Hvor meget sover jeres???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.044 visninger
8 svar
0 synes godt om
25. januar 2011

Faith

Jeg er nysgerrig efter at høre hvor meget jeres 5-7 måneder gamle babyer sover i løbet af dagen.

Hvor gamle skal de være før man skal begynde at vække dem fra deres middagslur, for at være sikker på at de osse kan sove om natten?

Mine drenge på 7 måneder kan nemt tage 3½ timer om eftermiddagen og jeg har indtil nu bare ladet dem sove, med den tanke at de jo må ha brug for det. Men er det for meget og kan den lange lur have indvirkning på deres nattesøvn? Den ene af drengene (Emil) vågner hver nat kl 2 og vil bare ikke sove mere. Han virker egentlig til at være træt nok, men kan bare ikke finde ro. Hans ben flagrer op og ned og han vender og drejer sig i sengen og klynker. Den anden(Mikkel) sover efterhånden igennem om natten, med få undtagelser. Han skal sommetider bare lige ha en sut og så sover han videre. Ingen af dem virker sultne længere om natten, så det er ikke derfor Emil vågner. Kan det være fordi han sover for meget i løbet af dagen, eller har i andre bud på hvad det kan være???

Håber på masser af svar

På forhånd tak!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2011

Thalia

Min holdning (og den holdning jeg har mødt i både vuggestue og hos SP), er at man ALDRIG skal begynde at vække små børn fra lur. Tvært imod skader man deres søvnrytme mere end man gavner.

Små børn sover det de har brug for, og det kan være utroligt stressede for dem at blive vækket (voksne er jo  sådan set heller ikke vilde med vækkeuret ;-)) Og det med at lade dem sove efter behov bliver endnu vigtigere når de nærmer sig den alder hvor de skal i pasning. Til den tid bliver det nemlig ofte nødvendigt at vække dem om morgenen, og hvis man så også vækker dem fra middagsluren får de slet ingen mulighed for at sove til de er udhvilede.

Undtagelsen har for vores vedkommende været at vores yngste er præmaturbarn og det første års tid var temmeligt sansesensitiv. Han begyndte i vuggestue da han var 8 mdr gammel, og reagerede ikke voldsomt på det i starten. Lige så stille begyndte han dog at strække sin lur længere og længere og til sidst sov han 6 timer til middag, for på den måde slap han for at skulle håndtere alle de nye indtryk - og så lang en lur havde selvsagt en stor indflydelse på hans nattesøvn.

- Men det er jo altså et helt ekstremt tilfælde som dog typisk knytter sig til præmaturbørn. Altså at en ekstra lang lur bliver en forsvarsmekanisme mod mange nye indtryk.

Han bliver 2 på mandag og sover nu 3 timer til middag hver dag, og sover desuden igennem om natten fra 7 aften til 7 morgen.

Anmeld

25. januar 2011

Nalle

Sebastian sover fra 20-07 ca, så får han noget og spise og sover 1 ½ time mere.

Til middag sover han ca 1 ½ time, og om eftermiddagen ca 1½ - 2 timer ca

Han har altid sovet meget, han er 7½ måned.

Anmeld

25. januar 2011

Thalia

Nå ja, og i forhold til Emils nattesøvn tror jeg altså ikke der er andet at gøre end at acceptere at der er forskel på børn, og at mange børn er over 1 år gamle før de lærer at sove igennem sådan rigtigt.

Det bedste i kan gøre er at fortsætte med lur som i plejer, og så tydeligt signalere om natten at han ikke har grund til at vågne. Han skal ikke tages op af sengen, og hver gang han sætter sig op skal han ligges ned igen. Han skal selvfølgelig ikke være alene, og han må gerne nusses så han mærker at det er rart at ligge og slappe af. - Nå ja g så plejer jeg at synge meget stille for mine børn når de skal sove, og det kan man jo også gøre hvis det giver ham ro.

Det er en fase og det går over

Anmeld

25. januar 2011

Faith

Thalia skriver:

Min holdning (og den holdning jeg har mødt i både vuggestue og hos SP), er at man ALDRIG skal begynde at vække små børn fra lur. Tvært imod skader man deres søvnrytme mere end man gavner.

Små børn sover det de har brug for, og det kan være utroligt stressede for dem at blive vækket (voksne er jo  sådan set heller ikke vilde med vækkeuret ;-)) Og det med at lade dem sove efter behov bliver endnu vigtigere når de nærmer sig den alder hvor de skal i pasning. Til den tid bliver det nemlig ofte nødvendigt at vække dem om morgenen, og hvis man så også vækker dem fra middagsluren får de slet ingen mulighed for at sove til de er udhvilede.

Undtagelsen har for vores vedkommende været at vores yngste er præmaturbarn og det første års tid var temmeligt sansesensitiv. Han begyndte i vuggestue da han var 8 mdr gammel, og reagerede ikke voldsomt på det i starten. Lige så stille begyndte han dog at strække sin lur længere og længere og til sidst sov han 6 timer til middag, for på den måde slap han for at skulle håndtere alle de nye indtryk - og så lang en lur havde selvsagt en stor indflydelse på hans nattesøvn.

- Men det er jo altså et helt ekstremt tilfælde som dog typisk knytter sig til præmaturbørn. Altså at en ekstra lang lur bliver en forsvarsmekanisme mod mange nye indtryk.

Han bliver 2 på mandag og sover nu 3 timer til middag hver dag, og sover desuden igennem om natten fra 7 aften til 7 morgen.

Ok det lyder ikke til at jeg behøver være bekymret for at de sover for meget i løbet af dagen så. Det er osse det jeg har fået at vide af SP og andre mødre, men vidste ikke om man på et tidspunkt risikerede dårlig nattesøvn pga. for lange lure om dagen.

Der må være en anden årsag til Emils urolige nattesøvn. Synes bare efterhånden vi har prøvet alt: Mere mad i løbet af dagen, svøbning, putning i slyngevuggen, at han sover sammen med Mikkel eller os, børnepanodil (i samråd med lægen), fordi vi troede han måske havde smerter, kiropraktor, og jeg ku blive ved. Uden effekt. Nu overvejer vi zoneterapi. Der må være et eller andet der generer den lille mand.

Anmeld

25. januar 2011

Faith

Nalle skriver:

Sebastian sover fra 20-07 ca, så får han noget og spise og sover 1 ½ time mere.

Til middag sover han ca 1 ½ time, og om eftermiddagen ca 1½ - 2 timer ca

Han har altid sovet meget, han er 7½ måned.

Hold da op, det kalder jeg en dreng med et godt sove.

Det må være dejligt at der er ro fra 20-07. Det glæder jeg mig meget til vi får. Synes snart natteroderiet skal ha en ende.

Anmeld

25. januar 2011

Thalia

smillaluna skriver:

Ok det lyder ikke til at jeg behøver være bekymret for at de sover for meget i løbet af dagen så. Det er osse det jeg har fået at vide af SP og andre mødre, men vidste ikke om man på et tidspunkt risikerede dårlig nattesøvn pga. for lange lure om dagen.

Der må være en anden årsag til Emils urolige nattesøvn. Synes bare efterhånden vi har prøvet alt: Mere mad i løbet af dagen, svøbning, putning i slyngevuggen, at han sover sammen med Mikkel eller os, børnepanodil (i samråd med lægen), fordi vi troede han måske havde smerter, kiropraktor, og jeg ku blive ved. Uden effekt. Nu overvejer vi zoneterapi. Der må være et eller andet der generer den lille mand.

Natteroder ER væmmeligt, men det er altså ikke sikkert at der er noget galt med ham. Måske er han bare ikke nået dertil hvor han "kan" sove en hel nat. Børn er bare smadder forskellige på det punkt

Min erfaring er dog at de fleste børn begynder at sove en del tungere og længere når de begynder i pasning - og når de begynder at komme mere rundt, fordi de bliver stimuleret af mange flere nye indtryk, og af at de begynder at bruge deres krop mere aktivt.

Er han begyndt at kravle eller mave sig rundt?

Anmeld

25. januar 2011

Nalle

smillaluna skriver:

Hold da op, det kalder jeg en dreng med et godt sove.

Det må være dejligt at der er ro fra 20-07. Det glæder jeg mig meget til vi får. Synes snart natteroderiet skal ha en ende.

Ja, for storesøster på 2 år sover lige sådan

Anmeld

25. januar 2011

Faith

Thalia skriver:

Natteroder ER væmmeligt, men det er altså ikke sikkert at der er noget galt med ham. Måske er han bare ikke nået dertil hvor han "kan" sove en hel nat. Børn er bare smadder forskellige på det punkt

Min erfaring er dog at de fleste børn begynder at sove en del tungere og længere når de begynder i pasning - og når de begynder at komme mere rundt, fordi de bliver stimuleret af mange flere nye indtryk, og af at de begynder at bruge deres krop mere aktivt.

Er han begyndt at kravle eller mave sig rundt?

Ja det har jeg osse hørt fra andre, at når de starter i pasning sker der en ændring i forhold til nattesøvn.

Han er så småt begyndt at mave sig rundt, men kun rotering omkring sig selv, ikke kryben fremad endnu. Men han er jo osse 7 uger for tidligt født og det har nok osse noget at sige i forhold til motorik og udvikling i det hele taget.

Vi er dog begyndt at lege lidt mere "vildt" med dem efter vi har fundet ud af at de ikke er så skrøbelige endda. Jeg kan mærke at det trætter dem mere når vi leger "flyver" eller "hoppeleg". De er lige for nylig begyndt at kunne hoppe på benene og det synes de er vældig sjovt.

Noget der bekymrer mig lidt er at de endnu ikke kan sidde selv, og de er altså 7 måneder den 28. januar. Men alle siger at det er meget forskelligt hvornår børn kan de forskellige ting. Kan bare ikke lade være med at sammenligne med andre børn på samme alder.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.