejen til sidst
  • Vend reven skal af appelsin i dejen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.