Vuggestuestart og sygdom

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.061 visninger
11 svar
0 synes godt om
2. februar 2011

matryoshka

Halløjsa!

Min datter er lige startet i vuggestue her i går, og det går super godt ind til videre.  Hun har ellers været i privat pasning i en lille måneds tid, hvilket også gik super godt.

Nu hører vi hele tiden, at vi kan forvente at hun vil være meget syg i de første måneder, og det er jo helt naturligt at hendes immun-forsvar skal styrkes og så videre. Det er jo helt OK, selvfølgelig skal hendes immunforsvar styrkes!

Hun har ellers været sund og rask næsten hele sit 1 årige liv. Hun har kun været lidt snottet og forkølet en gang i mellem, haft øjenbetændelse og har en enkelt gang været syg med feber udover de gange hun har fået tænder eller er blevet vaccineret.

Jeg har aldrig været "overbeskyttende" når det kommer til sygdom, for jeg tænker jo, at det kommer før eller senere alligevel, så hun har været meget ude i legestuer, mødregrupper osv. flere gange om ugen, selv om de andre børn har været snottede eller har/er lidt syge. Hun har lånt deres sut og drukket af det samme glas osv. 

Men alligevel har hun ikke været meget syg. Jeg vil så gerne høre, om der er en så stor forskel på det at være sammen med andre børn (i f.eks legestuer) og at være kommet i vuggestue? Hvorfor skulle hun blive mere syg af at være sammen med børnene i vuggestuen hellere end børn i legestuer/mødregrupper osv? 

Var jeres børn meget syge i starten og var de ellers meget ude mellem andre børn før de startede i vuggestue? 

Hilsen MajaPiraya, som er forberedt på at hendes lille pige sandsynligvid vil være meget syg de næste måneder.. men alligevel lever i håb om, at det nok skal gå! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2011

tinasmor

Tror også det kommer an på hvor gl. de er. Hvis de er små og kravler så er de nok mere udsat for møg og når de er små får de også hurtigere bakterier tror jeg.

Min datter var to da hun startede og var slet ikke syg overhoved.

Tror også man slipper nemmere når de starter forår hvor sommeren kommer så de er meget ude. (min startede i marts)

Anmeld

2. februar 2011

Krisørensen

Jeg er vist lige med på en kigger her.... Min søn startede i vuggestue starten af januar, og han har været syg on/off i de sidste 3 uger.... Nu virker den endelig som om han er ved at komme ovenpå (håber jeg....).

Så nu håber jeg da der går noget tid inden han bliver syg igen.... Men jeg vil også gerne høre andres erfaringer.

Anmeld

2. februar 2011

Pige2009

Det tager altid noget tid for børn at vænne sig til nye bakterier. Laura bliver altid forkølet efter legestuen, men i DP til dagligt er der aldrig noget

Det siges, at der går op til et halvt år før ungerne er vænnet til den nye bakterieflora

Anmeld

2. februar 2011

titte

Nu lyder det til hun generaltl har et godt imun forsvar så det bliver nok ikke så slemt. ellers er grunden til man siger de oftest bliver syge i starten , at det er nye bakterier, nye børn hun bliver mødt med. ofte vil en voksen der starter på nyt job også blive syg inden for de første måneder da man bliver mødt med nye menneskers bakterier end dem man er vant til.

jeg har arb. i en vuggestue i flere år og der er forskel på hvor meget børn er syge. nogen er meget og andre mindre. Nogen kommer næsten ikke igang med indkøringen pga af sydom og andre bliver syge en enkelt gang og så er det bare derud med tilpasningen.... Vent og se, og sig til dig selv at nu er du advaret og kan evt. lægge planer for det hvis hun bliver meget syg og ellers bare glæde dig over at un klarede det fint...

held og lykke

Anmeld

2. februar 2011

TbCp

Jeg gik i legestue med Liva indtil hun startede i dagpleje, vi var nok afsted 2 gange om ugen og derudover var vi sammen med nogle af mine veninder som også havde små børn.
Det gik helt fint.

Da Liva så startede i dagpleje blev hun ofte syg... det første 1/2 år var hun syg hver anden uge!!!

Herefter var der dog heldigvis sjældent noget.

Anmeld

2. februar 2011

TbCp

Baagøe skriver:

Det tager altid noget tid for børn at vænne sig til nye bakterier. Laura bliver altid forkølet efter legestuen, men i DP til dagligt er der aldrig noget

Det siges, at der går op til et halvt år før ungerne er vænnet til den nye bakterieflora

Det passer jo helt godt på det jeg lige har skrevet... det første 1/2 år Liva gik i dagpleje var hun syg hver anden uge!

Anmeld

2. februar 2011

matryoshka

Tak for svar piger..

Det bliver spændende at se hvordan det bliver for vores lille pige! Jeg håber bare at det ikke bliver så slemt. Jeg synes bare man så tit hører om de børn som er konstant syge i MANGE måneder!

man kan jo ikke på forhånd vide hvor hårdt børnene bliver ramt, men det er dejligt at høre om andres erfaringer. Så der må gerne komme flere

Anmeld

4. februar 2011

Pige2009

TbCp skriver:

Det passer jo helt godt på det jeg lige har skrevet... det første 1/2 år Liva gik i dagpleje var hun syg hver anden uge!

Det var sørme da også uheldigt

Anmeld

4. februar 2011

Snefnug1984

MajaPiraya skriver:

Tak for svar piger..

Det bliver spændende at se hvordan det bliver for vores lille pige! Jeg håber bare at det ikke bliver så slemt. Jeg synes bare man så tit hører om de børn som er konstant syge i MANGE måneder!

man kan jo ikke på forhånd vide hvor hårdt børnene bliver ramt, men det er dejligt at høre om andres erfaringer. Så der må gerne komme flere

I en vuggestue er dit barn jo omgivet af mange andre børn som hoster, er snottede osv. Og selvom din pige lige har været syg, kan hun nemt blive syg igen efter 1 uge, da der jo ofte er flere børn der er snottede på samme tid og på den måde får de spredt bakterierne rundt i huset og dermed bliver en anden syg og så er man inde i den onde cirkel. Her om vinteren er det jo også værre med sygdom, da vi er mere inde og smitter hinanden mere Børnene sutter også på mange ting, som et smittebærende barn kan have rørt ved osv. Og rigtig mange forældre oplever det som frustrende, at deres barn så ofte er syg i Vugg., men der er ikke meget at gøre, andet end at holde dem hjemme, hvis de er sløje. Det kræver meget mere af et barn at være småsløj i vugg. end det gør ved at være hjemme en enkelt dag eller 2, selvom det måske kan være svært at få til at hænge sammen. Men det betaler sig ofte i den anden ende.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.