Majsgrød????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.925 visninger
8 svar
0 synes godt om
18. februar 2011

Tanja84

Ja, her kommer lige en bunke spørgsmål, fra en nystartet majsgrødmaker

Jeg er de sidste par uger begyndt at lave majsgrød til Emma herhjemme, og hun ELSKER det bare

Jeg køber Urtkram majsmel, og koger det op med vand, ligesom der står på posen.

Men har efterhånden læst mange steder, at nogen også blander MME i. Nogen der har erfaring med dette? I så fald, hor meget putter I så i, og hvad er forskellen?

Et andet spørgsmål, ved I om man kan genopvarme en portion, eller evt. lave det ud fra kogt vand eller i mikroovn.

Ville meget gerne ligeledes kunne tilbyde Emma majsgrød, når vi er på farten, uden at skulle have gryder og grydeske frem

Som fedtstof har jeg indtil videre puttet en klat flydende magarine eller olie i, men er kommet til at tænke på om man skal købe en usaltet flydende magarine, og kan man det? ?? For de må jo helst ikke få salt alt for tidligt, af hensyn til nyrerne. Eller er der så lidt salt i de alm. at det ingen betydning har?

Ja, lige en hel masse forskellige spørgsmål, som jeg ligger og tænker på om aftenen. Håber nogen af alle jer erfarne mødre kan være lidt behjælpelige

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2011

2babygirls

Tanja84 skriver:

Jeg er de sidste par uger begyndt at lave majsgrød til Emma herhjemme, og hun ELSKER det bare

Men har efterhånden læst mange steder, at nogen også blander MME i. Nogen der har erfaring med dette? I så fald, hor meget putter I så i, og hvad er forskellen?

Et andet spørgsmål, ved I om man kan genopvarme en portion, eller evt. lave det ud fra kogt vand eller i mikroovn.

Ville meget gerne ligeledes kunne tilbyde Emma majsgrød, når vi er på farten, uden at skulle have gryder og grydeske frem

Som fedtstof har jeg indtil videre puttet en klat flydende magarine eller olie i, men er kommet til at tænke på om man skal købe en usaltet flydende magarine, og kan man det? ?? For de må jo helst ikke få salt alt for tidligt, af hensyn til nyrerne. Eller er der så lidt salt i de alm. at det ingen betydning har?

Ja, lige en hel masse forskellige spørgsmål, som jeg ligger og tænker på om aftenen. Håber nogen af alle jer erfarne mødre kan være lidt behjælpelige

Hejsa... Jeg fik en opskrift af min SP... Kan lige proppe den ind her:

Grød:

1½dl koldt vand
1/4 - ½ dl rismel, mejsmel, eller gryn (afhængig af konsistensen)
½ dl mme
1 tsk fedtstof (primært vegetabilsk)

vand og gryn/mel bringes i kog under piskning. Kog videre ved svag varme et par minutter og tilsær mme og fedtstof. Afkøl og server.

Som regel laver jeg det om morgenen og deler portionen op, og så får hun det over to dage. Så ja, du kan godt varme det op i microovnen.

jeg putter så også en skefuld frugtmos i.

Anmeld

18. februar 2011

ChatH

Tanja84 skriver:

Jeg laver det kun på vand men mine unger har heller ikkehaft behov for ekstra fedende grød

Anmeld

18. februar 2011

AWO

Jeg laver altid grød i mikroovnen.

I starten lavede jeg den med 1 dl vand, på følgende måde:

1 dl vand og en stor spsk mel blandes i en dyb tallerken. i mikroen 3 x 20 sek - røre rundt imellem.

Når den er færdig, tilsættes en tsk fedtstof (jeg bruger flydende margarine) og to måleskeer MME piskes i med en gaffel. Og så kan der evt, tilsættes noget frugtmos.

Nu laver jeg en protion med 1,5 dl vand, 1,5 spsk mel og 3 måleskeer MME, og så skal den ha 3 x 30 sek.

Tiderne er ca.tider, så prøv dig frem, hvordan det passer med din mikroovn.

Samme opskrift kan bruges til rismel, hirsemel, havregrød, mm. Ved hirsegrød og havregrød skal der bare bruges lidt flere flager (prøv dig frem), og så skal de have et minut ad gangen.

Anmeld

18. februar 2011

Zeus

Tanja84 skriver:

Jeg spurgte vores sp igår, om jeg skulle putte usaltet smør i, og det sagde hun nej til.. Det alm var helt fint

Anmeld

18. februar 2011

Tanja84

Zeus skriver:

Jeg spurgte vores sp igår, om jeg skulle putte usaltet smør i, og det sagde hun nej til.. Det alm var helt fint

Ok, det var godt at hører. Blev nemlig helt nervøs over jeg havde bruigt alm. flydende magarine

Anmeld

19. februar 2011

kamtok

Chatarina skriver:

Jeg laver det kun på vand men mine unger har heller ikkehaft behov for ekstra fedende grød

http://www.sst.dk/publ/Publ2003/Mad_netversion_0903/html_files/index9.html

Om mælk i barnets mad til barnet under 6 måneder
Er barnet mellem 4 og 5 måneder, når det begynder på skemad, bruges modermælk eller modermælkserstatning.

Er barnet mellem 5 og 6 måneder, når det begynder på skemad, kan lidt sødmælk sagtens bruges i maden til de første skefulde smagsprøver. Men spiser barnet hele portioner grød, bør man bruge modermælk eller modermælkserstatning i maden, når barnet er under 6 måneder.

Tilsætning af fedtstof i barnets mad det første år
Det første år anbefales det at tilsætte:

• 1 teskefuld fedtstof pr. portion hjemmelavet grød og grøntsagsmos.

Skift gerne mellem forskellige fedtstoffer, så barnet både får smør eller smørlignende produkter og plantemargarine og/eller planteolier som fx majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie. Det vil være godt, hvis fedtstoffet i grøden og grøntsagsmosen for det meste er plantemargarine og planteolier, da barnet i forvejen fra sødmælken får en del fedt af samme type som fra smør. Det er ikke nødvendigt at tilsætte fedtstof til de industrielt fremstillede produkter, hvor energiindholdet er højt nok, eller hvis grøden udelukkende tilberedes på modermælk eller modermælkserstatning.

Anmeld

19. februar 2011

ChatH

kamtok skriver:

http://www.sst.dk/publ/Publ2003/Mad_netversion_0903/html_files/index9.html

Om mælk i barnets mad til barnet under 6 måneder
Er barnet mellem 4 og 5 måneder, når det begynder på skemad, bruges modermælk eller modermælkserstatning.

Er barnet mellem 5 og 6 måneder, når det begynder på skemad, kan lidt sødmælk sagtens bruges i maden til de første skefulde smagsprøver. Men spiser barnet hele portioner grød, bør man bruge modermælk eller modermælkserstatning i maden, når barnet er under 6 måneder.

Tilsætning af fedtstof i barnets mad det første år
Det første år anbefales det at tilsætte:

• 1 teskefuld fedtstof pr. portion hjemmelavet grød og grøntsagsmos.

Skift gerne mellem forskellige fedtstoffer, så barnet både får smør eller smørlignende produkter og plantemargarine og/eller planteolier som fx majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie. Det vil være godt, hvis fedtstoffet i grøden og grøntsagsmosen for det meste er plantemargarine og planteolier, da barnet i forvejen fra sødmælken får en del fedt af samme type som fra smør. Det er ikke nødvendigt at tilsætte fedtstof til de industrielt fremstillede produkter, hvor energiindholdet er højt nok, eller hvis grøden udelukkende tilberedes på modermælk eller modermælkserstatning.

????

Anmeld

20. februar 2011

kamtok

Chatarina skriver:

????

Beklager, det var ikke meningen at jeg skulle citere dig..

Var bare en generel kommentar til debatten..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.