heisamig skriver:
Piger piger... I må simpelthen hjælpe mig hvis I kan. Jeg er meget i tvivl, men der er nogen af jer, der må have stået i en lignende situation før mig.
Jeg er sygeplejestuderende og har termin d. 21.07.11. Lige nu er jeg ti uger i klinik på Glostrup hospital (shit det er hårdt), hvilket er slut d. 15. april. Lige nu er min barselsplan lavet sådan, så jeg får barsel fra d. 01.07.11. Det er liige snært nok på synes jeg, men modulerne (af ti ugers varighed) ligger sådan, så jeg enten kan gå fra d. 15. april eller d. 1. juli. Jeg vil jo helst have mest mulig barselstid efter fødslen, så valgte den sidste løsning foreløbig.
1. spørgsmål: ved I hvad der sker hvis jeg melder mig syg inden jeg skal på barsel? Kan jeg det og lade være at gå op til eksamen? (jeg maler muligvis fanden på væggen og håber da heller ikke det bliver aktuelt, men vil gerne være forberedt på alle muligheder. Det er min 1. graviditet og aner ikke hvordan jeg vil have det som højgravid
...)
Nåh, mit næste spørgsmål omhandler barselsdagpenge. Jeg har et deltidsjob i magasin på ml. 8-12 timer om ugen. Kan jeg få barselsdagpenge sammen med min su når jeg er på barsel? Vil dette gå efter kontrakten eller kan jeg sørge for at have de 120 timer inden for de sidste 13 uger inden orlorven og derved opnå retten til det?
Håber I vil hjælpe mig...

Jeg har ikke forstand på hvordan det foregår på sygeplejestudiet, så det med eksamner osv kan jeg ikke svare på. Jeg ved til gengæld at vi på min skole (jeg læser til pædagog), kan afslutte et forløb midt i et semester og så starte samme sted i et efterfølgende semester. Altså hvis jeg har gennemført de første 3 mdr af et semester, så kan jeg starte efter de 3 mdr, på et nyt semester.
Jeg har selv lige fået barsel efter mit 4 semester som sluttede 31. januar, jeg havde termin d 20 feb, så det passede super godt og jeg var ike nervøs for en sygemelding som sådan, da jeg var i skole til det sidste og selv havde mulighed for at styre hvornår jeg tog afsted og blev hjemme. Det havde været noget andet hvis jeg var i praktik, men jeg kan forstå på dig at det er du ikke. Så du kan jo følge undervisningen i dit eget tempo.
Til dit 2. spørgsmål: JA du kan godt få barselsdagpenge ved siden af din SU HVIS du har været aktiv i jobbet de sidste 13 uger og har arbejdet min 120 timer. Hvis du nu går hen og bliver sygemeldt, kan du kun få barselsdagpenge, hvis du har arbejdet 120 timer de sidste 13 uger INDEN din første sygedag. Dvs du SKAL opfylde kravet på 13 uger og 120 timer hvis du skal have ret til at søge om barselsdagpenge. Dette vil ikke have ret meget med din kontrakt at gøre, det vil blive beregnet ud fra dine lønsedler, de sidste 13 uger. Dog vil kommunen muligvis se på din kontrakt for at se om du opfylder kravet om at det er en fyldesgørende ansættelse, bla ved at se om du har et opsigelsesvarsel osv. Men det er hovedsageligt dine lønsedler de går ud fra.
Jeg er selv i fuld gang med alt det her, har lige sendt ansøgning om barselsdagpenge afsted og har været i kontakt med kommunen de sidste 6 mdr for at sikre mig at intet gik galt når jeg søgte. Så jeg venter med krydsede fingre og ben på et svar, for det er noget man søger og ikke noget man har ret til. Men det vil være et godt supplement til SU'en for det er dælme ingen guldgruppe at være på barsel under uddannelse.
Men spørg endelig, jeg er efterhånden ved at være ret sagkyndig i barselsdagpenge