Hej!
Vil gerne dele mine amningsproblemer med dig og andre der måske heller ikke er en malkeko.
Jeg havde problemer med amningen fra dag 1... Det var helt vildt frustrerende for mig og jeg havde nok en depression pga det. Min datter er nu et år gammel og jeg kan se tilbage på tiden som nybagt mor med en masse erfaring.
Jeg havde ikke nok mælk kort og godt. Min datter ville ikke rigtig "suge sig fast", hvilket jeg i eftertid godt forstår...der var jo næsten ikke en skid mælk... De kloge hoveder (ammeambulatoriet på RH, sundhedsplejerske og læge) fortalte mig en masse gode råd, hvilket jeg fulgte til punkt og prikke, det blev bare aldrig bedre og jeg fik det dårligere og dårligere psykisk.
De gode råd var bl.a. at jeg skulle sørge for nok søvn, nok mad, nok drikke, hud mod hud, udpumpning efter hver amning etc etc...
Jeg holdt ud til min datter var næsten 5 mnd. Hun fik supplerende MME og der var kun enkelte dage hvor hun kun fik MM. De dage var jeg lykkelig.
Nu, hvor jeg tænker tilbage på perioden, er jeg træt af at jeg holdt så meget fast i at jeg bare skulle have den amning til at fungere. Jeg var egoistisk og tænkte slet ikke på min datter. Alle tidsskrifter og hjemmesider siger at "alle kan amme", men det kan man altså ikke og jeg synes der er for lidt fokus på at ikke alle kan amme, selv om man gerne vil. Jeg var bange for hvad folk ville tro om mig hvis jeg gav flaske og ikke ammet. Jeg fik også nogle mærkelige kommentarer i retning om at det var fordi jeg ike gad... ! Hvis de bare vidste... Det var hverken godt for mig eller min datter, at den amning var sådan et stort problem. Min datter spiste i begyndelsen hver time, derefter gik det over til hver anden time og de gange hun fik lidt MME gik der op til tre timer.
Jeg kunne have haft meget mere glæde af de første måneder hvis jeg gik over til flaske lidt tidligere.
Der kan selvfølgelig være flere årsager til at man ikke kan amme. Jeg har lagt ind et link til en norsk hjemmeside der er god at kigge på. Jeg troede i lang tid at årsagen til at jeg ikke kunne amme var at jeg mistet 2.5 liter blod....men selv efter de tre mnd hvor min% var ok igen, var det stadig noget værre bøvl.
http://www.ammehjelpen.no/artikkel/153/Årsaker-til-lite-melk-sjeldne
Jeg vil råde dig til at tænke på dit barns bedste. Hvis det er sådan at hver eneste amning er et helvede for dig, så er det sikkert sådan for dit barn også. Jeg tror i begge to vil få meget mere glæde af MME.
VH M (30år og mor til 1 årig datter)