Min øjestens vej til denne verden.
Når jeg tænker tilbage startede det egentligt lørdag d 15/1, jeg havde sådan en underlig fornemmelse i hele kroppen, som om den fortalte mig at der snart skulle ske noget. Jeg havde sagt til mig selv at jeg ville nok gå overtid, så jeg tænke at jeg ville prøve noget af alt det ammestuesnak af, så jeg støvsugede hytten og bagte en omgang boller.
Jeg grinte en del af mig selv, for overhovedet at tro på sådan noget snik snak ?
Mikkel kom hjem fra arbejde og spurgte sødt om jeg ikke godt kunne føde i weekenden for han ville gerne snart have barsel, han var træt af sneglatte veje (er postbud). Jeg lovede selvfølgelig at gøre mit bedste. ?
Vi går i seng omkring kl. 23:00 og Mikkel siger at han glæder sig til at sove længe – jeg vågner kl. 01:48 og var lysvågen, min krop kørte på en form for speed, prøvede at ligge på forskellige måder, talte får, men intet kunne få mig til at slappe af, da klokken bliver 04:00 smutter jeg ind på sofaen for at se lidt tv, jeg finder heldigvis en god film, så det gik hurtigt halvanden time.
Jeg falder i søvn ved en 05:30 tiden og vågner igen kl. 06:35 og føler sådan at jeg skal tisse og rejser mig op og kan mærke at der er noget som løber, bliver et kort øjeblik grebet at panik og kalder på Mikkel som jo sov og siger de gyldne ord ”vandet er gået”
Da jeg jo står midt i stuen finder Mikkel et håndklæde og får det tørret op, mens jeg ” drypper” af på toilettet. Tager lige et hurtigt bad.
Vi spiser morgenmad og snakker om at Jakob nok snart melder sin ankomst og så på terminsdagen d 16. ?
Jeg ringer til Skejby kl. 7:30 og aftaler at vi skal kommer derind kl. 10:15. Ved tjekket mærker hun indvendigt og udvendigt, det er ikke sket noget ? havde nu heller ikke forventet det. Jeg får to piller og får to med hjem som jeg skal tage 4 timer efter hvis ikke der er kommet gang i mine veer.
Vi er hjemme igen kl. 12:00, efter en tur i føtex, jeg fik en pludselig lyst til slik ? vi fik købt lidt forskelligt at hygge med.
Klokken er cirka 14:00 da jeg kan mærke lidt veer, havde altid været bange for at jeg ikke ville kunne mærke når det var veer, men jeg var slet ikke i tvivl – så jeg lagde mig lidt ind i sengen for at slappe lidt af.
Tiden går og jeg hopper i bad da jeg syntes det er lidt uoverskueligt og for at få slappet helt af i kroppen ved hjælp fra det dejlige varme vand ?
Kl. ca. 16:30 er mine veer meget regelmæssige og Mikkel ringer til FG, de foreslår at jeg bliver hjemme en time mere hvis jeg er tryg ved det og det er jeg faktisk.
Jeg ligger inde i sengen og koncentrerer mig om min vejrtrækning, Mikkel ligger stille ved siden af og det giver mig ro i kroppen.
Vi ankommer til Skejby igen kl. 18.05 og bliver modtaget af min egen JM Nina og JM studerende Majken, så var selvfølgelig glad.
Vi kommer ind på fødestue 14. Efter en lille snak og hun har mærket indvendigt, er 3 cm. åben, kommer jeg i brusebad hvor jeg sidder i ca. 2 timer, men da jeg ikke rigtig kan slappe af i min lænd kommer jeg i karbad, DEJLIGT!
Omkring kl. 22.00 er jeg stående ved fødelejet og jeg får lattergas, det hjælper mig godt gennem min veer. Jeg er nu 9 cm. åben.
Kl. 23.00 sidder jeg på fødestol mens Mikkel støtter mig bagtil, det er rart at sidde ned, det virker meget naturligt for mig at presse nu og mine presseveer er taget godt til. Klokken nærmer sig 01.00 og de kan ikke se nogen fremgang i min presseveer og det har nu været vandafgang i ca. 18 timer så jeg får noget pencilen.
Får ny JM Tanja
Jeg er rigtig træt og vil bare gerne have min lille dreng op på maven.
Tanja giver mig akupunktur i lænden og jeg kommer op på fødelejet på ryggen, mine presseveer er rigtig kraftige og de forstår ikke hvorfor jeg ikke kan presse den lille mand ud, for de skære ansigt når jeg klemmer dem i hånden ?
Kl. 01.45 bliver der tilkaldet en JM mere og de finder ud af at han sidder med hovedet skævt i bækkenet, men de vil lige give mig en chance mere for selv at få ham ud. Men det lykkes ikke og de fortæller at de er nød til at hjælpe ham til verden med en sugekop, de siger at vi sammen har 3 forsøg ellers er det akut kejsersnit. Jeg bliver lidt skræmt ved tanken om kejsersnit, for jeg ville ikke bare give op efter min lange kamp.
Tanja lægger bedøvelsen kl. 02:30 og Puk (læge) sætter koppen ind, Mikkel står stille ved min side. I første presseve sker der ikke rigtig noget og Tanja siger at ved næste presseve skal jeg gøre lige som de siger, jeg mærker den kommer og tager fat om mine baglår ved hjælp for en anden JM og sosu ass. Jeg presser og presser alt hvad jeg har lært og lige som Mikkel stille hvisker i mit øre ”kom nu skat” kommer hovedet ud og Puk tager koppen af og efter en presseve mere fødes Jakob mandag d. 17 januar 2011 kl. 02:53.
Min øjesten kommer op på min mave og Mikkel og jeg græder begge. Mikkel klipper navlestrengen.
Alt er idyl for en kort stund, jeg bløder rigtig meget og de er bange for at det er min livmoder der er bristet, men det viser sig at være min ringmuskel som er rykket halvt over grunder at Jakob sad skævt.
Efter 15 min som ny familie får Mikkel, Jakob i armene og jeg bliver hurtigt kørt på OP, hvor de allerede står klar. Jeg får langt bedøvelse og bliver syet. Efter 1 time kommer jeg på opvågning hvor jeg genforenes med Mikkel og Jakob. Tanja kommer for at måle og veje Jakob. Vores lille dreng er 53 cm. lang og vejer 3440 gram. Han kan allerede sutte ved mig bare 2 timer gammel ? jeg har endelig fået min lille dreng i armen og kan ikke finde ord der beskriver følelsen som kommer over mig, det er overvældende, min lille søn er endelig ude ?
Selvfølgelig også lidt billeder
God dag alle sammen.