ektrem kræsenhed

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

389 visninger
6 svar
0 synes godt om
17. januar 2011

Kaufie

Er nogen af jeres børn kræsne?

Ja, jeg ved godt det nogen steder er et forbudt ord, da kræsenhed er noget forældre har opfundet.... men alligevel....

William spiser ikke ret meget - og ikke ret mange forskellige ting. Man får jo altid at vide, at man skal se på om de er sunde og raske - og det er han jo. Lidt lille af sin alder, men ikke unormalt (og vi forældre er heller ikkke de højeste)

Han er dog de sidste par dage blevet temmelig irritabel og meget nem til at blive pylret. I børnehaven blev jeg idag spurgt om han havde haft en hård weekend - og vi kom så ind på hans spisevaner, som er mildt sagt anstrengte.

Morgenmaden er ok: havregryn med rugfras og mælk evt banan

Frokost: han mener ikke han kan lide rugbrød - men alligevel er det det han beder om - og pålæg: leverposteg eller pålægschokolade. 

Vi har forskellig slags brød i hans madpakke - alt med fuldkorn, så han trods alt får noget sundt brød... Rester af aftensmad kommer retur.

Aftensmad:

på positivlisten står:

risengrød
pandekager
tortillas (kun pandekagen)
pommes frites
kartoffelmos
pasta (men kun pasta, ikke kødsauce)
frikadeller (af og til)

And that's IT!!

Han går hellere i seng uden mad end at smage på noget som helst andet - og jeg har det ikke godt med at skulle tvinge ham....

Man skal ikke gøre det til et problem men det ER det altså bare nu!

What to do?? Han gider absolut ikke med i køkkenet for at hjælpe/kigge - og er generelt bare ikke interesseret i mad....

Mette, glad for at lillesøs (6 uger)spiser alt hun får serveret.... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2011

SussieThyssen

Børn er meget forskellige.
Min den ældste nægtede og kan stadig ikke lide sovs..og hun bryder sig ikke meget om varm mad..og hun ville og vil slet ikke have at ting rører ved hinanden på tallerkenen.
Derimod så er brød, grønsager og frugt sagen og har altid været det.
Tog man hende med ind til bageren og sagde hun måtte få lige hvad hun ville, så blev det en grovbolle, og sådan er hun endnu.
Så med hende var barndommen, madder, små bidder dit og dat, et rigt udvalg af grønsager og frugt.

Nr 2 har altid været altspisende. Hun elsker mad og det er i grunden ligegyldigt hvad.
Kan huske, da jeg med forbløffelse så hende spise gammelost med stærk sennep ude hos mine forældre
Hun var 2 år.

Nr 3 havde ingen madlyst og var meget kræsen, og sådan noget som fast kød og kartofler rørte han ikke før han var 7-8 år og havde fået fjernet mandler.
I dag er han glad  for det meste, men der er dog stadig grænser.

Så...du må bare prøve dig frem.
Prøv at se om det er det, at han ikke kan se hvad maden består af, og om han i virkeligheden er koldtmadsspiser.
Måske skal han lige som min ældste, have det serveret i små ublandede portioner, hvor der er en lille bunke med tomat, en lille bunke agurk, små kødboller eller frikadeller, små muffins med kød, ostebidder..ja brug fantasien.

Kærligst
Sussie

Anmeld

17. januar 2011

SiLiMiMa

SussieThyssen skriver:

Børn er meget forskellige.
Min den ældste nægtede og kan stadig ikke lide sovs..og hun bryder sig ikke meget om varm mad..og hun ville og vil slet ikke have at ting rører ved hinanden på tallerkenen.
Derimod så er brød, grønsager og frugt sagen og har altid været det.
Tog man hende med ind til bageren og sagde hun måtte få lige hvad hun ville, så blev det en grovbolle, og sådan er hun endnu.
Så med hende var barndommen, madder, små bidder dit og dat, et rigt udvalg af grønsager og frugt.

Nr 2 har altid været altspisende. Hun elsker mad og det er i grunden ligegyldigt hvad.
Kan huske, da jeg med forbløffelse så hende spise gammelost med stærk sennep ude hos mine forældre
Hun var 2 år.

Nr 3 havde ingen madlyst og var meget kræsen, og sådan noget som fast kød og kartofler rørte han ikke før han var 7-8 år og havde fået fjernet mandler.
I dag er han glad  for det meste, men der er dog stadig grænser.

Så...du må bare prøve dig frem.
Prøv at se om det er det, at han ikke kan se hvad maden består af, og om han i virkeligheden er koldtmadsspiser.
Måske skal han lige som min ældste, have det serveret i små ublandede portioner, hvor der er en lille bunke med tomat, en lille bunke agurk, små kødboller eller frikadeller, små muffins med kød, ostebidder..ja brug fantasien.

Kærligst
Sussie

enig

mine 4 er også meget KRÆSNE,ja det er de altså!

men de vokser som de skal og er kvikke og friske, så jeg håber og tror på, at det blir bedre med alderen - ham på 8år er allerede så småt blevet bedre til at spise flere ting.

men vi gider ikke lave ballade hver gang vi skal spise (det er prøvet - hjælper intet!!)så de får lov at passe det selv -indenfor rimelighedens grænser og så får de deres vitaminpille hver dag.

heise

Anmeld

17. januar 2011

Aves.

Kaufie skriver:

Er nogen af jeres børn kræsne?

Ja, jeg ved godt det nogen steder er et forbudt ord, da kræsenhed er noget forældre har opfundet.... men alligevel....

William spiser ikke ret meget - og ikke ret mange forskellige ting. Man får jo altid at vide, at man skal se på om de er sunde og raske - og det er han jo. Lidt lille af sin alder, men ikke unormalt (og vi forældre er heller ikkke de højeste)

Han er dog de sidste par dage blevet temmelig irritabel og meget nem til at blive pylret. I børnehaven blev jeg idag spurgt om han havde haft en hård weekend - og vi kom så ind på hans spisevaner, som er mildt sagt anstrengte.

Morgenmaden er ok: havregryn med rugfras og mælk evt banan

Frokost: han mener ikke han kan lide rugbrød - men alligevel er det det han beder om - og pålæg: leverposteg eller pålægschokolade. 

Vi har forskellig slags brød i hans madpakke - alt med fuldkorn, så han trods alt får noget sundt brød... Rester af aftensmad kommer retur.

Aftensmad:

på positivlisten står:

risengrød
pandekager
tortillas (kun pandekagen)
pommes frites
kartoffelmos
pasta (men kun pasta, ikke kødsauce)
frikadeller (af og til)

And that's IT!!

Han går hellere i seng uden mad end at smage på noget som helst andet - og jeg har det ikke godt med at skulle tvinge ham....

Man skal ikke gøre det til et problem men det ER det altså bare nu!

What to do?? Han gider absolut ikke med i køkkenet for at hjælpe/kigge - og er generelt bare ikke interesseret i mad....

Mette, glad for at lillesøs (6 uger)spiser alt hun får serveret.... 

Det har alle mine tre været i en periode fra omkring de 3 år og nogle år eller fem frem..

Jeg har aldrig givet det nogen opmærksomhed men bare smurt en rugbrødsmad og skrællet en gulerod...det skal nok komme og det bedste er at lade være med at gøre det til et problem, tror jeg..

Jeg er i gang med sidste kræsne dreng...de to andre er laaaaangt forbi og de æder, alt...

Anmeld

17. januar 2011

SussieThyssen

Heise skriver:

enig

mine 4 er også meget KRÆSNE,ja det er de altså!

men de vokser som de skal og er kvikke og friske, så jeg håber og tror på, at det blir bedre med alderen - ham på 8år er allerede så småt blevet bedre til at spise flere ting.

men vi gider ikke lave ballade hver gang vi skal spise (det er prøvet - hjælper intet!!)så de får lov at passe det selv -indenfor rimelighedens grænser og så får de deres vitaminpille hver dag.

heise

Også meget bedre, for man kan forværre kræsenheden og gøre det til et virkeligt problem, hvis man forsøger at tvinge dem.

Jeg vil tro, at man skal acceptere at nogle børns smagsløg er ekstra sårbare, og at de med tiden vokser fra mange af de ting, som de ikke kan lide som små, hvis man blot selv lader dem undersøge tingene lidt efter lidt.

Anmeld

17. januar 2011

SiLiMiMa

Eva. skriver:

Det har alle mine tre været i en periode fra omkring de 3 år og nogle år eller fem frem..

Jeg har aldrig givet det nogen opmærksomhed men bare smurt en rugbrødsmad og skrællet en gulerod...det skal nok komme og det bedste er at lade være med at gøre det til et problem, tror jeg..

Jeg er i gang med sidste kræsne dreng...de to andre er laaaaangt forbi og de æder, alt...

min kæreste var forresten ekstrem kræsen som barn - han levede også af rugbrødsmadder i stedet for varm aftensmad og idag spiser han næsten alt så der er håb!!

Anmeld

17. januar 2011

SSL

Hej  

Det er faktisk lidt pudsigt, for jeg ville netop lave en 'kræsenheds-emne', da jeg lige nu passer min venindes dejlige dreng, MEN HAN ER SÅÅÅ KRÆSEN!

Jeg valgte idag at lave pasta med kødsovs, og det gik faktisk bare super godt med ham, han sagde endda at det var den dejligeste kødsovs han havde fået  Meget stolt tante her

Men der tænkte jeg faktisk, er det 'normalt' at de har en kræsen periode? For min søster sagde engang, meget forudrette "når børn er kræsne er det psykisk", og nu glæder jeg mig sådan til at se om hendes for nylig fødte bliver det.. Så interessant emne..

Og jeg var da så kræsen som barn, men ikke længere

Men jeg tænker selv, til når jeg får mine børn, at det er en skam at gøre det til et problem om bordet, og det er en stor skam at skulle presse mad i sine børn, jeg vil personligt nok bare være tilfreds med at de spiser en rugbrødsmad, portion havregryn eller andet.. Jeg tror det bliver værre, hvis man skal sidde og logge skefulde ned i munden på børnene, og at de faktisk bliver 'tvunget' til at spise noget de ikke bryder sig om, hvad enten det er smagen, konstistensen eller andet  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.