Hjælp til mos!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.185 visninger
7 svar
0 synes godt om
9. februar 2011

Lunae

Hej piger!

Camille er så småt begyndt med grød og mos! Til at begynde med fik hun majsgrød og risgrød! Nu er vi begyndt med grøntsagsmos af kartofler og gulerødder! Jeg kan bare ikke få det til At blive ordentligt hvis jeg moser med en gaffel synes jeg det bliver lidt for groft og hvis jeg moser med stavblenderen bliver det ret klisteret! Hvad gør i?

Laver i mos til flere dage og fryser i det ned? Hvilke grødformer og mos giver i, hvilke grøntsager bruger i?

Fortæl fortæl!

Camille er 5 mdr i dag!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2011

Nettemor

kartoffelmos: kog kartofler meget! og mos dem med en gammel og pres det bagefter igennem en trådsi.. så bliver det ik så klistret som når du bruger blenderen..

Anmeld

9. februar 2011

Lunae

nettemor skriver:

kartoffelmos: kog kartofler meget! og mos dem med en gammel og pres det bagefter igennem en trådsi.. så bliver det ik så klistret som når du bruger blenderen..

Giver du rent kartoffel i eller også andre grøntsager?

Anmeld

9. februar 2011

AnnePedersen

vi bruger blender og jeg synes ikke det bliver klistreret. derimod synes jeg det får en god konsistens. og det gør naja også for hun ville bare ikke spise det til at starte med.

Naja er 7 måneder. jeg laver kartoffelmos med forskellige grønsager i. f.eks. gulerødder, pastinak, knold slleri, ærter (stort hit her) ....... men man kan putte alle former for rodfrugter i.

Hvis du mangler inspiration kan man på apoteket købe en bog der hedder sunde madvaner. tror jeg nok den hedder. der er god vejledning og opskrifter i til hvordan man kommer igang og hvad man self. kan lave. og en senere når barnet skla spise det som jer er der en god plan og opskrifter på fam. mad.

Jeg bruger denne bog meget og synes den er super.

Anmeld

9. februar 2011

Nettemor

Lunae skriver:

Giver du rent kartoffel i eller også andre grøntsager?

har som regel haft nogle gulerødder i. også nogle gange noget andet men her har det fungeret fint med gulerødder. knægten ville ik spise det hvis det var rent kartoffel. bare husk at gulerødder er lidt hårdere end kartofler så de skal enten koges lidt længere eller koges i mindre stykker.. 

så en god klat smør (eller andet fedt) i og evt lidt mme eller vand... bare lidt så det får en konsistens som de vil spise.. er jo lidt forskelligt.. 

Anmeld

9. februar 2011

SussieThyssen

Lunae skriver:

Hej piger!

Camille er så småt begyndt med grød og mos! Til at begynde med fik hun majsgrød og risgrød! Nu er vi begyndt med grøntsagsmos af kartofler og gulerødder! Jeg kan bare ikke få det til At blive ordentligt hvis jeg moser med en gaffel synes jeg det bliver lidt for groft og hvis jeg moser med stavblenderen bliver det ret klisteret! Hvad gør i?

Laver i mos til flere dage og fryser i det ned? Hvilke grødformer og mos giver i, hvilke grøntsager bruger i?

Fortæl fortæl!

Camille er 5 mdr i dag!

For det første må man aldrig koge grønsager..kartofler og gulerødder med salt..for så bliver de nemlig klistrede.
Du kan få min opskrift på mos. Så kan du prøve og se om det er noget for dig.

Kog kartofler og grønsager i vand uden salt.
Når det er færdigkogt kan du enten mose kartofler og gulerødder gennem en sigte eller bruge en stavblender.
Jeg har altid brugt stavblender lige fra de kom frem.

Du gør følgende:
Hæld en lille smule fløde og grønsagsvand + en smørklat over i en skål.
Derefter putter du et kvantum grønsager ned i væsken og blender det. Supplér med grønsagsvandet, som naturligvis skal være skoldhedt og grønsager indtil mosen har den rette konsistens, evt lidt mere fløde.
Først når mosen er lind og luftig tilsætter du en lille bitte smule salt.
Pisk evt efter med et piskeris..det putter mere luft ind i mosen.
Derefter kan du dele det op i portioner, og fryse det ned du vil.

Kærligst
Sussie

Anmeld

9. februar 2011

2721

her er det meget blandet hvad der kommer i. Bruger piskeris til at oae det med, Charlie kan godt lide der er lidt at gumle på også.
Lidt forskellige kombinationer:
kartofel med æble.
kartofel med æbler og gulerødder.
ærter, majs og brocoli.
brocoli, spinat og tomat.
brocoli, kartofel og gulerødder.
advokado er også et stort hit.
Håber der er noget der kan bruges

Anmeld

9. februar 2011

2721

Puslingen skriver:

her er det meget blandet hvad der kommer i. Bruger piskeris til at oae det med, Charlie kan godt lide der er lidt at gumle på også.
Lidt forskellige kombinationer:
kartofel med æble.
kartofel med æbler og gulerødder.
ærter, majs og brocoli.
brocoli, spinat og tomat.
brocoli, kartofel og gulerødder.
advokado er også et stort hit.
Håber der er noget der kan bruges

glemte helt at skrive at jeg bruger smør, grønsagsvand og modermælk til at få den rette konsistens

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.