Hej
Jeg husker, at jeg tænkte nøjagtig det samme før den første.
Og jeg så med skræk og bæven på babymødrene som diskuterede soverutiner, hvad baby kan spise/ikke spise, påklædning i varmt/koldt vejr osv.
Og så fik vi Storesøster. Og så blev det bare helt naturligt. De første par dage var det lidt sådan gætning og samtaler a la : "Tror du hun har det for varmt/koldt nu?" og den slags. Men du lærer meget hurtigt din egen baby og dens signaler at kende, og så mærker du hurtigt hvad som er ok for ham/hende.
Når det gælder udstyr vil jeg anbefale at tænke enkelt til at begynde med:
Baby skal have et sted at sove, et sted at blive puslet/vasket - og så er det dejligt at have et sted, hvor man kan lægge barnet fra sig i stuen - på f eks et aktivitetstæppe eller i en vugge, og hvis I har bil må I købe en bilstol.
Se på hvordan i bor: Hvordan vil du at babyen skal sove? Hvad passer for jer? Og så køber du kun det nødvendigste: Seng, madras, dyne/tæppe, lagen x2, dynetræk x2.
Det samme med puslepladsen: Vi havde f eks en arbejdsbænk på et vaskerum som stod lige ind til en vask, så med en puslepude ovenpå og en lille reol monteret over var alt på plads.
Det samme med tøj: Tænk enkelt. Ofte får man en del tøjgaver efter fødslen og det er ikke nødvendigt med de helt store mængder til de aller mindste.
En barnevogn er god at have. Se på, hvordan I lever og køb en vogn som passer til forholdene. Skal I ofte have den med i bilen? Skal den stå fast på en balkong? Skal du jogge med den? Skal du bruge den på turer i skoven?
Efterhånden ser du, hvad du virkelig har brug for. Og ekstra udstyr/ting du bruger meget af kan suppleres op, og barnets far kan sendes i byen for at købe ting, du oplever I mangler, selvom du måske de første dage ikke føler dig i form til en bytur. Det er ikke en katastrofe om I kommer hjem med babyen og pludselig kommer i tanke om, at I ikke har blebøtte eller neglesaks. Selv havde vi købt et babybadekar, men min kollega vaskede konsekvent babyen i vasken på badet.
Ikke stress. Tag en ting ad gangen og se, hvad besteforældrene evn har lyst til at bidrage med osv. Du har stadig god tid.
Og så hyg dig med at handle tingene. Der findes så meget fint!
Lykke til!