hej
jeg var SÅ bange og nervøs for fødslen gennem hele graviditeten. Det skulle heldigvis vise sig, at min frygt var HELT overflødig. Jeg havde den mest fantastiske oplevelse. Som dig troede jeg at jeg ville panikke, hvis vandet gik hjemme. Dette gjorde vandet, men jeg panikkede ikke. ja jeg var nervøs og turde ik gå på toilettet uden at manden holdt mig i hånden
, men jeg havde ikke ondt og smerterne begyndte ligesom svage mens smerter, som så over en del timer tog til. Men smerterne var slet ik så slemme som jeg havde troede, og var jeg med fra starten med vejrtrækningen, så gik det faktisk rigtig godt. jeg fik en epidural blokade da jeg var en 5-6 cm åben så vidt jeg husker. Så du skal tænke på, at du har den mulighed og at det altså ik gør dig mindre god bare fordi du får sådan en! jeg mener ik at udstå smerten er midlet eller målet med fødslen. Så hvis man synes nu er det sku lige festligt nok, så kan jeg varmt anbefale en epidural.
Nå men altså jeg havde den meste fantastiske, hyggelige, rolige og dejlige fødsel trods smerter og presseveer i to timer inden jeg måtte presse. Men synes nu ik de gjorde ondt. dwet var mere sådan en du ved " jeg har diarre og skal virkelig på toilet NUUUU-agtigt"
Du skal også tænke på, at jordmoderen er der, måske ik hele tiden, men du har heller ik brug for hende hele tiden og du har heller ikke vilde smerter hele tiden. Men jm er der når du har brug for dem og de hjælper dig igennem det hele og er dygtige til det de nu gør. Min jm var der det meste af tiden, nogle gange gik hun lige kort ud men ellers var der en. jeg havde også en studerende med, hvilket bare kan anbefales så meget! Så har du en hele tiden hos dig! Total lux
Men det kort af det lange er at, du bare skal glæde dig og tro på at det hele nok skal gå. De er så dygtige så skulle der opstå komplikationer hos dig eller barnet så løses det også! Jeg havde lidt komplikationer bagefter hvor jeg blødte lidt rigeligt, men det fik de løst og jeg er absolut ik skræmt væk fra at føde igen!
Men tror det er normalt at have en vis spænding i kroppe op til fødslen. Første gang skal man jo ud på ukendt grund. Og hver gang uanset hvad man laver så er det skræmmende at bevæge sig ud i det ukendte. men for at være helt filosofisk, så finder man som regle en sti at følge og du har jo en guide med - JM! Så du skal nok finde din sti, med eller uden epidural, frygt, smerter panik osv. 
Det du skal gøre nu er glæd dig og tro på det hele nok skal gå fredeligt og at de er der for at hjælpe og guide dig igennem denne helt fantastiske oplevelse som du/I forhåbentlig får.
Her er jeg ihvert fald vendt 180 grader fra at være tilhænger af kejsersnit og mega angst for fødslen til uh hvor jeg glæder mig til næste gang og hvor er det fedt smerter, presseveer og det hele ik mindst det lille vidunder man bringer til verden! Kunne gøre det på minuttet igen! Hold kæft hvor er vi kvinder uanset hvordan vi føder - bare total seje
Håber du får en god og fanastisk fødsel
Håber du kan bruge lidt af svaret til at få ro