IIS opgave, er problemformuleringen for bred??? hjælp!!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.373 visninger
7 svar
1 synes godt om
23. februar 2011

Sara.

Er igang med en iis (individ institution og samfund) eksamens opgave på 4 semester.

Min emne brgrundelse er :

De senester år har der været en markant stigning i antallet af børn der diagnostiseres med ADHD. Jeg tænker at dette stiller store krav til familien, institutionen og samfundet, så disse børn får den bedst mulige støtte til et liv i trivsel og udvikling. Jeg vil bl.a. undersøge nærmere:

-skyldes denne markante stigning samfundsændringer og/eller bedre diagnostiserings muligheder?

-hvad betyder diagnostiseringen for individet og familien?

-undersøge begrebet normaliteter og afvigelser i forhold til ADHD

-hvad siger serviceloven ift. støttemuligheder

-hvilke krav stiller det den pæd. praksis at inkludere børn med ADHD?

Problemformulering:

Hvilken betydning har samspillet mellem individ, institution og samfund for børn med ADHD

Er emnebrundelsen okay?

og hvad med problemformuleringen??? Eller er den for bred????????

PUHA synes det er svært, osær fordi samfundet som sådan ikke siger mig så meget og jeg ved ikke så meget om det.....

Håber der er nogen der kan hjælpe eller komme med idéer til ændringe

Kram fra Sara

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. februar 2011

louisevl

lige umiddelbart synes jeg ikke den er for bred, men tit er den også nemmere at specifere lide mere når man har skrevet problemfeltet ellers kan man jo lave nogle hypoteser/underspørgsmål efter problemormuleringen

Held og lykke med det hele fra en som er igang med DKK projekt

Anmeld

23. februar 2011

Sara.

louisevl skriver:

lige umiddelbart synes jeg ikke den er for bred, men tit er den også nemmere at specifere lide mere når man har skrevet problemfeltet ellers kan man jo lave nogle hypoteser/underspørgsmål efter problemormuleringen

Held og lykke med det hele fra en som er igang med DKK projekt

Mange tak for dit svar...... Tror måske det er en god idé med nogle underspørgsmål:-)

Min første problemformulering syntes læreren slet ikke om, så har lavet den om... men han ville ikke se på den igen. Først i morgen når de kigger på papiret med emnebegrundelse og problemformulering. Det synes jeg er lidt træls..

Anmeld

23. februar 2011

Angelspot

lærkes_mor skriver:

Er igang med en iis (individ institution og samfund) eksamens opgave på 4 semester.

Min emne brgrundelse er :

De senester år har der været en markant stigning i antallet af børn der diagnostiseres med ADHD. Jeg tænker at dette stiller store krav til familien, institutionen og samfundet, så disse børn får den bedst mulige støtte til et liv i trivsel og udvikling. Jeg vil bl.a. undersøge nærmere:

-skyldes denne markante stigning samfundsændringer og/eller bedre diagnostiserings muligheder?

-hvad betyder diagnostiseringen for individet og familien?

-undersøge begrebet normaliteter og afvigelser i forhold til ADHD

-hvad siger serviceloven ift. støttemuligheder

-hvilke krav stiller det den pæd. praksis at inkludere børn med ADHD?

Problemformulering:

Hvilken betydning har samspillet mellem individ, institution og samfund for børn med ADHD

Er emnebrundelsen okay?

og hvad med problemformuleringen??? Eller er den for bred????????

PUHA synes det er svært, osær fordi samfundet som sådan ikke siger mig så meget og jeg ved ikke så meget om det.....

Håber der er nogen der kan hjælpe eller komme med idéer til ændringe

Kram fra Sara

Hejsa

Jeg har lige lavet IIS eksamens opgave i januar og hvor var det da skønt at blive færdig med den, det var den jeg mest frygtede af dem alle! Men det gik godt, meget bedre end forventet.

Og hvor er det dog et fantastisk emne du har valgt at skrive om,det er lige noget jeg brænder for. Derfor er jeg også nødt til at kommenterer lidt på det

Først og fremmest skal du jo kunne begrunde din påstand om at der er sket en markant stigning i diagnostiseringen..., med mindre det er noget du selv mener. Men så skal sætningen omformuleres til evt: Jeg har en forestilling om at der er sket en markant stigning i diagnostiseringen osv osv og det vil du så undersøge, bla bla...

Umiddelbart er det en interessant problemformulering, jeg vil bare mene at den er rigtig bred og at du på et senere tidspunkt kan tilføje nogle underpunkter når du er kommet længere ind i stoffet.

Du skriver også at du ikke er så meget inde i samfundet, men i mine øjne er det noget af det der er mest af i problemformuleringen. Evt: hvad gør samfundet for at optimere forholdene for børn med ADHD, lige nøjagtig det punkt du har i fht Serviceloven er også vigtigt! Så er der samfundets holdning til specialundervisning og støttepædagoger. Der må også findes statistikker over hvor meget der bliver gjort af forskellige tiltag, kig feks på sl.dk, der er vanvittig meget stof at hente i de blade man får tilsendt hvis man er medlem af PLS.

Nå, men håber du kan bruge lidt, jeg hjælper gerne hvis du mener det kan bruges Held og lykke!

Anmeld

23. februar 2011

Sara.

Angelspot skriver:

Hejsa

Jeg har lige lavet IIS eksamens opgave i januar og hvor var det da skønt at blive færdig med den, det var den jeg mest frygtede af dem alle! Men det gik godt, meget bedre end forventet.

Og hvor er det dog et fantastisk emne du har valgt at skrive om,det er lige noget jeg brænder for. Derfor er jeg også nødt til at kommenterer lidt på det

Først og fremmest skal du jo kunne begrunde din påstand om at der er sket en markant stigning i diagnostiseringen..., med mindre det er noget du selv mener. Men så skal sætningen omformuleres til evt: Jeg har en forestilling om at der er sket en markant stigning i diagnostiseringen osv osv og det vil du så undersøge, bla bla...

Umiddelbart er det en interessant problemformulering, jeg vil bare mene at den er rigtig bred og at du på et senere tidspunkt kan tilføje nogle underpunkter når du er kommet længere ind i stoffet.

Du skriver også at du ikke er så meget inde i samfundet, men i mine øjne er det noget af det der er mest af i problemformuleringen. Evt: hvad gør samfundet for at optimere forholdene for børn med ADHD, lige nøjagtig det punkt du har i fht Serviceloven er også vigtigt! Så er der samfundets holdning til specialundervisning og støttepædagoger. Der må også findes statistikker over hvor meget der bliver gjort af forskellige tiltag, kig feks på sl.dk, der er vanvittig meget stof at hente i de blade man får tilsendt hvis man er medlem af PLS.

Nå, men håber du kan bruge lidt, jeg hjælper gerne hvis du mener det kan bruges Held og lykke!

Hej Angelpot.

Tak for dit indlæg...

Det er altid dejligt at se med andre øjne på det jeg laver.

Jeg har læst dit indlæg i nok en halv times tid nu.. igen og igen.. og tænkt.. og snakket med min moar om det :-) hehe.

Mht. at jeg skriver at der er sket en markant stigning i diagnostiseringerne er det fordi jeg har set en tabel som viser udviklingen. --> måske jeg skal skrive som du skriver jeg forestiller mig der er sket en stigning og så komme ind på det i selve opgaven, vise tabellen der?. hmm

Mth problemformuleringen så har jeg forstået det sådan at den kan laves om undervejs? Tror den er så bred fordi jeg er lidt bange for at bestemme mig for nu hvad der skal fylde mest i opgaven? ved ikke om du kan følge mig?

Anmeld

23. februar 2011

Angelspot

lærkes_mor skriver:

Hej Angelpot.

Tak for dit indlæg...

Det er altid dejligt at se med andre øjne på det jeg laver.

Jeg har læst dit indlæg i nok en halv times tid nu.. igen og igen.. og tænkt.. og snakket med min moar om det :-) hehe.

Mht. at jeg skriver at der er sket en markant stigning i diagnostiseringerne er det fordi jeg har set en tabel som viser udviklingen. --> måske jeg skal skrive som du skriver jeg forestiller mig der er sket en stigning og så komme ind på det i selve opgaven, vise tabellen der?. hmm

Mth problemformuleringen så har jeg forstået det sådan at den kan laves om undervejs? Tror den er så bred fordi jeg er lidt bange for at bestemme mig for nu hvad der skal fylde mest i opgaven? ved ikke om du kan følge mig?

Hej igen

Altid rart at snakke med sin moar om tingene, min mor er også altid en god hjælp, dem kan man regne med

Alt hvad jeg skriver må du huske at tage som min personlige indgangsvinkel til en opgave, det er ikke nødvendigvis en rigtig måde, så husk at stole på din egen intuition først og fremmest

Hvis du har set en tabel der viser stigningen, så er det bare et rigtig godt udgangspunkt! En god start at basere din opgave ud fra. Den kan du sagtens udvikle videre på! Det jeg mente i mit andet indlæg var, at hvis det feks er noget du selv har dannet din mening om, så er det ikke helt nok at basere en opgave ud fra, alt skal kunne dokumenteres. Det er først i diskussionen man kan komme med eget input og fortælle sin egen mening. Men netop at du har set en tabel er et godt udgangspunkt Om tabellen skal vises afhænger meget af din opgave, men ellers er det ganske fint bare at forklare den og fortælle hvorfor du har taget den med.

En problemformulering er en form for udgangspunkt. Med mindre den skal godkendes af en lære eller vejleder, så den ikke kan laves om, så er det muligt at ændre i den så mange gange du har lyst til. Derfor er det godt at have en brainstorm over emnet først og så koge det ned undervejs i opgaven, så emnet ikke er så bredt. Problemformuleringen kan også indeholde små underpunkter, feks dem du har lavet selv i starten af indlægget. De kan fint ændre sig undervejs som du kommer i opgaven. Så derfor mener jeg ikke du beh'ver være bange for at sætte dig for meget fast på en problemformulering, da den kan ændres som du har lyst. (Med mindre den skal godkendes, så kan den jo ikke laves om). Så fint at den har et bredt spektre nu, men undervejs er du nok nødt til at indkredse emnet lidt, men det kommer nok helt automatisk

Anmeld

23. marts 2014

sabshansen

Hej

Efter en søgning fandt jeg dette opslag.
Da du skrev omkring dette emne, hvilket teori satte du på det?
Og til dig Angelpot, hvad skrev du om? Sidder midt i det nu, og mangler gode emne - og noget teori

Anmeld

24. marts 2014

Angelspot

sabshansen skriver:

Hej

Efter en søgning fandt jeg dette opslag.
Da du skrev omkring dette emne, hvilket teori satte du på det?
Og til dig Angelpot, hvad skrev du om? Sidder midt i det nu, og mangler gode emne - og noget teori

Hejsa

Jeg endte med at skrive om konflikthåndtering i en personalegruppe. 

Vi skulle på seminariet vælge 4 forskellige emner inden for IIS faget. Og så skulle der trækkes lod om en af dem til eksamen. Så jeg havde desværre ikke så meget at sige om det, andet end at jeg selv kunne vælge emnet. 

Dog endte det godt, jeg fik 10 og jeg var rigtig lettet over at det var slut. Det var ikke så slemt som jeg troede, de bliver ikke voldsomt hårdt bedømt, i hvert fald efter min mening.

Held og lykke med opgaven Hvad vil du gerne skrive om?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.