opdragelse ved middagsbordet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

692 visninger
6 svar
0 synes godt om
11. februar 2011

Melbek

Hej i skønne damer

Jeg ved det er meget normalt, at babyer smider mad ud over bordkanten, men er det fordi de mener det, eller er det uheld?

Sarah er 6½ månede og er super god til at spise rugbrødsbidder. Hun får lov til at tage stykkerne selv og putte ind i munden og det går rigtig godt - når hun gider Men nogle gange "smider" hun bidderne på gulvet, altså tager en bid i hånden og ud med armen til højre og åben hånden. Hvis jeg efterfølgende giver hende en mad i munden, åbner hun helt op og spiser den gerne.

Mit ? er: er det noget hun gør fuld bevidst, eller er det stadig uheld? Og skal jeg begynde at "skælde" hende ud? Jeg siger hver gang, at mad skal være på bordet. Dog med rolig stemme og måske ikke så fast hvergang. Men skal jeg blive "sur"?

Hun skriger/råber også ofte ved middagsbordet. Ikke gråd. Oftest hvis maden ikke kommer hurtigt nok... Bliver det ved, eller er der noget jeg kan gøre for at få mere ro ved bordet? Hun må selvfølgelig gerne snakke, men må indrømme, den skrigen/råben er træls.

Nå, det blev længere end forventet. Håber nogen kan hjælpe

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. februar 2011

Bondepigen

Melbek skriver:

Hej i skønne damer

Jeg ved det er meget normalt, at babyer smider mad ud over bordkanten, men er det fordi de mener det, eller er det uheld?

Sarah er 6½ månede og er super god til at spise rugbrødsbidder. Hun får lov til at tage stykkerne selv og putte ind i munden og det går rigtig godt - når hun gider Men nogle gange "smider" hun bidderne på gulvet, altså tager en bid i hånden og ud med armen til højre og åben hånden. Hvis jeg efterfølgende giver hende en mad i munden, åbner hun helt op og spiser den gerne.

Mit ? er: er det noget hun gør fuld bevidst, eller er det stadig uheld? Og skal jeg begynde at "skælde" hende ud? Jeg siger hver gang, at mad skal være på bordet. Dog med rolig stemme og måske ikke så fast hvergang. Men skal jeg blive "sur"?

Hun skriger/råber også ofte ved middagsbordet. Ikke gråd. Oftest hvis maden ikke kommer hurtigt nok... Bliver det ved, eller er der noget jeg kan gøre for at få mere ro ved bordet? Hun må selvfølgelig gerne snakke, men må indrømme, den skrigen/råben er træls.

Jeg tror stadig at hun er så lille, at hun ikke skal have direkte skæld ud... Fint nok, du siger med rolig stemme at maden skal være på bordet. Men mener stadig hun er så lille, at hun stadig afprøver ting, ikke for at "provokere", men for at se, hvad der sker med brødet, når hun smider det....

Anmeld

11. februar 2011

L.J.L

Melbek skriver:

Hej i skønne damer

Hun gør det fordi det er en del af hendes udvikling. Hun vil se hvad der sker når maden ryger på gulvet, og hvis du så reagerer på en måde hver gang, så gør hun det igen og igen fordi der er opmærksomhed på det.

Lad være med at interesser dig for det, til sidst forstår hun at det bare ryger på gulvet og at der ikke sker noget ved det, heller ingen reaktion fra mor.

Min søn gjorde det samme, og jeg startede også med at reagere på det hver gang. Så lod jeg ham gøre det for en periode, og idag spiser han pænt uden at smide maden på gulvet.

Anmeld

11. februar 2011

linemus

Hun er meget lille. Hun gør ikke noget for at være uartig, men for at opdage hvordan tingene hænger sammen. Hvad sker der, når jeg åbner hånden? Mon det samme vil ske igen? Osv. Du kan slet ikke opdrage på hende endnu, men vil blot skabe en ubehagelig stemning omkring spisesituationerne. Lad hende få lov at røre og gøre det hun vil, mens du samtidig mader hende, så hun også får noget i munden. Hvis du valgte at skælde ud eller irettesætte, ville hun alligevel gøre det igen og igen og igen, for hun er for lille til at huske, at hun ikke må.

Jeg er enig med Louise i, at du skal ignorere det, der er træls. Negative reaktioner vil altid for hende være bedre end ingen reaktioner, og så vil hun blive ved. Samtidig er det en del af hendes udvikling.

Det er meget normalt, at hun gør opmærksom på, hvis det går for langsomt med maden. Hun er jo sulten. Du må være lidt hurtigere til at hælde noget indenbords i hende, hvis du ikke kan holde hendes råben ud

Og husk så, hun er stadig meget lille, det hele er så nyt og spændende for hende, og det at spise mad og spise selv er også meget nyt.

- Line

Anmeld

11. februar 2011

Melbek

Tusinde tak for indput

Jeg har nemlig også tænkt, at hun lige skal lære verdenen at kende og mad på gulvet bare hører med til det.. Hun skal vel lære tyngdekræften af kende på en eller anden måde.

Her til frokost prøvede jeg med to forskellige pålæg på brødet og overraskende nok, så spiste hun op - uden nogen form for råben. Hun snakkede livligt og højt, men ingen skrigen. Så måske maden har været for ensformig. Jeg derimod, sang hele vejen igennem - så måske hun bare har kedet sig for meget og derved brudt tavshenden med råben?

Jeg må nok bare indse - mor er kedelig!!

Tak for jeres råd. Bestemt noget jeg vil tænke over.

Anmeld

11. februar 2011

Mette+Mathias

Hun er en lille baby!! Babyer er ikke bevidst uartige, de skal se hvad der sker *S* "Okay, de her 8 bidder faldt ned på gulvet da jeg slap, mon nr. 9 også gør?"

Anmeld

11. februar 2011

Melbek

Mette+Mathias skriver:

Hun er en lille baby!! Babyer er ikke bevidst uartige, de skal se hvad der sker *S* "Okay, de her 8 bidder faldt ned på gulvet da jeg slap, mon nr. 9 også gør?"

mente nu heller ikke at hun er uartig, mere om man skulle/kunne begynde at opdrage nu, eller man bare skal sige - det kommer nok...

Men ja, nr. 9 falder sikkert også ned på gulvet - mon vovsen kommer og spiser den?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.