Anonym skriver:
Jeg har virkelig brug for et råd. For mit studie hænger mig voldsomt ud af halsen. Jeg tror problemet er, at jeg i det hele taget hader at studere. Der er ikke nok praktisk!
Jeg har altid klaret mig godt i skolen, men jeg har med stor frustration kæmpet mig igennem, fordi jeg ikke havde lyst til at læse, og har gjort hvad jeg kunne for at opfylde alle andres forventninger om, at jeg skal studere.
Jeg har haft ÉT interessefelt, og det er netop den uddannelse jeg går på nu, på 2. semester. Men det hænger mig så langt ud af halsen. Jeg hader det. Jeg tuder mange dage, fordi jeg synes det er så træls. Min studieform består dels af forelæsninger (5 timer om ugen), hvor jeg bare skal sidde og lytte til en eller anden snakke om et emne, og det er så det. Resten af tiden skal jeg læse selv. Der er intet praktisk. Intet "prøv din viden". Jeg er ganske vidst i en læsegruppe, men vi bliver jo ikke stillet konkrete opgaver, som skal løses med det vi har lært. Først til eksamen.
Og jeg HADER DET! Jeg er til learning-by-doing, og det hænger mig så voldsomt langt ud af halsen at sidde dag ind og dag ud og læse, læse, læse, læse og læse. Det er så kedeligt! På trods af det er mit drømmestudie kan jeg ikke blive fanget af læsematerialet, fordi det bare er så trivielt at læse og læse og læse. Jeg er dybt frustreret, for tanken om 4½ år mere af det her gør mig sindssyg. For det bliver kun værre. Med tiden bliver der endnu færre timer på universitetet og endnu mere selvstudie.
Jeg kan simpelthen ikke holde det ud. Jeg kunne sætte mig ned at græde! For jeg er nødt til at gennemføre af flere årsager:
1: Det er det eneste jeg interesserer mig for (selvom teksterne reelt ikke fanger mig), så jeg kan ikke se, hvad jeg ellers skulle.
2: HELE min familie har massive forventninger til at jeg får en uddannelse, fordi resten af min familie i det store hele er uuddannede og har måtte leve med de begrænsninger det har sat for dem. Min familie ville ALDRIG tilgive mig, hvis jeg ikke fik en uddannelse, og jeg ved godt det er mit liv, men det ville jeg bare ikke kunne leve med.
Jeg hader det bare.. Jeg synes det er så kedeligt og træls. Jeg klarede sidste semester forrygende, men det er jo også bare fordi jeg lige hurtig kunne genlæse de tekster jeg skulle bruge til min 27-timers eksamen.
Hvad skal jeg gøre? Bare tanken om 4½ år mere i læsehelvede er nok til at sende mig ned i et rimelig dybt hul. Men jeg ved ikke hvad jeg ellers skal, og jeg vil ikke undvære uddannelse, for så er jeg da først fucked.

Hej
Nu ved jeg ikke lige hvilken uddannelse du tager, men inden for mange områder er der faktisk mulighed for at man finder en anden vej til drømmejobbet inden for det område.
Tit går den vej gennem erhvervsuddannelser, med efterfølgende videreuddannelse. På den måde er man faktisk igang med at lave det man syntes er spændende, samtidig med at man uddanner sig. Og hvad der er endnu bedre, så får man meget mere end SU.
Mit råd ville være at snakke med en vejleder på skolen, om hvilke muligheder der er lige for dig, det kan altid være en stor hjælp.
I forbindelse med din familie og hvorvidt de ville være skuffet, kan jeg, om nogen, godt forstå at det er mega hårdt. Men det vigtigste er at du er glad, og det er uanset hvad også det vigtigste for dem. Tror du ikke de ville være mere skuffet hvs du gik og var ulykkelig hele tiden.
Yderligere så vil jeg også sige at du eventuelt kan prøve noget helt andet? Der er så mange uddannelser, undersøg det vold grundigt!
Jeg startede med at begynde på en uddannelse, men opdagede at det burde jeg have holdt på et hobbyplan. Nu er jeg i nærmest den modsatte branche, men super glad. Jeg kom hertil af en omvej, og havde i starten slet ikke undersøgt den mulighed da jeg faktisk ikke kendte til den.
Unskyld hvis det blev lidt rodet, men jeg håber meningen er til at forstå. Du er velkommen til at skrive til mig privat hvis du har brug for forslag og ideer.