albert fik sin diagnose

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.412 visninger
16 svar
0 synes godt om
26. januar 2011

Alberts/

ved ikk 100% om det pass ind her men prøver,

var til lægen med albert idag, siden han blev født har hans lunger pevet og når han anstrænger sig leger mm. så kan han næsten ikk få vejeret,

da han blev født mente lægerne at det bare var fostervand,¨

men det blev ved med at pibe,

til 5 ugers undersøgelse mente lægen det var en lille virus

men her igår blev det helt gal han hostede som en søløve og peb.

det gik over og smuttet til lægen idag.

albert har astma og skal have medicin ca 2 gange i døgnet efter behov, det hjalp hurtig efter første omgang medicin, men det er kun alfaldsmedicin han får som tager det for en kort periode skal kører med det weekenden over og så ned og snakkeom hvordan det går og så skal  vi snakke om han skal have forbyggende medicin hver dag eller kun anfalds medicin,

føler bare virkelig jeg laver et slags overgræb på ham når jeg giver ham den maske det er ikk sjovt,

nogle med erfaringer om astma og børn? er helt grøn inde for det her aner intet

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2011

SussieThyssen

Alberts/ skriver:

var til lægen med albert idag, siden han blev født har hans lunger pevet og når han anstrænger sig leger mm. så kan han næsten ikk få vejeret,

albert har astma og skal have medicin ca 2 gange i døgnet efter behov, det hjalp hurtig efter første omgang medicin, men det er kun alfaldsmedicin han får som tager det for en kort periode skal kører med det weekenden over og så ned og snakkeom hvordan det går og så skal  vi snakke om han skal have forbyggende medicin hver dag eller kun anfalds medicin,

føler bare virkelig jeg laver et slags overgræb på ham når jeg giver ham den maske det er ikk sjovt,

Ingen af mine har astma, men den mellemste havde astmatisk bronchittis og den yngste er født med forsnævret luftrør.
Og det sidste er der rigtigt mange små drenge der har.
Desværre vil man ikke anderkende det som en diagnose i Danmark, men i USA er videnskaben bare helt fremme, hvad den sygdom angår.
Behandlingen er stort set som atsmatisk bronchittis, men det skal behandles når der kommer anfald og ikke ved daglig behandling.
Herhjemme fejlbehandler de desværre sygdommen, fordi de behandler det som AB, så en masse små børn kommer unødigt på sygehuset og får uttallige lungebetændelser, som de slet ikke behøver at få, hvis behandlingen var rigtig.
Hemmeligheden ligger i at man forebygger mod lungebetændelse hvis blot antydningen af det viser sig, man venter ikke for at se om ikke barnet kan bekæmpe det selv, som man gør her i landet.

Nå det var så lige et sidespring.
Det jeg egentligt vil sige til dig er, at det med overgrebsfølelsen kender jeg til, så det vil noget, men den lille vender sig til det, så du må bare gøre dig stærk og være den stærke.
Lilletrolden skal nok vende sig til masken.
Så du må være en supermor og tage de kampe der kommer, indtil du har vundet og han bøjer sig.
Der er bare visse ting, som man SKAL bøje sig for, som en læge sagde til mig, og det er jo også rigtigt.
Så du får lige et stort trøsteknus.

Kærligst
Sussie

Anmeld

26. januar 2011

Becks

Alberts/ skriver:

Puha

Selvom du føler det som et overgreb, så husk på det er for hans bedste du gør det! Dejligt de har fundet ud af, i så ung en alder, hver du glad for det!

Jeg har selv astma og har haft det hele livet.. I nogle perioder mærker jeg intet til det, men i andre gør jeg - feks i øjeblikket hvor vejret har været meget tåget/diset..

Jeg har lidt råd, som jeg ved er gavnlige for mig selv:

Støvsug og tør støv af TIT (ihvertfald et par gange om ugen)

Skift sengetøj MINIMUM én gang om ugen

Vask dyner og puder ofte det samme med bamser

Masser af frisk luft (frostvejr er super, når vejrtrækningen er besværet)

Undgå tåge og diset vejr

Undgå røg

luft ud/gennemtræk (gerne de anbefalede 3x10 min dgl.

Vær obs på svamp i munden (man kan få det af medicinen, så giv ham gerne vand lige efter på flaske, hvis han er gammel nok til det endnu)

Anmeld

26. januar 2011

Alberts/

SussieThyssen skriver:

Ingen af mine har astma, men den mellemste havde astmatisk bronchittis og den yngste er født med forsnævret luftrør.
Og det sidste er der rigtigt mange små drenge der har.
Desværre vil man ikke anderkende det som en diagnose i Danmark, men i USA er videnskaben bare helt fremme, hvad den sygdom angår.
Behandlingen er stort set som atsmatisk bronchittis, men det skal behandles når der kommer anfald og ikke ved daglig behandling.
Herhjemme fejlbehandler de desværre sygdommen, fordi de behandler det som AB, så en masse små børn kommer unødigt på sygehuset og får uttallige lungebetændelser, som de slet ikke behøver at få, hvis behandlingen var rigtig.
Hemmeligheden ligger i at man forebygger mod lungebetændelse hvis blot antydningen af det viser sig, man venter ikke for at se om ikke barnet kan bekæmpe det selv, som man gør her i landet.

Nå det var så lige et sidespring.
Det jeg egentligt vil sige til dig er, at det med overgrebsfølelsen kender jeg til, så det vil noget, men den lille vender sig til det, så du må bare gøre dig stærk og være den stærke.
Lilletrolden skal nok vende sig til masken.
Så du må være en supermor og tage de kampe der kommer, indtil du har vundet og han bøjer sig.
Der er bare visse ting, som man SKAL bøje sig for, som en læge sagde til mig, og det er jo også rigtigt.
Så du får lige et stort trøsteknus.

Kærligst
Sussie

han har haft to store anfald idag hvor han næsten ikke kunne trække vejret så blev nød til at give ham hans medicin og i løbet af ingen tid havde han det meget beder,

vi var lavet lege med selve masken her til aften for at gøre selve masken til en slags leg og det går endelig meget godt, men det er hårdt at se sin guldklump kæmpe for sit vejr og så sammetid skal klare at give ham masken, syntes det er hårdt me må venne mig til det.

men lægen sagde at det ikke var asmatisk bronkittis men alm astma, som er medfødt

Anmeld

26. januar 2011

Alberts/

Tutter skriver:

Puha

Selvom du føler det som et overgreb, så husk på det er for hans bedste du gør det! Dejligt de har fundet ud af, i så ung en alder, hver du glad for det!

Jeg har selv astma og har haft det hele livet.. I nogle perioder mærker jeg intet til det, men i andre gør jeg - feks i øjeblikket hvor vejret har været meget tåget/diset..

Jeg har lidt råd, som jeg ved er gavnlige for mig selv:

Støvsug og tør støv af TIT (ihvertfald et par gange om ugen)

Skift sengetøj MINIMUM én gang om ugen

Vask dyner og puder ofte det samme med bamser

Masser af frisk luft (frostvejr er super, når vejrtrækningen er besværet)

Undgå tåge og diset vejr

Undgå røg

luft ud/gennemtræk (gerne de anbefalede 3x10 min dgl.

Vær obs på svamp i munden (man kan få det af medicinen, så giv ham gerne vand lige efter på flaske, hvis han er gammel nok til det endnu)

tak for dine råd, er jo helt ny i dette her så rat med lidt hjælp til hvordan man skal begå sig,

har du kunne gå til sport og sådan eller hvis jeg må spørge,

Anmeld

26. januar 2011

SussieThyssen

Alberts/ skriver:

han har haft to store anfald idag hvor han næsten ikke kunne trække vejret så blev nød til at give ham hans medicin og i løbet af ingen tid havde han det meget beder,

vi var lavet lege med selve masken her til aften for at gøre selve masken til en slags leg og det går endelig meget godt, men det er hårdt at se sin guldklump kæmpe for sit vejr og så sammetid skal klare at give ham masken, syntes det er hårdt me må venne mig til det.

men lægen sagde at det ikke var asmatisk bronkittis men alm astma, som er medfødt

Puuuh stakkels lille myr.

Jeg ved godt hvordan det er når de ikke kan få luft.
Vi har endelig afleveret Nickolais iltapparat her sidste år og det er snart 2 år siden han sidst havde brug for at få ilt
Og så alle de slimløsnende midler og binyrebark hormon.

Vær opmærksom på, at det man forebygger med, indeholder binyrebarkhormon, og virker hæmmende på bla. ledplader, altså brusken imellem ledene, så børn der er blevet behandlet jævnligt med det, ofte får problemer med smerter i bl.a. ankler og knæ fordi bruskpladerne ikke er så tykke og har svært ved at vokse det de skal.
Ligeledes skal du holde godt øje med hans tænder, da binyrebarkhormon i sprayform angriber emaljen på tænderne.

Anmeld

26. januar 2011

Becks

Alberts/ skriver:

tak for dine råd, er jo helt ny i dette her så rat med lidt hjælp til hvordan man skal begå sig,

har du kunne gå til sport og sådan eller hvis jeg må spørge,

Du spørger bare en anden dag, hvis der er noget du vil spørge om

Jeg har gået til trampolin på konkurrenceplan og til svømning.. Men svømningen droppede jeg, da der er for "dampet"

Når han når den alder, lærer han hurtigt sine egne begrænsninger og finder hurtigt ud af, hvad han kan og ikke kan :-)

Hvilken medicin får han?

Min anfaldsmedicin er Dracanyl

Og den forebyggende pulmicort

Anmeld

26. januar 2011

Alberts/

SussieThyssen skriver:

Puuuh stakkels lille myr.

Jeg ved godt hvordan det er når de ikke kan få luft.
Vi har endelig afleveret Nickolais iltapparat her sidste år og det er snart 2 år siden han sidst havde brug for at få ilt
Og så alle de slimløsnende midler og binyrebark hormon.

Vær opmærksom på, at det man forebygger med, indeholder binyrebarkhormon, og virker hæmmende på bla. ledplader, altså brusken imellem ledene, så børn der er blevet behandlet jævnligt med det, ofte får problemer med smerter i bl.a. ankler og knæ fordi bruskpladerne ikke er så tykke og har svært ved at vokse det de skal.
Ligeledes skal du holde godt øje med hans tænder, da binyrebarkhormon i sprayform angriber emaljen på tænderne.

puha lyder ´godt nok ikke rat, håbet bare han kan "nøjes" med det her som bare tager anfaldene det hjælper helt kanon og han kan få sovet, håber ikke forbyggende er nødvendig

Anmeld

26. januar 2011

Alberts/

Tutter skriver:

Du spørger bare en anden dag, hvis der er noget du vil spørge om

Jeg har gået til trampolin på konkurrenceplan og til svømning.. Men svømningen droppede jeg, da der er for "dampet"

Når han når den alder, lærer han hurtigt sine egne begrænsninger og finder hurtigt ud af, hvad han kan og ikke kan :-)

Hvilken medicin får han?

Min anfaldsmedicin er Dracanyl

Og den forebyggende pulmicort

okay lyder godt,

han får airomir tror jeg det hedder

hov tænkte på babysvømning ved du om det er dumt at gå til?

aner simpelhen ingen ting

Anmeld

26. januar 2011

Becks

Alberts/ skriver:

okay lyder godt,

han får airomir tror jeg det hedder

hov tænkte på babysvømning ved du om det er dumt at gå til?

aner simpelhen ingen ting

Kommer an på hvor fugtigt der er.. For meget fugt kan udløse et anfald.. Så længe du altid har masken med dig..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.