Den sidste uge har jeg lagt Johanna i seng hver aften klokken 19, og hun falder i søvn!!!. Det har nærmest revolutioneret mit liv, for vi plejer at have hende oppe til langt ud på aftenen, fordi hun bare aldrig bliver træt. Så ville lige dele et enkelt lille greb, som har gjort noget af forskellen, med jer.
Siden hun var de der tre-fire måneder, hvor man får at vide at man skal begynde at lave en soverutine, har vi haft en godnatrutine bestående af pusle og bade, godnatsang, amning og så i seng, så jeg troede egentlig vi var godt dækket ind, men jeg havde simpelthen aldrig tænkt på at det ikke skulle være en rutine bare for rutinens skyld, men at hun faktisk skulle blive træt af den. Det lyder jo fuldstændig åndssvagt ikke at tænke på det, kan jeg godt se, når jeg ser det her sort på hvidt, men det havde jeg altså ikke helt taget til mig.
Det gik op for mig at vi altid har haft alt for meget action lige FØR vi begynder på godnatrutinen. Ikke sådan forstået at vi hænger i gardinerne eller danser vildt rundt, men at vi har gået direkte fra et hektisk køkken med masser af lys, madlavning, fuld aktivitet og tit et tændt fjernsyn til at forvente at hun kan falde til ro i løbet af et bad og tre godnatsange.
Nu sørger vi for at spise senest en time før hun skal i seng. Det er helt vildt tidligt for os, men på den måde har vi lidt mere ro på før sengetid. Så pusler jeg hende og giver hende nattøj på som sædvanligt, og her kommer clouet. I stedet for at gå direkte videre i seng, går vi ind i stuen, slukker det meste af lyset og rydder det meste af legetøjet væk. Så sidder hun i sin kravlegård med to-tre ting, der ikke er alt for aktivitetsskabende (hittet de sidste par dage har været en pegebog med billeder af dyr), mens jeg rydder op i køkkenet. Det kvarter det tager mig at rydde op passer åbentbart lige med den tid hun har brug for til at falde til ro, for bagefter er behøver vi bare lige at kigge en enkelt godnatbog igennem sammen, trække gardinerne for i soveværelset og amme lidt, og så er hun klar til at sove. Jeg tror simpelthen bare hun havde brug for lidt mere hjælp til at falde til ro. Samtidig har det givet lidt mere voksenluft i programmet, fordi vi faktisk få ryddet op, mens hun gør sig selv træt.
Anmeld