Isabellas fødsel (AKS) - min fødselsberetning 30-10-10

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.371 visninger
3 svar
0 synes godt om
22. februar 2011

Clisolka

Lørdag den 30. oktober 2010 kl. 9.19 blev jeg mor til den dejligste prinsesse ved et akut kejsersnit Jeg lærte faktisk noget nyt om graviditet under fødslen... Hver gang jeg har troet jeg kunne mærke tøsen vende sig indeni i mig? Det har været plukveer hele graviditeten igennem, så de er startet ret tidligt..  Man ja, man lærer jo noget nyt hver dag :-)

Jeg skulle sættes i gang 4 dage før tid, da jeg havde fået en graviditetsbetinget sukkersyge - som først blev opdaget i uge 37

Fødselsberetning

Vi skulle møde kl. 17.30 den 29/10-2010 på Rigshospitalet for min igangsættelse - stue 2. De tager vandet med det samme, da jeg allerede er 3-4 cm åben (det havde set kønt ud hvis vandet var gået i toget på vej derind) Vi skal møde på fødegangen 2 timer efter. Vi får logeret min kæreste ind på hans gæsteværelse på Patienthotellet - og der begynder jeg så småt at blive dårlig og må ned og sidde. Vi får noget at spise og tilbage igen kan jeg mærke, at vandet begynder at løbe.

Kl. 20.00 på fødegangen skal vi ind på stue 2 og de starter med at give mig Klyx (afføringsmiddel) Hold dig i mindst 10 min - yeaaaah right! Jeg får lagt et ve-drop som skulle sætte gang i veerne.

Herefter er timerne gået rigtig hurtigt. Efterhånden som timerne gik, kom der mere og mere gang i veerne hvert 5. minut, men aldrig de helt store presseveer. Kl. 23.30 fik jeg lagt en epiduralblokade og så kunne jeg slappe lidt mere af.

Timerne mellem 24 - 08 gik ret hurtigt og fløj afsted. Vi fik sovet en smule, slappet lidt af - og 3 vagtskift Jeg har senere fået oplyst, at jeg har haft feber under fødslen.

På et tidspunkt imellem alle timerne siger jordemoderen så: "nu er du 8-9 cm åben, så nu skal du snart presse...."

Kl. 8. begynder jeg at presse til, men hun vil ikke rigtigt som vi vil. Pludselig står der 6-7 personer på stuen og det bliver besluttet at give mig et akut kejsersnit, da hun sidder fast i mit bækken og ikke vil længere ned.

Hu-hej, så gik det hurtigt og en halv time efter var jeg mor til den dejligste pige på 4005 g og 51 cm! I de 2 timer kejsersnittet stod på, har jeg ikke registreret det hele, men fået fortalt bagefter af min kæreste.

Efter opvågningen kom jeg ind på stue 2 på barselsgangen - læg mærke til den stue 2 hele forløbet igennem

På opvågningen fik vi det første chok som forældre! Hun havde ligget ca. 10-15 min hos mig, da hun pludselig var blå OVER DET HELE  Jeg har aldrig set så blå en baby. Sygeplejersken reagerede hurtigt og vupti var hun til genoplivning i et helt andet rum. 10 min efter kom overlægen fra børneambulatoriet og fortalte, at hun var blevet så blå pga. vand i lungerne - en reaktion på kejsersnittet. Børn født ved kejsersnit har store chancer for at blive født med vand i lungerne. Det ville kunne ske igen, hvis ikke de havde fået suget det hele ud af hende, så vi skulle være ekstra opmærksomme.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. februar 2011

Jibbe

Det er noget af en omgang i var igennem!! Godt det hele går godt nu!

Anmeld

22. februar 2011

sweet

hold da op en tur i var igennem

Anmeld

22. februar 2011

Clisolka

Ja, det gik lidt for hurtigt til sidst til jeg lige kunne følge med 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.