at malke ud??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

739 visninger
9 svar
0 synes godt om
31. januar 2011

Isabella_mor

hey pigerne.

kom sådan til at tænke på nu her..

min dreng efter en amning, sover han ikke så godt.. han sover max en time og så vågner han og græder, enten fordi han har tisset eller fordi han vil ha mere... 

en amning varer mellem 20 min til 45 min alt efter om han falder i søvn eller ej..

det skal lige siges at jeg har lidt nutramigen som jeg kan give ham hvis han viser tegn på mere sult, men jeg har på fornemmelsen at det giver ham dårlig mave og han græder endnu mere.. det er ulideligt for ham og for os, især om natten....

så for at undgå at han hænger i patterne på mig 24/7 og for at han bliver godt mæt istedet for at han bare hyggesutter hos mig, kan det så ikke bedre betale sig både for ham og mig at jeg malker ud til ham, så jeg giver ham mit mælk med flaske i stedet for nutramigen/mme. det er nemlig lidt sådan i mit synspunkt at jeg helst ser han får mit mælk og ikke får mme, og hvis det kan hjælpe på at han bliver ordenlig mæt når han skal spise hvis han får det via flaske i stedet for, ville det så ikke være det bedste??

hvad er jeres erfaringer med at malke ud. skal man så bare gøre det 100 % og så kun amme i nødstilfælle (hvis man er ude og ikke lige har mulighed for at varme en flaske til ham) ??

eller kan jeg godt gøre begge dele?

jeg vil jo helst gerne have at han bliver ordenlig mæt og ikke vågner og får grædeture osv... han burde sove meget mere end han gør.. han bliver kun 3 uger i morgen...

hilfe hilfe med erfaring... min sundhedsplejerske kan jeg altid spørge til råds, men har hun mon erfaringen ??!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2011

sne190810

Jeg syntes bare du skal lade ham ligge og die (er det det rigtige ord?? ) hos dig så længe han spiser, og om det så er fordi han vil igen kort tid efter, så syntes jeg bare han skal have lov. Han er jo ved at tilpasse sig, ment i den forstand at han er ved at regulere din mælkeproduktion så den tilpasser ham.

I starten kan jeg ogs huske at det føltes som om jeg ikke lavede andet end at amme, men med tiden kommer der altså lidt mere styr på det.

På den anden side kan det ogs være at han søger lidt tryghed nogen gange, og ikke nødvendigvis er så sulten igen, men bare lige skal 'mærke' dig ..

Ved ikke om det giver mening for dig, men håber det var lidt svar ..

Anmeld

31. januar 2011

sne190810

Og det med at han vågner kort tid efter han er faldet i søvn,- får han bøvset ordentlig og  nok?  Nogen gange kan Sne også begynde at græde, eller være urolig laaaaang tid efter hun har spist, og når vi så tager hende op, går lidt rundt med hende og hun kommer op på skulderen, kommer der en ordentlig bøvs.

Anmeld

31. januar 2011

Isabella_mor

sne190810 skriver:

Og det med at han vågner kort tid efter han er faldet i søvn,- får han bøvset ordentlig og  nok?  Nogen gange kan Sne også begynde at græde, eller være urolig laaaaang tid efter hun har spist, og når vi så tager hende op, går lidt rundt med hende og hun kommer op på skulderen, kommer der en ordentlig bøvs.

ja du har sgu nok ret... men regulere mælken ikke også når man malker ud????

men ja det er da også rigtig hyggeligt at amme, men når han ikke får nok og jeg lægger til hele tiden så bliver jeg sgu altså rimelig sindssyg, altså det tager ret hårdt på mig når han græder så meget og det gør mig enormt frustreret at jeg nogle dage slet ikke kommer ud af sengen og ligger uden tøj på en hel dag og slet ikke kommer ud for døren fordi jeg konstant skal sidde med en pat i hovedet på ham..

jeg har talt med min SP omkring det med at lægge til hele tiden og det var derfor hun foreslog nutramigen/mme også fordi at han ikke tog nok på i den periode hvor jeg skulle ligge til hele tiden... hun mener ikke at det er godt for mig heller at skulle sidde og nærmest være låst til sengen for at fodre mit barn... og jeg vil ikke stoppe med at kunne amme, men ja jeg gider altså heller ikke at skulle amme hver time...

men efter hun var her sidst har der dog ikke været så meget bøvl med ham, jeg frygter bre at han ikke tager nok på hvis ikke han får så meget ud fordi han falder i søvn måske halvejs inde i måltidet? giver det mening????

Anmeld

31. januar 2011

sne190810

isabellamor skriver:

ja du har sgu nok ret... men regulere mælken ikke også når man malker ud????

men ja det er da også rigtig hyggeligt at amme, men når han ikke får nok og jeg lægger til hele tiden så bliver jeg sgu altså rimelig sindssyg, altså det tager ret hårdt på mig når han græder så meget og det gør mig enormt frustreret at jeg nogle dage slet ikke kommer ud af sengen og ligger uden tøj på en hel dag og slet ikke kommer ud for døren fordi jeg konstant skal sidde med en pat i hovedet på ham..

jeg har talt med min SP omkring det med at lægge til hele tiden og det var derfor hun foreslog nutramigen/mme også fordi at han ikke tog nok på i den periode hvor jeg skulle ligge til hele tiden... hun mener ikke at det er godt for mig heller at skulle sidde og nærmest være låst til sengen for at fodre mit barn... og jeg vil ikke stoppe med at kunne amme, men ja jeg gider altså heller ikke at skulle amme hver time...

men efter hun var her sidst har der dog ikke været så meget bøvl med ham, jeg frygter bre at han ikke tager nok på hvis ikke han får så meget ud fordi han falder i søvn måske halvejs inde i måltidet? giver det mening????

Altså det med at han ikke får nok.. Det tror jeg såmænd han gør.  Jeg tror måske bare man også skal huske at hans mave er jo ikke så stor, tværtimod, den er jo lillebitte og kan ikke have så meget i sig af gangen.  Så  han spiser hvad han kan, og så må liiiige slå lidt mave, for at kunne have plads til noget mere.

Men jeg kan ikke forstå hvorfor han græder, det kan måske være han også søger lidt tryghed så. At han græder fordi han er lidt utryg i denne stooore nye verden, og et sted han føler sig helt tryg og dejlig tilpas er ved dig, og dit bryst. Bruger han sut? Det kunne måske hjælpe .. Min datter Sne bruger bestemt ikke sut, og det kunne nogle gang besteemt være en hjælp, når hun er ked af det osv. Er også sikker på hvis hun brugte sut ville hun sove meget mere om natten, for tit vågner hun bare og er ked af det, og så lægger jeg hende til, og ikke engang 2 min efter sover hun igen.   Der er det jo nærmere bare lige trygheden hun skal mærke for at sove videre (som hun jo ogs kunne få i form af sutten) og IKKE mad hun vågnede efter.

Men altså jeg vil bare sige til dig at i starten der ammer man MEGET og HELE tiden .. Det føles i hvert fald sådan. Men når du er kommet godt ind i det, og der er gået noget tid så falder det hele meget mere på plads, i er begge to kommet mere ind i det hele, og det er bare blevet en del af din hverdag.  Bare vent til der kommer et lille appetitspring, der er man ved at få grå hår fordi man er bange for 'Åh har jeg nu nok mælk?' - 'Ej, han bliver jo slet ikke mæt' Men jo .. Så længe du ammer ham regelmæssigt, så har du mælk nok. .  Også selvom det ikke føles sådan til tider .. 

Mht. til at han falder i søvn når han ligger og spiser .. Selvom det er enormt svært nogle gange, så når han ligger og ammer og så døser hen .. Så fjern ham fra brystet, væk ham, eller over til farmand lidt .. Og hvis han så 10. min efter, eller bare kun 5 eller 2 min. efter vil have mere mad, så læg ham til igen. Men hvis han så falder i søvn igen, så bare luk for mejeriet en gang til. For han skal jo forbinde dine bryster med mad Og ikke med at sove .. I hvert fald ikke hvis det er mad tid. Nogen gange kan det jo godt være hyyygggeeelligt, med den nærvær og imtimitet der er omkring det at amme .. '

Men puha, det blev langt .. Jeg skriver bare hvad der har virket for mig, og tanker omkring det jeg håber du kan bruge det til noget Ellers bare spørg løs hvis der er forvirring om noget ..

Anmeld

31. januar 2011

sne190810

DU skal jo oogså huske at spise noget mad, og især drikke en masse .. Jeg har nogle dage hvor jeg ikke spiser så meget, fordi jeg simpelthen glemmer det, eller ikke lige har hænderne frie. Og det kan jeg sagtens mærke .. Ellers mht. til væske så fyld en masse ½L flasker med vand, og bare ha' dem stående i køleren så der altid er dejlig kold frisk vand.

Det hjælper og frister en mere til liiiige at snuppe noget at drikke .. Og det er altså super vigtigt at huske når man ammer.  

Og ellers så en dejlig tur ude i den friske luft,  slap af og ta' den berømte lur midt på dagen, når lillemanden ogs lige napper en ½ time eller 3, som også kan gøre underværker

Anmeld

31. januar 2011

Isabella_mor

DU skal jo oogså huske at spise noget mad, og især drikke en masse .. Jeg har nogle dage hvor jeg ikke spiser så meget, fordi jeg simpelthen glemmer det, eller ikke lige har hænderne frie. Og det kan jeg sagtens mærke .. Ellers mht. til væske så fyld en masse ½L flasker med vand, og bare ha' dem stående i køleren så der altid er dejlig kold frisk vand.

Det hjælper og frister en mere til liiiige at snuppe noget at drikke .. Og det er altså super vigtigt at huske når man ammer.  

Og ellers så en dejlig tur ude i den friske luft,  slap af og ta' den berømte lur midt på dagen, når lillemanden ogs lige napper en ½ time eller 3, som også kan gøre underværker

fantastisk med et dejligt svar.. det er hvertfald noget jeg kan bruge til noget.. erfaring frem for alt..

ja det er også rigtigt.. jeg må bare klø på med det der så han ikke græder og savner tryghed.. for det skal han heller ikke mangle..

man er bare så pisse bange for at tolke hans signaler forkert.. og hver gang efter en amning og der måske går noget tid, selvom han ligehar fået tør ble og har sovet lidt og så begynder at græde, så gennemgår man hele det der.. skal han bøvse, skal han skiftes igen, skal han trøstes, eller hvad i alverden skal han.. er han mon sulten igen... det er hårdt for alle de ting man gennemgår indtil man finder det rigtige, så græder han så han næsten bliver helt ildrød i hovedet og hulker.. og nogengange er det bare en lillefinger han vil have i munden.. (det giver han total ro, virkelig underligt, men det hjælper tit i stedet for sin sut)

men ja.. læg til og læg til og læg til, det må være de gyldne ord.. selvom det er fucking hårdt..

og jeg sørger for at drikke rigeligt, både mælk, vand (burde nok drikke mere vand) saft og lidt sodavand og cacao... smoothies og juice.. jeg drikker nok mere end jeg spiser.. om morgenen får jeg ikke rigtig noget.. hvis ikke jeg har youghurt i huset.. måske orker jeg lige at lave en kop hurtigkaffe.. og så kan jeg lige høvle en banan engang imellem..total yndlingsfrugt.

men ja jeg ved jeg har RIGELIGT mælk, så sent som i dag sad jeg ved computeren efter jeg havde været i bad. med bar overkrop og pludselig så dryppede det fra begge bryster helt vildt og vi måtte skynde os at finde en stofble og putte på, begge mine hænder blev fyldte med mælk, total kaos. og så kom der endda mælk på mine helt nye slapafbukser... 

Anmeld

31. januar 2011

sne190810

isabellamor skriver:

fantastisk med et dejligt svar.. det er hvertfald noget jeg kan bruge til noget.. erfaring frem for alt..

ja det er også rigtigt.. jeg må bare klø på med det der så han ikke græder og savner tryghed.. for det skal han heller ikke mangle..

man er bare så pisse bange for at tolke hans signaler forkert.. og hver gang efter en amning og der måske går noget tid, selvom han ligehar fået tør ble og har sovet lidt og så begynder at græde, så gennemgår man hele det der.. skal han bøvse, skal han skiftes igen, skal han trøstes, eller hvad i alverden skal han.. er han mon sulten igen... det er hårdt for alle de ting man gennemgår indtil man finder det rigtige, så græder han så han næsten bliver helt ildrød i hovedet og hulker.. og nogengange er det bare en lillefinger han vil have i munden.. (det giver han total ro, virkelig underligt, men det hjælper tit i stedet for sin sut)

men ja.. læg til og læg til og læg til, det må være de gyldne ord.. selvom det er fucking hårdt..

og jeg sørger for at drikke rigeligt, både mælk, vand (burde nok drikke mere vand) saft og lidt sodavand og cacao... smoothies og juice.. jeg drikker nok mere end jeg spiser.. om morgenen får jeg ikke rigtig noget.. hvis ikke jeg har youghurt i huset.. måske orker jeg lige at lave en kop hurtigkaffe.. og så kan jeg lige høvle en banan engang imellem..total yndlingsfrugt.

men ja jeg ved jeg har RIGELIGT mælk, så sent som i dag sad jeg ved computeren efter jeg havde været i bad. med bar overkrop og pludselig så dryppede det fra begge bryster helt vildt og vi måtte skynde os at finde en stofble og putte på, begge mine hænder blev fyldte med mælk, total kaos. og så kom der endda mælk på mine helt nye slapafbukser... 

HAHAHA  Dét kender jeg godt, det med mælken bare SPRINGER frem lige pludselig .. Det er for morsomt!!  

Men i starten der er det pisse hårdt, for man er så usikker på alting, og skal liiige ind i det hele og lære alt det nye at kende. En ting som jeg vil sige til dig, og som jeg ville ønske jeg havde taget lidt mere til mig i starten; Lyt, stol og tro altid på dig selv, når det gælder dit barn! Selv nu selvom der 'kun' er gået 3 uger, så kender du dit barn bedst af alle (og selvfølgelig din kæreste) Og hvis det hjælper for jer at Villads for en lillefinger i munden,- så er det jo bare det i gør. Så kan folk måske komme og sige det ene og andet men altså ........ Det er ikke dem som står med en skrigende baby, som er ulykkelig klokken lort om natten. Med tiden finder i jo nok ud af løsninger som er mere holdbare for alle.  Alting til sin tid ..

Og når i lærer at tyde hans signaler, grød og grynten så bliver det ogs en del nemmere og roligere .. Så bliver det næsten helt sjovt. For så kan man godt nogen gange ha' det sådan lidt 'Arj, nu stopper du lige lidt med det hysteri, lille ven' Fordi de brokker sig lidt over at blive lagt for at få tøj på f.eks.. (Ja, som du kan høre er det noget af en SHOW herhjemme når hun skal ha' tøj af og på.. Og det er HVER gang. Hun haaaader det som pesten, ogs selvom jeg siger til hende at det altså kun er børn i Afrika som har det varmt nok til at gå uden tøj .. Og vi altså befinder ogs i kolde kolde Danmark)

Anmeld

1. februar 2011

tinasmor

Har ikke læst andres svar.

Nu ved jeg ikke hvor gl. han er. Men de siger jo, at man skal passe på med at give modermælkserstatnig samtidig med at man ammer fordi det så kan gøre, at du så med tiden ikke selv vil producerer nok.

Men har ikke meget erfarring på det område, så bare lige et input.

Anmeld

1. februar 2011

Sofia24

Hej!

Generelt ligger MME tungere i maven på de små og mætter dem længere, hvor MM er lettere fordøjeligt - så et lille barn kan nemt vågne op efter at have spist og føle at der er plads til lidt mere

Mht at malke ud, så foreslår jeg at du gør en af tingene fuldt ud! Jeg har selv malket fuldt ud i 3 mdr da min dreng ikke ville ta ved, ved mig, så jeg ved hvad det vil sige  Han spiser ved mig nu heldigvis  

Når man malker ud er det lidt hårdt arbejde, for man skal op om natten og malke mindst 1 gang i starten (for at holde produktionen igang) og man skal jo malke hver gang den lille spiser... I løbet af de første halvanden måned fandt jeg min egen gode rytme med udmalkning, hvor jeg malkede ca 6 gange i døgnet - uafhængigt af min drengs spisetider - og jeg kunne sagtens følge med mængdemæssigt.

Skal jeg komme med min ærlige mening, synes jeg du skal fortsætte din amning. Jeg gjorde det at, var han ved at falde i søvn trak jeg brystet lidt ud af munden på ham og så vågnede han og spiste videre hvis han var mere sulten... Hra du prøvet det?

Nå det blev vist lidt rodet.... Bare skriv hvis du har ??

Knus Sofia

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.