Kom med jeres bedste baby-råd :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

668 visninger
6 svar
0 synes godt om
15. februar 2011

VNB

Hej allesammen!

jeg har længe tænkt på at vi allesammen må lige inde med nogle gode råd omkring de helt små, som vi enten har gjort os gennem erfaringer, eller måske har hørt fra andre???

Det kunne være rigtig sjovt at få dem på banen, for måske kan vi få god gavn af hinandens råd

der er plads til råd i forbindelse med ALLE ting ang. baby.

Så kom frit frem med jeres Gråd-råd, lege-råd, mad-råd, aktivitets-råd, tøj-råd... osv osv osv!

Jeg lægger ud:

1) Når baby har ulvetime om aftenen eller bare trænger til at komme i lidt bedre humør, ligger vi ham på pudslebordet og giver ham en ordentlig omgang "blæse-vejr" med hårtørreren!  det virker HVER gang, og han synes det er så skønt! Det er også en genial måde at komme ind i alle folderne på, og derved få bebs tørret ordentlig efter bad osv!

2) Det er altid et hit at holde vores søn op foran spejlet! Han griner over hele fem-øren, og det er en super måde at aktivere babys sanser på!  

Så piger, kom frisk med jeres super-råd!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. februar 2011

Zeus

Hvis de ikke vil ligge på maven, så prøv at lægge et sammenrullet håndklæde under armene

Det råd ville jeg gerne have haft lidt før

Anmeld

15. februar 2011

VNB

Zeus skriver:

Hvis de ikke vil ligge på maven, så prøv at lægge et sammenrullet håndklæde under armene

Det råd ville jeg gerne have haft lidt før

arh ja, det er rigtigt! Og det forhindrer også at små pus ikke banker snuden lige ned i gulvet!

Anmeld

15. februar 2011

SussieThyssen

Gammeldags ja-ja...men ikke desto mindre tidsløst:

De 3 R'er!
Ro, regelmæssighed og renlighed.

Ro: Lad være med at slæbe bebsen ud til en million besøg eller få en million besøg i hjemmet.
Vær bestemt omkring din og din baby's ballance, sådan at I begge finder hvile og ro. Sørg for at du får hvilet dig, så du har overskud til de virkeligt vigtige ting i hverdagen. En rolig mor = med rolig baby.
Dette gælder også når man er gravid.
Ro i sindet giver også ro i kroppen, og dette smitter af på baby lige fra fostertilstanden og senere under opvæksten.
Jo længere tid du gennemfører "ro-konceptet" i de første måneder efter fødslen, jo bedre vil dit barn udvikle sig, jo hurtigere vil dit barn blive selvstændigt og senere i livet blive et roligt menneske, der ikke sådan lader sig slå ud af livets modgang.

Regelmæssighed:
Indfør fra dag et en rytme med faste spise-, sove-, lege- og skiftetider/metoder.
Lær barnet at det sover i sin egen seng, så vil det hurtigt kunne lære at sove på sit eget værelse.
Lær barnet, at man godt kan ligge og være sig selv på et legetæppe eller i kravlegården. Det behøver ikke at hænge på armen hele tiden.
Når man er mæt, er skiftet og sovetræt, så kan man blive puttet i sin lift/seng/vugge og sove der, når blot man sørger for at lave en dejlig hule at putte i, der minder om mors mave og som er tryg og god at ligge i.
Læg evt. en gammel forvasket sove-t-shirt ned til barnet, som du har haft på, så dufter der dejligt af mor.
Når dit barn bliver født, kender det intet til en rytme, derfor kan man lige så godt indføre en rytme, der passer ind i din verden, så du ikke senere skal hen og lære barnet fra nogle rodede vaner. Man kan lige så godt indføre de gode vaner med det samme.

Renlighed:
Ja, det siger sig selv.
Baby er tilfreds når man har en tør mås, men også omkring bad, tøjskift osv er det vigtigt med renligheden.
En baby der lugter af gylp virker negativt på andre, så sørg for, at dit barn altid er lækkert.
De behøver ikke ligne en million kroner, når blot tøjet er helt og rent.
Sørg også for at være omhyggelig med at få smidt brugte bleer og lignende ud. Lad det ikke ligge alle mulige steder, hverken på trappen eller omkring puslepladsen.
Der findes ikke noget mere uhumsk at komme til andres dør, og der står poser med brugte bleer eller endnu værre, ligger bleer med indhold på trappestenen
Tænk på, at dit barn vokser op med den tilstand dit hjem er i og tager ved lære af det.
Vær omhyggelig med hygiejnen omrking flasker og sutter m.m.
Og sut ikke på barnets sut, hvis den røg på gulvet..du overfører en million bakterier til dit barn.
Du deler heller ikke tandbørste med andre, vel??

Gamle råd. Men absolut brugbare.

Kærligst
Sussie

Anmeld

15. februar 2011

Janni.

SussieThyssen skriver:

De 3 R'er!

Ro: Lad være med at slæbe bebsen ud til en million besøg eller få en million besøg i hjemmet.
Vær bestemt omkring din og din baby's ballance, sådan at I begge finder hvile og ro. Sørg for at du får hvilet dig, så du har overskud til de virkeligt vigtige ting i hverdagen. En rolig mor = med rolig baby.
Ro i sindet giver også ro i kroppen, og dette smitter af på baby lige fra fostertilstanden og senere under opvæksten.
Jo længere tid du gennemfører "ro-konceptet" i de første måneder efter fødslen, jo bedre vil dit barn udvikle sig, jo hurtigere vil dit barn blive selvstændigt og senere i livet blive et roligt menneske, der ikke sådan lader sig slå ud af livets modgang.

Regelmæssighed:
Indfør fra dag et en rytme med faste spise-, sove-, lege- og skiftetider/metoder.
Lær barnet at det sover i sin egen seng, så vil det hurtigt kunne lære at sove på sit eget værelse.
Lær barnet, at man godt kan ligge og være sig selv på et legetæppe eller i kravlegården. Det behøver ikke at hænge på armen hele tiden.
Når man er mæt, er skiftet og sovetræt, så kan man blive puttet i sin lift/seng/vugge og sove der, når blot man sørger for at lave en dejlig hule at putte i, der minder om mors mave og som er tryg og god at ligge i.
Læg evt. en gammel forvasket sove-t-shirt ned til barnet, som du har haft på, så dufter der dejligt af mor.
Når dit barn bliver født, kender det intet til en rytme, derfor kan man lige så godt indføre en rytme, der passer ind i din verden, så du ikke senere skal hen og lære barnet fra nogle rodede vaner. Man kan lige så godt indføre de gode vaner med det samme.

Renlighed:
Ja, det siger sig selv.
Baby er tilfreds når man har en tør mås, men også omkring bad, tøjskift osv er det vigtigt med renligheden.
En baby der lugter af gylp virker negativt på andre, så sørg for, at dit barn altid er lækkert.
Sørg også for at være omhyggelig med at få smidt brugte bleer og lignende ud. Lad det ikke ligge alle mulige steder, hverken på trappen eller omkring puslepladsen.
Der findes ikke noget mere uhumsk at komme til andres dør, og der står poser med brugte bleer eller endnu værre, ligger bleer med indhold på trappestenen
Tænk på, at dit barn vokser op med den tilstand dit hjem er i og tager ved lære af det.
Og sut ikke på barnets sut, hvis den røg på gulvet..du overfører en million bakterier til dit barn.

Kærligst
Sussie

Anmeld

16. februar 2011

VNB

SussieThyssen skriver:

De 3 R'er!

Regelmæssighed:

Renlighed:
Ja, det siger sig selv.

Kærligst
Sussie

uha ja de 3 R´er, de holder altid!

Det var også det første gode gamle råd som min mormor og mor gav mig da jeg lige var blevet gravid med Viktor!

Og det virker! Vi kørte en fast rytme ind allerede fra uge 1, og det har givet pote, for han har en fuldstændig fast og dejlig rytme

Men hvad med små tricks? har du sådan nogle?  f.eks at bruge en tandbørste som hårbørste til de små osv....  

Anmeld

16. februar 2011

SussieThyssen

VNB skriver:

uha ja de 3 R´er, de holder altid!

Det var også det første gode gamle råd som min mormor og mor gav mig da jeg lige var blevet gravid med Viktor!

Og det virker! Vi kørte en fast rytme ind allerede fra uge 1, og det har givet pote, for han har en fuldstændig fast og dejlig rytme

Men hvad med små tricks? har du sådan nogle?  f.eks at bruge en tandbørste som hårbørste til de små osv....  

Øhhh...sikkert...men er da helt blank lige nu

Hmmm

Kan være jeg kommer i tanke om nogle lidt senere, nu du har sat tænkemaskinen igang hos mig.
Jeg vil da sige, at de tricks jeg har brugt har mere været af en anden karakter, så som mit sædvanlige middel kamillete mod alverdens skavanker både ind- og udvortes.
Jeg har aldrig brugt børster til mine, men en tættekam af de meget finttandede for at forebygge arp.

Hvis man har en trold, der begynder at sutte på kanten af sine jakker, så har jeg smurt Go'negl på, og det har kureret dem.

Jeg har lagt sutterne på køl, hvis de har ondt for tænder

Jo og så har jeg ALTID mens de var små haft 2 små poser i min taske. Den ene med nogle våde opvredne vaskesvampe og den anden med mindst en reservesut.

JO..og til de, hvis barn bruger sut OG sutteklud, det har mine altid gjort, så har jeg altid haft sutten bundet fast i en snip af suttekluden, så den ikke så let bliver væk.

Sovetrick.
Skal dit barn passes ude som lille, så er det en super ide, at tage en af sine sove-t-shirts, som man har sovet i og lægge ned til bebsen, når det er puttetid.
Så dufter der af mor, og der findes ikke noget bedre og mere beroligende i verden.
Du kan også bruge det derhjemme, hvis den lille er lidt urolig, eller skal lære at sove for sig selv.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.