1. gangsfødende

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

761 visninger
10 svar
0 synes godt om
26. januar 2011

AnneBJ

Hej piger,

Jeg har et stort ønske om, at komme hurtigt hjem efter jeg har født. Jeg vil gerne bare hjem i mine egne omgivelser, hvor jeg bestemmer hvem der må komme hvornår og hvor længe de må blive, hvor min kæreste ikke skal gå om natten/betale for at blive og sove, osv.

Det er selvfølgelig forudsat at alt går planmæssigt, og jeg stadig magter det, når jeg står i det. Så det jeg efterlyser svar på fra 1. gangsfødende som tog tidligt hjem er:

- er der noget specielt jeg skal sørge for at have hjemme?

- er der noget du fortyder ved, at du tog så tidligt hjem?

- blev du ringet op af JDM/sundhedsplejerske en af de følgende dage? hvorfor/hvorfor ikke?

Mange forstår ikke at jeg gerne vil hjem. De ser indlæggelsen som et hotelophold og synes det er helt fedt at være der. Det er rigtig godt at de har muligheden, men jeg bryder mig faktisk ikke om at være der, og skal kun føde der, fordi kæresten slet ikke var med på en hjemmefødsel. Så for mig er det en måde at gå på kompromis på

Jeg er klar over, at der bliver tudedage, at mælken ikke løber til "her og nu" osv., men jeg mener bare, de ting klarer hjemmefødere jo også "alene"; så kan jeg vel også, selvom jeg har fået barnet på sygehuset og så er taget hjem?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2011

Tdittmann

jeg er godt nok 3. gangsmor, men har været indlagt pga. af komplikationer de 2 første gange. Så har 3. gang tog jeg hjem efter 3 timer og det var så dejligt.

Husk at have 

- store hygiene bind hjemme, da du kan bløde kraftig de første dage

- Ammeindlæg 

- Modermælkerstatning evt. som brik til at supplere med indtil mælken løber til.

Jeg fortryder ikke jeg tog hjem, da jeg fik meget mere ro end da jeg var indlagt med nr. 1 og 2 desuden kunne være sammen med min familie hele tiden. 

Ja, jeg blev ringet op af en JDM fra sygehuset mener det var 3 dage efter og fik en snak om hvordan jeg havde det og hvordan han trives. Sundhedsplejesken ringede efter en lille uge. ( kan også skyldes at jeg var 3.gangs)

Hvis du vælger at tage hjem så skal du være opmærksom på at man de første dage efter fødslen altid kan henvende sig på sygehuset og spørge om råd eller få bebsen vejet eller set på eller få hjælp til amningen. Det er kan også være en mulighed at kontakte en ammerådgiver. Amning er dejligt og det ser nemt ud, men det skal læres og når det er lært og det fungerer så er det FANTASTISK!

Håber du finder den rigtige løsning og håber du kan tage hjem i hjemlige omgivelser kort efter fødslen

Håber du får en god fødsel

Tanja

Anmeld

26. januar 2011

AnneBJ

Tdittmann skriver:

jeg er godt nok 3. gangsmor, men har været indlagt pga. af komplikationer de 2 første gange. Så har 3. gang tog jeg hjem efter 3 timer og det var så dejligt.

Husk at have 

- store hygiene bind hjemme, da du kan bløde kraftig de første dage

- Ammeindlæg 

- Modermælkerstatning evt. som brik til at supplere med indtil mælken løber til.

Jeg fortryder ikke jeg tog hjem, da jeg fik meget mere ro end da jeg var indlagt med nr. 1 og 2 desuden kunne være sammen med min familie hele tiden. 

Ja, jeg blev ringet op af en JDM fra sygehuset mener det var 3 dage efter og fik en snak om hvordan jeg havde det og hvordan han trives. Sundhedsplejesken ringede efter en lille uge. ( kan også skyldes at jeg var 3.gangs)

Hvis du vælger at tage hjem så skal du være opmærksom på at man de første dage efter fødslen altid kan henvende sig på sygehuset og spørge om råd eller få bebsen vejet eller set på eller få hjælp til amningen. Det er kan også være en mulighed at kontakte en ammerådgiver. Amning er dejligt og det ser nemt ud, men det skal læres og når det er lært og det fungerer så er det FANTASTISK!

Håber du finder den rigtige løsning og håber du kan tage hjem i hjemlige omgivelser kort efter fødslen

Håber du får en god fødsel

Tanja

Mange tak for dit input! Rart at høre du havde en så god oplevelse med at komme tidligt hjem.

Jeg er helt inforstået med, at det er svært at amme, jeg tænker bare, at jeg hellere vil opsøge noget rådgivning hvis det er nødvendigt, end ligge på sygehuset og ærgre mig over at være der, hvis det ikke er nødvendigt.

God ide med MME'en, ammeindlæg og bind har jeg sørget for.

Anmeld

26. januar 2011

oo

jep store bind - stjæl evt nogle fra barselsgangen, det gjorde jeg og så køb evt tenabind, de kan suge heeeeelt vildt meget

evt en rejseflaske fra matas, hvis du sprækker er det FANTASTISK at skylle med varmt vand når du tisser!!

MME, hvis nu.

hmmm....ja!

du skal jo ind til tests og samtale med en jordemoder på 2. dagen for fødslen (tiden får du umiddelbart efter fødslen), så der møder du en igen.

og så kom vores sundhedsplejerske i hvert fald allerede mandagen efter onsdagen efter jeg havde født, så det er ret hurtigt

og ja, du må netop meget gerne ringe til barselsgangen hvor du har født og spørge om ALT og ellers findes der også en sundhedsplejerske hotline der er åben i weekenderne, og den er GULD værd, når man står med et eller andet totalt syret spørgsmål og man ikke ved hvem filan man skal spørge (hvis du ikke får et nummer udleveret, så skriv til mig, så finder jeg det til dig!!)

og jeg kan jo bare RIGTIG godt følge dig i, at det er rarest at komme hurtigst hjem. jeg fortryder ikke at vi tog hjem samme dag jeg havde født (og ja, jeg skulle jo have været hjemmeføder, men alligevel) og jeg manglede overhovedet intet fra barselsgangen

Anmeld

26. januar 2011

AnneBJ

Tjuhl skriver:

jep store bind - stjæl evt nogle fra barselsgangen, det gjorde jeg og så køb evt tenabind, de kan suge heeeeelt vildt meget

evt en rejseflaske fra matas, hvis du sprækker er det FANTASTISK at skylle med varmt vand når du tisser!!

MME, hvis nu.

hmmm....ja!

du skal jo ind til tests og samtale med en jordemoder på 2. dagen for fødslen (tiden får du umiddelbart efter fødslen), så der møder du en igen.

og så kom vores sundhedsplejerske i hvert fald allerede mandagen efter onsdagen efter jeg havde født, så det er ret hurtigt

og ja, du må netop meget gerne ringe til barselsgangen hvor du har født og spørge om ALT og ellers findes der også en sundhedsplejerske hotline der er åben i weekenderne, og den er GULD værd, når man står med et eller andet totalt syret spørgsmål og man ikke ved hvem filan man skal spørge (hvis du ikke får et nummer udleveret, så skriv til mig, så finder jeg det til dig!!)

og jeg kan jo bare RIGTIG godt følge dig i, at det er rarest at komme hurtigst hjem. jeg fortryder ikke at vi tog hjem samme dag jeg havde født (og ja, jeg skulle jo have været hjemmeføder, men alligevel) og jeg manglede overhovedet intet fra barselsgangen

Tusind tak for dit svar Trine!

Vi bor 5 minutters kørsel fra sygehuset - og det er i myldretid næsten Så jeg er måske også mere tryg ved det, end hvis vi havde en time hver vej!

Tyveri af bind: tjek!

Og den med rejseflasken skal helt sikkert også huskes - vores bruser kan ikke nå til toilettet.

Det er rart med de der "hvis nu", for det er jo de ting jeg ikke selv tænker over.

Dejligt at høre du ikke har fortrudt, det lød heller ikke som om I fandt ro på barselsgangen - det er den ro jeg håber at finde hurtigere ved at komme hjem

Igen, tak!

Anmeld

26. januar 2011

sarahb

jeg tog hjem dagen efter og det var dejligt, jeg var meget tryg ved situationen og han tog godt fat når jeg ammede osv så for os var det skønt..

Anmeld

26. januar 2011

AnneBJ

Jeg opper lige engang og ser om der er flere der vil dele erfaringer

Anmeld

26. januar 2011

Worldwide

Jeg fødte mit første barn den 5 januar kl 6.03 og vi var på vej hjem samme aften kl 19.30:p

vi følte slet ikke behov for at være på sygehuset og optage plads for andre som måske havde mere behov for det.. Vi havde alt klar herhjemme, bleer, vådeservietter, skumklude, creme, olier, MME osv.. Og vi fik den besked fra sygehuset, hvis der var det mindste vi blev utrygge ved eller følte det var forkert kunne vi altid komme igen og få en seng..

Vi var til eftersamtale, blodprøve osv med den lille 2 dage efter og alt var som det skulle være..

Jeg var glad for at komme hjem til mit eget, men nu havde vi også været på sygehuset siden Mandag morgen(hun blev født onsdag) og det havde været en hård omgang for mig, så trængte bar til a komme hjem..

Du kan evt få et par a de dejlige store bleer med hjem fra sygehuset til dig selv hvis det skulle være nødvendigt, men ellers sørg for a have godt med bind, natbind og alm, til dig selv, lidt nem mad i fryseren til de første dage osv Og selvom de der fine sygehus trusser måske ikk er de mest sexy der findes, så er de altså virkelig rare a have på frem for en egne trusser de første par dage:p

Vi fortryder ikke vi tog hjem, tværtimod.. Vi frabad os dog besøg de første dage vi var hjemme, selvom hele familie selvfølgelig gerne ville komme og se guldklumpen

Og et godt råd, hvis du skulle sprække, så gå i bad HVER gang du skal tisse de første par dage - elers kan det godt gøre nas! Jeg fik heldigvis kun 2 sting, men hvor op hvor gjorde det ondt a tisse på wc'et..

Anmeld

26. januar 2011

AnneBJ

Mileva skriver:

Jeg fødte mit første barn den 5 januar kl 6.03 og vi var på vej hjem samme aften kl 19.30:p

vi følte slet ikke behov for at være på sygehuset og optage plads for andre som måske havde mere behov for det.. Vi havde alt klar herhjemme, bleer, vådeservietter, skumklude, creme, olier, MME osv.. Og vi fik den besked fra sygehuset, hvis der var det mindste vi blev utrygge ved eller følte det var forkert kunne vi altid komme igen og få en seng..

Vi var til eftersamtale, blodprøve osv med den lille 2 dage efter og alt var som det skulle være..

Jeg var glad for at komme hjem til mit eget, men nu havde vi også været på sygehuset siden Mandag morgen(hun blev født onsdag) og det havde været en hård omgang for mig, så trængte bar til a komme hjem..

Du kan evt få et par a de dejlige store bleer med hjem fra sygehuset til dig selv hvis det skulle være nødvendigt, men ellers sørg for a have godt med bind, natbind og alm, til dig selv, lidt nem mad i fryseren til de første dage osv Og selvom de der fine sygehus trusser måske ikk er de mest sexy der findes, så er de altså virkelig rare a have på frem for en egne trusser de første par dage:p

Vi fortryder ikke vi tog hjem, tværtimod.. Vi frabad os dog besøg de første dage vi var hjemme, selvom hele familie selvfølgelig gerne ville komme og se guldklumpen

Og et godt råd, hvis du skulle sprække, så gå i bad HVER gang du skal tisse de første par dage - elers kan det godt gøre nas! Jeg fik heldigvis kun 2 sting, men hvor op hvor gjorde det ondt a tisse på wc'et..

Mange tak for du ville dele dine erfaringer!

Havde du brug for MME'en i dagene indtil mælken løb til eller hvad gjorde du?

Anmeld

26. januar 2011

Worldwide

AnneBJ skriver:

Mange tak for du ville dele dine erfaringer!

Havde du brug for MME'en i dagene indtil mælken løb til eller hvad gjorde du?

Lorelai er flaskebarn da jeg ikke kan amme Men vi var blevet rådet til at købe MME som en sikkerhed til de første dage selvom jeg ammede.. Men det ville bare slet ikke, og af personlige grunde valgte vi flaske i samråd med sygehuset..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.