Fedtstof i mad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

648 visninger
1 svar
0 synes godt om
13. februar 2011

Sofia24

Hej Damer

Indtil nu har Silas fået min udmalkede mælk i sine kartofler og sin øllebrød, men hvornår må jeg udskifte det med andet fedtstof som fx smør og sødmælk?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. februar 2011

Maddox

Jeg fandt dette i bogen fra Sundhedsstyrrelsen:

Tilsætning af fedtstof i barnets mad det første år.

Det første år anbefales det at tilsætte 1 teskefuld fedtstof pr. portion hjemmelavet grød og grøntsagsmos. Skift gerne mellem forskellige fedtstoffer, så barnet både får smør eller smørlignende produkter og plantemargarine og/eller planteolier som fx majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie. Det vil være godt, hvis fedtstoffet i grøden og grøntsagsmosen for det meste er plantemargarine og planteolier, da barnet i forvejen fra sødmælken får en del fedt af samme type som fra smør. Det er ikke nødvendigt at tilsætte fedtstof til de industrielt fremstillede produkter, hvor energiindholdet er højt nok, eller hvis grøden udelukkende tilberedes på modermælk eller modermælkserstatning.

Du kan finde hele bogen på www.sst.dk og downloade den i pdf format. Den indeholder en masse information og gode opskrifter på barnets første mad.

Jeg var en af de heldige som fik den udleveret af min SP, ved mit første barn, da den udkom i 2003  Idag skal man vist betale for den. (men den kan jo så altså hentes på computeren)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.