"Trampolin som træning"
hej. jeg vil lige høre om en mini trampolin er god træning og om det er muligt at smide et par kilo. jeg kan ikke sjippe får ondt i knæene og så læste jeg et sted at trampolin var godt fordi man ikke får samme stød..
håber du kan hjælpe mig for vil ikke bruge 600 kr vis der ingen effekter er af det
Ullas svar
Kære Hop
Tak for din henvendelse!
Jeg mangler lidt oplysninger om dig, men jeg formoder at du har født og nu gerne vil tilbage til din 'gamle' krop. Hvor lang tid siden er det du har født?
Eftersom du har ondt i dine knæ, vil jeg slet ikke anbefale dig at hoppe, i hvertfald ikke særlig lang tid af gangen. Det tyder på at din krop stadig lider under manglende stabilitet i leddene.
Lige så snart vi bliver gravide begynder kroppen at producere relaxin, et hormon som blødgører alle ledbånd i vores krop, så bækkenet kan udvide nok til at barnet kan komme igennem under fødslen. Som sagt påvirker det ikke kun bækkenet, men alle leddene i kroppen. Det betyder at leddene ikke har den samme stabilitet, som de plejer og det skal man være meget opmærksom på at få trænet op igen. Man skal også være opmærksom på at kroppen bliver ved med at udskille hormonet, længe efter fødslen også.
Hvis ikke du får genoptrænet dine led, kan du risikere at have ondt i knæet og måske også andre led resten af dit liv. Sådan noget, kan være meget svært at komme af med.
Du skal også være opmærksom på hvor stærk din bækkenbund er. Som tommelfinger regel kan du regne med at bækkenbunden har brug for 9 mdr. efter fødslen til at komme sig, men det kan sagtens tage længere tid. Du skal mærke efter hvordan du synes din fornemmelse for bækkenbunden er, om du stadig oplever tyngde i bækkenbunden, om du har problemer med at holde på 'gas og vand'.
Jeg vil derfor anbefale dig at holde igen med træning, der indvolverer hop (trampolin, sjip), stød og langvarrig belastning (fx løb) af dine led. Du kan godt give dig selv et adrenelin kick en gang i mellem, men det må ikke være i lang tid af gangen, for det er din krop ikke klar til.
Skub barnevognen op af stejle bakker og mærk hjertet banke
Dans hjemme i din stue, ret genialt
Indlæg små spurter ind, når du går med barnevognen
Rejs dig, sæt dig, rejs dig, sæt dig osv. husk hold bækkenbunden
(Husk at højintensive intervaller giver den bedste forbræning)
Hvis du har brug for mere, fungerer det måske for dig at tage i svømmehallen og løbe/gå/svømme. Det med at løbe i vand, både før og efter du har født er ret fantastisk. Det smarte er at du slet ikke kan undgå at træne stabilietetstræning, når du er i vandet, samtidig med at vandet støtter din krop og formindsker din vægt, så stødbelastningen bliver minimal. Du laver en kendt bevægelse og forbereder kroppen til den er stærk nok til at udføre den på land.
Hvis du svømmer, skal du 'holde sammen' på dine led. Det vil sige sørge for at leddene ikke overstrækker (tjek især albuer og knæled).
Men ellers hav overvægt at STABILITETSTRÆNING. Det er virkelig det din krop beder om nu!! Når du stabilitetstræner betyder det at du styrker musklerne omkring dine led, så de kan tage over mens ledbåndene er for svage.
Jeg vil give dig en meget nem måde at træne stabilitetstræning på:
Stå på 1 ben! Her får du fat i fodled, knæ, hofte og ryg.
Jo mere du udfordrer dig selv (bevæge det ben du løfter), jo mere stabilitet kræver det i dine led.
Gå igang i dag, du behøver ikke afsætte tid til det, du kan næste altid stå på et ben, der hvor du normalt ville stå på 2 ben.
Jeg ønsker dig god fornøjelse med det!
Kærligst Ulla
Ulla tilbyder workshops, mødregruppe-besøg og foredrag i hvordan du vender underskud til overskud, gennem at bruge din krop på en fornuftig måde.
De mest populære produkter hedder 'Mere energi i moderskabet', 'Effektiv træning mellem bleskiftene' og 'Barnevogns-pilates'.
Se Ullas hjemmeside: MovinMom.dk