Hoved i høj lige stand...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.015 visninger
7 svar
0 synes godt om
8. februar 2011

piadas

Hej tøser!

Da jeg var til jdm. i torsdags, sagde min jdm., at hun måske tror, min lille piges hoved står i høj lige stand (ikke at forveksle med stjernekigger)- altså i stedet for at kigge til en af siderne, som hun jo skal for at kunne komme igennem fødselskanalen, kigger hun bagud. Det passer meget godt med, at jeg mærker liv i begge sider af maven - dog mest i højre side, men altså også nogle gange i venstre. Jeg tror hun ligger med ryggen ud mod min mave, men moderkagen ligger også foran, så det er lidt svært for jdm. at mærke...

Det betyder, at hvis hun ikke får drejet hovedet til en af siderne, kan hun ikke komme ud normalt, men der skal laves kejsersnit. Da jeg fik min søn for snart 10 år siden, endte det også i kejsersnit, da han netop stod på den måde med hovedet. Min datter på 6½ år er dog født normalt.

Jeg er lidt nervøs for, at hun ikke får drejet hovedet, så det ender i KS, for efter at have prøvet begge dele, er jeg slet ikke i tvivl om, at jeg helst vil føde naturligt! Det skal lige siges, at hovedet ikke står fast endnu, så hun kan jo stadig nå at dreje sig. Hun blev vurderet til 3800-3900 gram i torsdags, så hun er jo også stor, og så tænker jeg, at der jo nok heller ikke er så meget plads til, at hun kan få drejet hovedet...

Er der nogle af jer, der har prøvet noget lignende, og hvordan endte det?

fra en lidt nervøs Pia

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2011

Mumto3

Min søn lå i høj tværstand, og ham endte jeg med at føde normalt. Det var en laaang fødsel, men han endte med at dreje sig under fødslen og det sidste han manglede, tog de med en kop.

At barnet vejer 'meget' er ikke ensbetydende med at der ikke er plads til at vende sig. Hovedet på et stort og et lille barn, er jo næsten det samme. (men dog kun næsten! min største søn havde et hovedomfang der lige krævede at jeg udvided mig 13 cm istedet for de sædvandlige 10cm. Men han det var IKKE ham der lå i høj tværstand)

Anmeld

9. februar 2011

piadas

Mumto3 skriver:

Min søn lå i høj tværstand, og ham endte jeg med at føde normalt. Det var en laaang fødsel, men han endte med at dreje sig under fødslen og det sidste han manglede, tog de med en kop.

At barnet vejer 'meget' er ikke ensbetydende med at der ikke er plads til at vende sig. Hovedet på et stort og et lille barn, er jo næsten det samme. (men dog kun næsten! min største søn havde et hovedomfang der lige krævede at jeg udvided mig 13 cm istedet for de sædvandlige 10cm. Men han det var IKKE ham der lå i høj tværstand)

Dejligt at høre at de altså sagtens kan vende sig. Det giver da lidt håb! Men hvad er høj tværstand?

Og puha - 13 cm!! Det er da vist noget af et bækken, du har!

Anmeld

9. februar 2011

Mumto3

piadas skriver:

Dejligt at høre at de altså sagtens kan vende sig. Det giver da lidt håb! Men hvad er høj tværstand?

Og puha - 13 cm!! Det er da vist noget af et bækken, du har!

Hov, jeg er kommet til at skrive forkert!!!

Det var ikke høj tværstand men DYB tværstand. -og det betyder at barnet har drejet hovedet 90grader forkert. Enten skal barnet kigge 'opaf' og dermed blive født normalt, eller også kigger det 'bagud' og bliver så født som stjernekikker, men min søde unge, valgte at kigge til siden, hvilket betyder at barnet står på tværs! -og selvom jeg har et stort bækken (det går jeg da ud fra jeg har med de fødsler jeg har været igennem), så er det dog alligvel ikke muligt at få et barn ud der ligger på tværs.

-men det vigtigste er jo også: barnet kan godt nå at dreje sig når fødslen først går igang!!!

Jeg ville jo føde hjemme (men endte med at bliver overflyttet), men hvis du planlægger en hospitalsfødsel, så har de jo mulighed for at overvåge barnet nøje undervejs, og se om den vender sig. På den måde er har du mulighed for at føde vaginalt, men skulle det vise sig at barnet ikke vender sig, så kan du få et kejsersnit, som altså ikke behøver at være akut (som i barnet skal ud NU) men som i, nå, barnet vil ikke vende sig, når nu gør vi stille og roligt klar til et kejersnit i stedet for.

Bor du i KBH? for så kunne du måske være værd at overveje at lægge turen forbi Maya klinikken, og få dem tilat prøve at ryste barnet på plads med en rebosso.

Anmeld

9. februar 2011

DK

Ejjj Pia! Øvvv! Hvad er det for en lille Bandit derinde?

Jeg krydser fingre for at hun vender sig rigtigt, og at du ikke skal have et KS når det ikke er det du helst vil!

Jeg har ingen erfaring desværre, vil bare lige sende et knus med på vejen!

Anmeld

9. februar 2011

piadas

Mumto3 skriver:

Hov, jeg er kommet til at skrive forkert!!!

Det var ikke høj tværstand men DYB tværstand. -og det betyder at barnet har drejet hovedet 90grader forkert. Enten skal barnet kigge 'opaf' og dermed blive født normalt, eller også kigger det 'bagud' og bliver så født som stjernekikker, men min søde unge, valgte at kigge til siden, hvilket betyder at barnet står på tværs! -og selvom jeg har et stort bækken (det går jeg da ud fra jeg har med de fødsler jeg har været igennem), så er det dog alligvel ikke muligt at få et barn ud der ligger på tværs.

-men det vigtigste er jo også: barnet kan godt nå at dreje sig når fødslen først går igang!!!

Jeg ville jo føde hjemme (men endte med at bliver overflyttet), men hvis du planlægger en hospitalsfødsel, så har de jo mulighed for at overvåge barnet nøje undervejs, og se om den vender sig. På den måde er har du mulighed for at føde vaginalt, men skulle det vise sig at barnet ikke vender sig, så kan du få et kejsersnit, som altså ikke behøver at være akut (som i barnet skal ud NU) men som i, nå, barnet vil ikke vende sig, når nu gør vi stille og roligt klar til et kejersnit i stedet for.

Bor du i KBH? for så kunne du måske være værd at overveje at lægge turen forbi Maya klinikken, og få dem tilat prøve at ryste barnet på plads med en rebosso.

Hvor er det sjovt, at du lige skriver det med rebozo!! Min jdm. er også en af mine gode veninder, og jeg har faktisk lige været nede hos hende. hvor hun lavede noget rebozo på mig. Nu vender min lille pige rigtigt, så det er bare dejligt!Om det var rebozoen, der gjorde det, eller om hun havde vendt sig inden, ved jeg ikke, men jeg er også ligeglad - bare hun vender rigtigt nu!

Anmeld

9. februar 2011

piadas

DK skriver:

Ejjj Pia! Øvvv! Hvad er det for en lille Bandit derinde?

Jeg krydser fingre for at hun vender sig rigtigt, og at du ikke skal have et KS når det ikke er det du helst vil!

Jeg har ingen erfaring desværre, vil bare lige sende et knus med på vejen!

Tak, Ditte!

Men som du kan læse lige ovenover, har hun vendt sig rigtig nu, så nu vil jeg bare føde!!!

Anmeld

9. februar 2011

Mumto3

piadas skriver:

Hvor er det sjovt, at du lige skriver det med rebozo!! Min jdm. er også en af mine gode veninder, og jeg har faktisk lige været nede hos hende. hvor hun lavede noget rebozo på mig. Nu vender min lille pige rigtigt, så det er bare dejligt!Om det var rebozoen, der gjorde det, eller om hun havde vendt sig inden, ved jeg ikke, men jeg er også ligeglad - bare hun vender rigtigt nu!

Tillykke med det! det var vel nok dejligt!!

Håber du får en rigtig god fødsel!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.