Indrømmelser fra en u-hip mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.357 visninger
11 svar
0 synes godt om
29. september 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Skrevet af Karoline Back

Jeg er dømt ude af konkurrencen om at blive årets mest hippe mor. Fordi jeg i IKEA har indkøbt et trafiktæppe til mine børn.

Klumme

Mine børn har et trafiktæppe på deres værelse i vores sommerhus. Det gør mig til en mor med manglende sans for design, mode og styling. I hvert fald hvis jeg skal tro en boligreportage fra ét af landets forældremagasiner. Alt, lige fra plastikgravkøer, Bratz-dukker og McDonald’s-rædsler, kan pimpes op og tilføres stor coolness-factor. Endda så meget, at det nu bliver rigtig sjovt, trendy og hipt ikke bare at have børn, men at hele huset er proppet med legetøj. Ja, man kan ligefrem få det til at se ud, som om rædselskabinettet af plastik og andre tegn på børns eksistens blot er en del af en nøjere gennemtænkt styling-plan. Altså lige bort set fra det der trafiktæppe. Dét er tilsyneladende så grimt, at selv en garvet stylists hittepåsomhed slipper op.

Tag den, jydemor. Jeg er dømt ude af konkurrencen om at blive årets mest hippe mor. Og det på trods af, at jeg har stylet mine børns værelser med vægmalerier og matchende gardiner, pudehjørner, lamper, billeder, etc., så man føler sig hensat til henholdsvis skov-/alfestemning, junglestemning og under-havets-overflade-stemning. Alt dette kan vi så lige slå en streg over. Fordi jeg i IKEA (allerede her går det jo galt med hensyn til at være unik og trendy) har indkøbt et trafiktæppe (godt nok i lidt mere retrostil og mere dæmpede farver end de traditionelle primærfaver) til mine børn. At mine børn så elsker det tæppe, og ham på tre en periode insisterede på, at det da sagtens kunne fungere som dyne, dét er sagen fuldstændig uvedkommende. For et trafiktæppe er per definition grimt. Det har derfor intet at gøre i et hjem med stil. Forældre, der tilsidesætter denne vigtige viden og prioriterer børnenes præferencer højere end det samlede styling-udtryk i hjemmet, må jo så være ret uhippe.

Jeg havde det nu godt på fornemmelsen. For jeg er flere gange blevet præsenteret for muligheden for, at mine børn kan risikere at få maling på tøjet i børnehaven. Jeg er også flere gange blevet mødt af en meget undskyldende pædagog, der forberedte mig på dét, der åbenbart kan få filmen til at knække for hippe forældre:”Ja… øh… det kan godt være, at hendes tøj er blevet lidt… øh… beskidt, men…”, og lang forklaring, der dækker over fænomenet ”barn har det sjovt = barn bliver beskidt = katastrofe for hippe forældre”. Hippe forældres børn har åbenbart hipt tøj på, der ikke må blive beskidt eller plettet eller på anden vis afsløre, at man har haft det sjovt og været barn. For hippe forældres børn er verden én lang catwalk, så alle kan se, at hippe forældres børn har hippe forældre.

I min verden ser regnestykket sådan ud: "Barn har det sjovt = barns tøj bliver beskidt = barn får tøj på, der kan tåle at blive beskidt = alle glade". At det så betyder, at jeg - ved at sende mine børn ud i offentligheden i legevenligt tøj - bryder hippe forældres æreskodeks nummer 1 og dermed er officielt stemt hjem, må jeg jo så tage med.

Heldigvis kan jeg tage lidt revanche med barn nummer tre. Det er endelig blevet moderne, at babyer ud over 3 måneders alderen stadig gerne må ligne babyer og ikke partout skal have tyk babymave maltrakteret af fast (men moderigtig!) cowboylinning. Derfor kan man stadig se min 13 måneders søn, der synes, at gang er en mildest talt overvurderet transportform, og derfor stadig befinder sig på ”kravle-sidde-på-numsen-og-blive-mast-sammen-stadiet”, optræde i heldragt. Dog i hippe striber eller retromønster! Så kommer jeg da lidt op på niveau med de hippe forældre. Det er aldrig for sent at lære en cirkushund nye kunster, eller hvad man nu siger.

Alt i alt har jeg det ok med ikke at være super hip. Især hvis dét at være hip indebærer, at mine stuer skal pimpes op med selvlysende plastikkranier, Barbiedukker og klatrevæg med plastiksuperhelte. Nu er jeg også mor til tre små børn i alderen 1-6 år, så jeg har slet ikke tid til at følge med i, hvad der er hipt lige nu. Og trafiktæppet – det bliver heldigvis i sommerhuset. Ellers ville jeg aldrig se noget til mine børn.

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

29. september 2008

MorCamilla

Rigtig godt skrevet...

Jeg er vist heller ikke med på listen over hip mødre... Mikkel har også et trafik tæppe, HER hjemme på hans værelse... og han elsker det;)

Anmeld

29. september 2008

Mette+Mathias

Hehe...rigtig godt skrevet!

Bortset fra det, så blev jeg lige så glad i går, da jeg hos en af mine mands samarbejdspartnere (firma som laver reklametryk) så et biltæppe som var lavet som prøve og som skulle have været smidt ud, men som jeg så lige scorede til sønnike!

Han er sååååå glad, - men nu bor han heldigvis sammen med et par forældre som kun er en anelse hippe, så han ved slet ikke at hans tæppe er u-hipt, - han er bare glad for at der er veje og p-pladser på det!;)

Anmeld

29. september 2008

1977

Profilbillede for 1977
Ja sådan et ligger også på Jesses værelse :) Han er rigtig glad for det, så der bliver det liggende :P

Ang. det med at blive beskidt....bare det vi åbner hoveddøren, ja så er jesse beskidt. Hvordan han gør det ved jeg ikke, men vaskemaskinen er gudskelov opfundet :D

Anmeld

30. september 2008

Rikke Lyngholm

Jamen...jeg hopper da med på vognen med u-hippe mødre.
Tristans værelse er ikke så stort, så hans trafiktæppe ligger i STUEN 8(8(8( **KRISE**

Damn, hvor er vi u-hippe. Men gud, hvor Tristan har glæde af sit tæppe :D

Mht at blive beskidt, så havde jeg "fornøjelsen" af, til en fødselsdagsfest, at overhøre en mor - gentagne gange - kalde på sit 4 årige barn, at nu skulle han lade være med at blive beskidt (han havde det "pæne" tøj på). Drengen ville såmænd bare lege med de andre børn udenfor :(
Så giv sq da drengen noget andet tøj på, eller smid kludene i vaskemaskinen :@

Knus
Rikke
...super skrevet indlæg iøvrigt

Anmeld

1. oktober 2008

Trine2

Endelig en klumme mere fra dig...
Jeg synes du skriver så godt, og syns efter læsning at det er hipt at være uhip :-)
Kom med flere klummer, Karoline!!!!!

Anmeld

2. oktober 2008

Anne

Jamen jeg synes det er mega hipt med et trafiktæppe!!! Da jeg var dreng elskede jeg at lege på det med mine brødre og Guderne skal vide, at vi havde mange biler og vi skiftedes til at bo i de sejeste huse.
Rasmus ahr et trafiktæppe og det ligger mest til pynt, for han vil hellere spille Nintendo Wii. Men det ryger aldrig ud, tror nærmere jeg hænger det op som dekoration på væggen :)

Anmeld

2. oktober 2008

twinboys

Hopper også med på vognen og øhhhhhhhhhh vi har to stk, 1 på Olivers værelse og 1 på Alexanders værelse og de elsker det... Bilerne kører de rundt på tæpperne og de har meget stor glæde af dem...

Børn er børn og børn skal være beskidte og skal have lov til at kravle, løbe, springe og lave mudderkager og lege spider-man...

Og børn de spilder og vælter et glas mælk og kommer det på tøjet , ja så er det godt at vaskemaskinen er opfundet..

Børn er børn og de lærer af deres leg, så lad dem nu...

Majbritt(H)

Anmeld

28. oktober 2008

Miamaja

Ja, kan ikke fordrage synet af disse trafiktaepper, men hvis born elsker dem, saa vil jeg da osse give et til lillemanden det er jo hans egen smag der taeller da det er ham der skal bruge det. Og det er meget sjovere at se born have det sjovt end alt er perfekt i hjemmet.
og vil lige tilfoeje til artikel skriver: Det er slet ikke hip at vaere super hip- det er netop en blanding der gor dig hip

Anmeld

28. oktober 2008

eliasogmor

Profilbillede for eliasogmor
elsker mit liv.....

Ja, kan ikke fordrage synet af disse trafiktaepper, men hvis born elsker dem, saa vil jeg da osse give et til lillemanden det er jo hans egen smag der taeller da det er ham der skal bruge det. Og det er meget sjovere at se born have det sjovt end alt er perfekt i hjemmet.
og vil lige tilfoeje til artikel skriver: Det er slet ikke hip at vaere super hip- det er netop en blanding der gor dig hip

samme her de er så grimme........han får kun et hvis han får det i gave....(glem det helle, phillip får et rigtig trommesæt).....så elias må tænke sig til det.....og når han ikke aner der eksisterer endnu..så savner han det heller ikke....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.