Jeg kan godt huske hvordan dagen idag startede for et år siden! Jeg stod op meget meget tidligt og tissede udover hele min ene hånd - på trods af at min trofaste tissekop havde en åbning på en diameter af minimum 10 cm, hmmm! Jeg kan huske at registrere to streger og så have følelsen af at min hjerne faldt ud af mit hoved. Jeg kan huske en forvirret, forsovet Søren der stod på badeværelset og kradsede sig i sin uldtot af et hår og sagde "jeg forstår ikke hvad det betyder?" hvortil jeg sprang rundt og sang "jeg forstår heller ikke hvad det betyder!". Og vi kunne ikke holde op med at smile.
Men der er kort mellem latter og gråd og henad eftermiddagen blev vi enige om, at det her aldrig ville gå godt og så satte vi os og græd. Så blev vi enige om, at man ikke må tage sorgerne på forskud, så vi ville give os selv lov til at glæde os, for vi ville vist blive uendeligt kede af det hvis det her barn også fortrød uanset om vi havde glædet og eller "set det komme".
Og så var de så hamrende fantastiske inde på fertilitetsklinikken, at de tog os ind allerede to dage efter den positive test og uden at kny scannede mig. Jeg kan tydeligt huske en stram Randi, der smilede og sagde "DEN ER GOD NOK!". Jeg kan også tydeligt huske en bekymret Søren der fik hende til at grave rundt med scanneren for at være HELT SIKKER - uden tanke på at det var MIG hun gravede rundt i :-S
Men aldrig nogensinde havde vi for alvor troet at vi ville få vores zbarn. Aldrig. Og her er hun, stor og sund og rask: 15 uger og 3 dage og 8, 3 kg og 66 cm!
Hun er Kærlighed i Fast Form!
I onsdags kom Søren hjem fra arbejde og så var der BARSEL! Muligvis den mest længeventede barsel nogensinde ;-) 10 gode uger med fuld løn lagt helt op ad Påskeferien, så vi får 11 1/2 uge herhjemme sammen!! z HAR vænnet sig til det, og Moderen er også ved at vænne sig grusomt meget til det og Faderen har fået læst sin første bog færdig og synes vist bare at livet ikke kunne være ret meget bedre. Da Søren kom hjem om onsdagen havde z bagt en barselskage til sin Far:
....Jeg har nået at få TO stykker! Man skal ikke tøve med sin kagespisning når man bor sammen med en mand der inhalerer sukkerstads!!
Barslen har indtil videre, den halve uge den har været igang, budt på lidt af hvert: Først og fremmest er det jo lykkedes mig, med stor tålmodighed, at rykke zs sengetid fra midnat til klokken 20-21. Det er FANTASTISK! Udover at jeg får tid til at sidde og læse om aftenen (og Søren har været så sød at investere i en af de der billige læselamper til at clipse på bogen, så jeg kan sidde under dynen uden at vække z), så er der også tid til OS om aftenen. Nede i stuen. Igår lå vi fx under Sørens dyne og så Barnaby. Det kan man godt blive en lille smule lykkelig af!
Men bagsiden af den medalje er, at z nu ikke længere sover igennem, men skal have flaske hver 3.-4. time, så jeg er fuldkommen kvæstet om morgenen :-( Indtil videre har vi løst det ved, at z så kommer ned i stuen til Søren når hun vågner om morgenen og så hygger de sig i nogle timer mens jeg får uforstyrret søvn (uforstyrret søvn, et fuldkommen vildt begreb når man er forælder, ikk??). Men det holder jo heller ikke. For det første så slutter den her barsel jo en dag, selvom vi ikke vil være ved det, og så skal jeg jo ligesom fungere selvom jeg har været oppe størstedelen af natten og give flaske. Og så er det desuden synd for z, at hun vågner SÅ ofte, når hun ellers har sovet igennem siden hun var ikke ret gammel. Nu bliver hun fire måneder om nogle uger og så tror jeg vi må præsentere hende for et eller andet....sovemedicin! ;-)
I foregårs nat fik z en flaske klokken halv tre og lige da jeg putter hende under dynen igen så BRÆK! en kæmpe mængde udover sig selv og sengen :-( Op igen, rent lagen på og ren dragt på z og putte igen. Der går en halv time med moslerier og så SPLAT. Op igen med zbarnet, af med bleen fuld af tynd mave, tænd det skarpe lys så der ikke sidder bæ gemt i en fold et sted dernede og så puttes igen. En masse moslerier senere, klokken er halv fem og nu kan jeg lægge mig til at sove. Det kan altså godt være svært når man har været lysvågen i to timer midt om natten! Om morgenen kom z ned til Far igen, brækkede sig endnu en gang, havde tyndskid af flere omgange og til sidst måtte Mor til. Der var ingen feber og ingen pyller, bare bræk og tynd mave. Hun spiste rigtig fint, så vi var ikke bekymrede som sådan, og er stadig enige om, at det er tænderne der er på vej, som vores sundhedsplejerske også tror. Men det havde jo været storm om natten og det blæste stadig helt afsindigt om formiddagen, og efter at vi havde været ude i haven og inspicere og opdaget at hængesofaen var fløjet over i båden, turde vi ikke stille hende udenfor i barnevognen! Hvis hængesofaen kan flyve, så kan barnevognen også vælte!!
Men z sover ad helvedes til indenfor. Virkelig ad helvedes til. Det lykkedes os endelig at få hende til at falde i dyb søvn, efter vi havde slået sofaen ud og alle 3 (ja inkl August) pakket os rundt om hende. Så sov hun knap 2 en halv time. øv! Og vågnede grædende. Da var blæsten løjet noget af, så efter flaske, leg og puslen, blev hun lagt udenfor og sov som en lille bjørn :-)
Idag er der intet, heldigvis! Men vi har købt en Peter Panda til hende som hun kan ligge og bide i. Den er lavet af naturgummi ligesom hendes sutter og den er et kæmpe hit - dog lige vel stor til at hun helt selv kan håndtere den, hun får sig nogle slag over næsen og så blir hun hidsig når hun ikke kan få ham ind i munden på højkant, på trods af, at vi har forklaret hende, at INGEN kan få Peter Panda ind i munden på højkant!!
Nu sidder vi med de sidste detaljer til hendes fest næste weekend og finpudser og justerer og glæder os. og er lidt stressede. Især over at skulle være hjemmefra i 5 dage med z, hvor hun ikke kan komme ud og sove og vi bare ikke er HJEMME! Men vi får se. Andre mennesker gør det jo!! Kusine Alfrida der er fjorten dage yngre har lige været i Barcelona med sin mor og far og besøge en af Sørens venner der bor dernede. z har været i Svendborg....
Jaja! Så Globetrotter blir hun aldrig!! Til gengæld kommer hun til at kende hver en kvist i skoven - og det skal man ikke kimse af.