Linemus - RAW spørgsmål.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.587 visninger
9 svar
0 synes godt om
31. januar 2011

Tut

Hej dejlige Line,

Nu har jeg fat i RAW bogen, og mit første projekt denne gang skal være side 252 Jordbær is - MEN.... Hvor køber man agave-nektar?

Ja, hvor køber du generalt alle de "underlige" ting henne?

Mette

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2011

linemus

Agavenektar eller agavesirup kan du nemmest købe på nettet. Jeg har købt herfra http://helsehelse.dk/shop/raa-moerk-agave-8784p.ht ml hvor jeg også købte rå kakaopulver og rå kakaonibs. Vi har også fundet agavesirup i Kvickly Extra fra Urtekram, men det er ikke rå. Det er ikke alt, vi køber rå, men vi bestræber os på det uden at være fanatisk

Jeg søgte på nettet for at finde varerne og se, hvor det er billigst. Ovenstående sirup er den billigste, jeg har set. Vi har så opdaget en lille økologisk butik i nordjylland, hvor de også har nogle Raw Food varer. De er lidt billigere, men så kommer der jo benzin oveni.

Vanillepulver (ikke vanillesukker), som han bruger i bogen, har jeg vist fundet i Kvickly Extra... tror jeg. Det er også fra urtekram og koster en bondegård for en lille bitte smule, men man bruger heller ikke ret meget af det.

Mmm, jordbæris

Anmeld

2. februar 2011

Tut

YES, jeg har fundet en helsebix i rødovre centeret (5 km fra os) som har ALT i RAW...

Christian er sendt afsted i dag for at købe cacaopulver, kokosolie, agave sirup, og alle de ting man skal bruge.

NICE.

Glæder mig.

Vil prøve at lave jordbæris eller citronkage til vores gæster på lørdag til dessert.

Eller kan du anbefale noget andet der er godt?

Anmeld

4. februar 2011

linemus

Ej, hvor er du heldig Sådan en butik vil jeg også have i nærheden.

Mmm, jordbæris er godt! Eller du kan blande alle mulige andre bær i i stedet Og chokoladesovsen (s. 284) er også god - jeg bruger vand i stedet for olie, så den ikke er så tyk/fed.

Citronkagen har jeg ikke prøvet.

Jeg kan anbefale Syndig Chokoladekage. MUMS! (For de nysgerrige kan opskriften findes her: http://www.netspiren.dk/info/Syndig-chokoladekage- Raw-Food-355l1.aspx) Og konfektruller (som jeg laver til kugler).

Jeg har prøvet blåbærtærten, men den var megamislykket, klistret og slet ikke så flot som på billedet. Hvis man lukkede øjnene, når man spiste, smagte den nu rigtig godt Cashewnødde-stracciatella isen har jeg også prøvet - der er stadig meget i fryseren, for den er ret speciel, og vi er ikke rigtig fan af den.

Jeg fandt lidt selv på en en dag. Det var bunden fra Syndig Chokoladekage og fyldet fra Jordbærtærte. Til fyldet brugte jeg 500 g blandet jordbær og blåbær og brugte det hele (man skal ellers gemme noget til pynt). Så satte jeg den i fryseren og fik en smadderlækker flot iskage ud af det.

Fra en anden bog lavede jeg denne jordbær-iskage sidste weekend, hvor vi havde gæster:
Bund: Blend 200 g mandler til de er finhakkede, kom 250 g dadler i og blend til en jævn masse (tilsæt evt. en smule vand). Fordel i springform.
Fyld: 2 håndfulde jordbær (jeg brugte frosne) og 3 modne bananer blendes med 2 spsk agavesirup og saft fra 1 limefrugt (jeg brugte 1/2 citron). Fordeles på bunden og sættes i fryseren.
Tages ud af fryseren 15 min. før servering. Server/pynt med chokoladesovs og evt. jordbær.

Har du prøvet noget endnu? Ungerne elsker bananisen, som bare er SÅ nem og sund

Igen til de nysgerrige: Frys nogle modne bananer i skiver. Sørg for de er helt gennemfrosne. Hæld dem i en foodprocessor og blend. Bliv ved med at blende, og du får den lækreste banan-softice. Tilsæt evt. lidt vanille, eller blend nogle frosne bær sammen med bananerne.

Knus Line

Anmeld

4. februar 2011

Tut

Jeg lavdede den der hedder "bedre end cheese cake" i går..

FÅRK Den er god )

Den syndige chokoladekage SKAL afprøves snart!

Anmeld

4. februar 2011

linemus

Tut skriver:

Jeg lavdede den der hedder "bedre end cheese cake" i går..

FÅRK Den er god )

Den syndige chokoladekage SKAL afprøves snart!

Åh ja, den er også på min skal-prøves-meget-snart-liste. Jeg mangler bare de friske jordbær, det er jo ikke ligefrem sæson. Købte du jordbær dertil?

Syndig chokoladekage er SÅ lækker. Meget intens og chokoladet Man kan ikke spise ret meget, selvom man gerne ville

Anmeld

4. februar 2011

Tut

linemus skriver:

Åh ja, den er også på min skal-prøves-meget-snart-liste. Jeg mangler bare de friske jordbær, det er jo ikke ligefrem sæson. Købte du jordbær dertil?

Syndig chokoladekage er SÅ lækker. Meget intens og chokoladet Man kan ikke spise ret meget, selvom man gerne ville

Nej, jeg lavede den med blåbær og hindbær. De havde ikke jordbær i min Irma, så jeg improviserede.

Anmeld

13. februar 2011

Lise

Hvad hedder kogebogen?

Anmeld

13. februar 2011

Lise

Lise skriver:

Hvad hedder kogebogen?

Har fundet bogen...

Det ville aldrig gå herhjemme - er gift med en mand der elsker KØD, sovs og kartofler  Jeg tror sagtens jeg kunne leve RAW, men det kræver da lidt engagement.. Og en helvedes masse specielle råvarer. Købte engang en af kernesund bøgerne, men stod fuldstændig af pga alle de nye ting man skulle ud og købe..

Har spurgt før, men kan ikke huske at have fået svar  Har jeres børn også levet raw? Hvordan har i gjort det? Fortæl.

Anmeld

14. februar 2011

linemus

Lise skriver:

Har fundet bogen...

Det ville aldrig gå herhjemme - er gift med en mand der elsker KØD, sovs og kartofler  Jeg tror sagtens jeg kunne leve RAW, men det kræver da lidt engagement.. Og en helvedes masse specielle råvarer. Købte engang en af kernesund bøgerne, men stod fuldstændig af pga alle de nye ting man skulle ud og købe..

Har spurgt før, men kan ikke huske at have fået svar  Har jeres børn også levet raw? Hvordan har i gjort det? Fortæl.

Når man først kommer i gang, er det nemmere at bruge det, man i forvejen har, så det er ikke det store ekstra-sortiment, vi har herhjemme.

Der er så mange forskellige meninger om hvad der er sundt, så jo mere man læser, jo mere forvirret bliver man over, hvad kroppen egentlig har brug for. Nogle mener, vi får det, vi skal have, hvis vi bare - også på en rå diet - spiser varieret; andre mener, det er vigtigt at tilføre diverse olier og frø osv. for at blive dækket ind; andre igen mener slet ikke, man kan leve på en rå diet.

Nej, vores børn er ikke raw. Ikke så længe vi ikke er 100% sikre på, hvad der er bedst for dem. Vi er dog overbevidste om, at den bedste kost ikke indeholder kød og mælk, så det får de ikke. De får selvfølgelig rigtig mange grøntsager og får frugt til morgenmad og spiser salat ligesom os blot som tilbehør om aftenen.

Vi købte først bogen "Raw Food" (http://rawfoodbogen.dk/) og prøvede lidt derfra. Så fik jeg "Glød og glæde med raw food" (http://www.vibekeamdisen.dk/bogen.php) og "Raw Cake" (http://carolinefibaek.wordpress.com/) i julegave. I "Glød og glæde..." er der en 14 dages kostplan, som man kan følge, så det prøvede vi. Efter 5-6 dage fortsatte vi på vores egen måde, da opskrifterne var meget omstændige, og det blev for dyrt, fordi vi skulle have alt muligt forskelligt.

Har man brug for at blive guidet, tror jeg, dette giver et godt forløb, og så ryger der sikkert også lidt kilo samtidig: http://carolinefibaek.dk/shop/rfk/

Vi er forresten ikke raw lige pt. Kun med kagerne

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.