Spørgsmål fra nybagt mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. januar 2011

CA

PeruBaby skriver:

Her kommer der lige et par svar fra en anden meget uerfaren mor

1. SUT: Jeg er enig med Pia i at sutten skal bruges med omtanke og begrænses til situationer, hvor bebsi har brug for mere tryghed - fx om natten ellen når bebsi er ked. Vi bruger ikke sut endnu, da Sofia generelt er en tilfreds baby, men det kan være det kommer. MEN jeg har også hørt at man IKKE skal bruge sut når de er helt nyfødte, da de først lige skal lære at sutte ordentligt på moderens bryst (og det er åbenbart en anden teknik end den der bruges ved sutten). Derudover er der "risiko" for at sutte- og tryghedsbehovet bliver dækket vha. sutten og at bebsi derfor ikke får stimuleret brystet nok, til at mælken løber ordentligt til. Så man bør nok ikke bruge sut indtil man ved at bebsi kan sutte godt, mælken er løbet til og bebsi er begyndt at tage på som h*n skal.

2. VÆKKE: Jeg var også meget i tvivl om jeg skulle vække Sofia, hvis der gik for lang tid imellem hendes måltider (her siger de at bebsi bør spise hver 2. time!), så jeg prøvede at vække hende, men det var bare ikke rigtigt muligt i de føste 10 dage - det sov hun altså bare!! Så vidt jeg har kunnet læse mig til er der dog ikke noget i vejen for at der går op til 4 timer mellem måltiderne. Så her forsøger jeg at skifte hende lige inden hun falder i søvn og så sover hun så længe hun har lyst - med det lort/tis i bleen, som hun når at producere mens hun sover. Har også hørt at bleer nu er så gode/absorberende at det ikke er noget problem. 

3. SUTTEBRIK: Har ikke selv brugt dem, men min veninde blev anbefalet dem da hun havde meget indadvendte brystvorter, så hendes søn kunne ikke få fat. Derudover har jeg hørt at man kan bruge den, hvis ens brystvorter sprækker meget og at det ellers bliver uudholdeligt at amme. Men altså, der er et hjælpemiddel, som man kan bruge, hvis der er problemer med amningen, og som ellers ikke bør bruges, da det er meget hårdere for bebsi at sutte, så de bliver hurtigt trætte og falder måske i søvn inden de er helt mætte, hvilket kan resultere i at bebserne ikke øger deres vægt, som de burde.

Håber at alt går som det skal med din lille Johannes 

Tak for svar

Jeg håber også sutten kan vente lidt, men det er ved at være hårdt at trøste ham med brystene

Skægt at der er forskel på anbefalingerne fra land til land. Det må være lidt forvirrende?

Jeg troede også jeg skulle bruge suttebrik, da mine brystvorter er totalt flade, meeenn det er lykkeds ham at få dem suttet i form Nu er de bare fulde af sår Men jeg bider det i mig og håber suttebrikken kan undgåes. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2011

AnneBJ

Jeg kan jo af gode grunde ikke øse ud af erfaringer - endnu! Ville bare takke for tråden, så behøver jeg ikke oprette en når jeg står der om 2 mdr

Jeg stemmer også for narresut, simpelthen fordi det er hammertræls at trøste børn der ikke bruger det - om det også gælder ens egne, aner jeg ikke

Anmeld

31. januar 2011

CA

karina pigen skriver:

my sweet carina name girl...

har jo ik så meget erfaring selv meeen

1. Sut - hvorfor og hvorfor ikke?

vi fik et klart nej fra hospitalet af .. i hver til fald indtil ammingen kørte godt. men da vi har en lille dreng der har rigtig svært ved at sove og da mælken er løbet til ringede vi derind og fik  afvide at vi skulle prøve sutten. fik forklaret at da han kom ved akut kejsersnit som førte til at ham og jeg var afskilt i over 9 timer at hans tryghedsbehov nok er større end normalt kunne det være sutten kunne hjælpe lidt da han ellers kun kan finde ro ved mit bryst.- ( er i meeega søvn mangel).. han tager imod den når han ik er sulten med har brug for at sutte på nogen og jeg vil heller ha han sutter på den end hans fingre..

2. Skal han vækkes når han sover? - hvis han nu har lort i bleen, eller brysterne er ved at eksplodere.

vi vækker ham ikke.. istarten sov han i nogen lange perioder første nat hjemme var det 6 timer.. men ellers ligger det mellem 2-5 timer ( det er jo lige ændret lidt for tiden) men har fået at vide at vi IKK skal vække ham han vågner elv når han er sulten.. men vi skifter ham så med det samme når han vågner.. meeeeeeeeeeen da vi nu har en søn der lider meget af hudløshed under pungen og de folder deromkring skifter vi ham oftere

3. suttebrik - hvorfor og hvorfor ikke?

jeg bruger dem.. og jeg ville ik kunne undvære dem. åbenbart bliver mine vorter ik lange nok så lillemanden kan få godt fat og han har ik tålmodighed til at arbejde lidt for det når han er sulten.. så starten var et helved da han skreg og ik var til at ha med at gøre, det var så stressende og sad med tåre i øjene.. så fik jeg en ammebrik fra hospitalet og så gik det bare derud af.. mælken er løbet fint til .. jeg var meget nervøs for ulemberne ved at bruge den og der ingen for ham, fik dg a vide at det måske kunne forkorte min ammeperiode men det var ik sikkert.. og jeg ville heller ha en god amme periode og situationen og så måske lidt kortere end en  lang dum og dårlig situation for os begge...

selvfølgelig er det liidt mere besværlig med de ammebrikke man skal huske dem og  de er lidt mere stie en alm. vorter så der grines lidt i starten.... hehe

Tak for svar

Ja, det er re hårdt når det kun er brystet der kan trøste. Måske sutten blir løsningen her også...

Åh er han blevet hudløs den lille stakkel. Så må det være svært at lade være med at skifte ham ofte.

Kan godt forstå dit valg med suttebrikkerne. Jeg troede også jeg skulle bruge dem, da  mine brystvorter er så flade, men det problem har han løst. Nu er de bare fulde af sår, men eg prøver lige at bide det i mig lidt endnu. Der må da omme hård hud på et tidspunkt

Anmeld

31. januar 2011

CA

mathildemb skriver:

Jeg er godt nok ikke erfaren mor, men har lidt at byde ind med alligevel fra min tid på børneafdeling og fra fødselsforberedelsen.

Da jeg var til fødselsforberedelse for nyligt lærte vi, at mht sut er det ikke en god idé at lade barnet sove med sutten i munden, da de kan få en falsk mæthedsfornemmelse, og derfor sove fra at de er sultne. Når de så vågner, er de bare SÅ sultne og har måske været det i mange timer. Så de skulle altså være meget bedre i stand til at registrere sulten (og reagere på det)uden sut i munden.

På børneafd. (og det har jeg også hørt andre steder) havde vi en ammerådgiver tilknyttet. Der lærte jeg, at ammebrik kun er til hvis baby ikke kan få fat om brystvorten eller hvis andre forhold gør, at det er umuligt at amme uden.

Tak for svar

Jeg spurgte lige min SP i dag om det med sut om natten og hun mente at han nok skulle vågne af sult. Det er åbenbart lidt forskelligt hvad man siger. I tilfælde af at han skal have sut, vil jeg prøve at holde det til trøst og måske helt undgå nat og andre situationer han på nuværende tidspunkt klarer helt fint uden. Vi for se. alle os uerfarne eder vel med at blive helt erfarne? 

Anmeld

31. januar 2011

mathildemb

Carina87 skriver:

Tak for svar

Jeg spurgte lige min SP i dag om det med sut om natten og hun mente at han nok skulle vågne af sult. Det er åbenbart lidt forskelligt hvad man siger. I tilfælde af at han skal have sut, vil jeg prøve at holde det til trøst og måske helt undgå nat og andre situationer han på nuværende tidspunkt klarer helt fint uden. Vi for se. alle os uerfarne eder vel med at blive helt erfarne? 

Ja der er helt sikkert mange forskellige meninger om det Heldigvis lærer vi jo selv vores børn bedst at kende og bliver -forhåbentligt- eksperter i hvad der er bedst for lige præcis dem.

Uuuh glæder mig sådan til det snart er min tur 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.