PeruBaby skriver:
Her kommer der lige et par svar fra en anden meget uerfaren mor
1. SUT: Jeg er enig med Pia i at sutten skal bruges med omtanke og begrænses til situationer, hvor bebsi har brug for mere tryghed - fx om natten ellen når bebsi er ked. Vi bruger ikke sut endnu, da Sofia generelt er en tilfreds baby, men det kan være det kommer
. MEN jeg har også hørt at man IKKE skal bruge sut når de er helt nyfødte, da de først lige skal lære at sutte ordentligt på moderens bryst (og det er åbenbart en anden teknik end den der bruges ved sutten). Derudover er der "risiko" for at sutte- og tryghedsbehovet bliver dækket vha. sutten og at bebsi derfor ikke får stimuleret brystet nok, til at mælken løber ordentligt til. Så man bør nok ikke bruge sut indtil man ved at bebsi kan sutte godt, mælken er løbet til og bebsi er begyndt at tage på som h*n skal.
2. VÆKKE: Jeg var også meget i tvivl om jeg skulle vække Sofia, hvis der gik for lang tid imellem hendes måltider (her siger de at bebsi bør spise hver 2. time!), så jeg prøvede at vække hende, men det var bare ikke rigtigt muligt i de føste 10 dage - det sov hun altså bare!! Så vidt jeg har kunnet læse mig til er der dog ikke noget i vejen for at der går op til 4 timer mellem måltiderne. Så her forsøger jeg at skifte hende lige inden hun falder i søvn og så sover hun så længe hun har lyst - med det lort/tis i bleen, som hun når at producere mens hun sover. Har også hørt at bleer nu er så gode/absorberende at det ikke er noget problem.
3. SUTTEBRIK: Har ikke selv brugt dem, men min veninde blev anbefalet dem da hun havde meget indadvendte brystvorter, så hendes søn kunne ikke få fat. Derudover har jeg hørt at man kan bruge den, hvis ens brystvorter sprækker meget og at det ellers bliver uudholdeligt at amme. Men altså, der er et hjælpemiddel, som man kan bruge, hvis der er problemer med amningen, og som ellers ikke bør bruges, da det er meget hårdere for bebsi at sutte, så de bliver hurtigt trætte og falder måske i søvn inden de er helt mætte, hvilket kan resultere i at bebserne ikke øger deres vægt, som de burde.
Håber at alt går som det skal med din lille Johannes
Jeg håber også sutten kan vente lidt, men det er ved at være hårdt at trøste ham med brystene
Skægt at der er forskel på anbefalingerne fra land til land. Det må være lidt forvirrende?
Jeg troede også jeg skulle bruge suttebrik, da mine brystvorter er totalt flade, meeenn det er lykkeds ham at få dem suttet i form
Nu er de bare fulde af sår
Men jeg bider det i mig og håber suttebrikken kan undgåes.